۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۱۴
کد خبر: 82667054
T T
۰ نفر
زنگ خطر سوء مصرف مواد مخدر در كرمانشاه

كرمانشاه- ایرنا- مصرف مواد مخدر تنها طی 2 سال جان 316 نفر را در كرمانشاه گرفته تا این استان در ردیف پنجمین استان كشور از نظر مرگ ‌و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر قرار گیرد.

آنچنان كه اسدالله رازانی، استاندار كرمانشاه 22 شهریور در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد، این استان از نظر آمار مرگ ناشی از سوء مصرف مواد مخدر بعد از استان های اصفهان، تهران، خراسان رضوی و فارس قرار دارد.
رازانی در عین حال گفت: اگر این آمار را با توجه به جمعیت استان در نظر بگیریم، بدون شك جایگاه كرمانشاه بالاتر از دیگر استان های كشور خواهد بود.
براساس آمار پزشكی قانونی كرمانشاه، در سال 94، 132 نفر و در سال 95، 184 نفر در این استان به دلیل سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند كه از افزایش 29 درصدی حكایت دارد.
این آمار نشان می دهد كه در سال 95 هر 2 روز یك معتاد در استان كرمانشاه جان باخته و دست كم یك خانواده عزادار شده است.
البته به گفته علی شمشیری، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان كرمانشاه، ممكن است علاوه بر آمار پزشكی قانونی، موارد ثبت نشده ای هم وجود داشته باشد.
دلیل عمده مرگ و میرها مسمومیت حاد، عوارض مصرف طولانی مدت و مصرف روانگردان ها عنوان شده است.

** مقایسه آمار استان و كشور
گرچه استان كرمانشاه حدود 2.5 درصد جمعیت كشور را دارد اما بیش از 5.5 درصد مرگ و میر معتادان در این استان اتفاق افتاده است.
طبق اعلام سازمان پزشكی قانونی كشور در سال 95 سه هزار و 190 تن بر اثر سوءمصرف مواد مخدر به زندگی خود پایان داده اند.
رشد مرگ و میر معتادان در سال 95 به نسبت 94 كمتر از 6 درصد بوده كه این رقم در كرمانشاه 29 درصد و حدود پنج برابر میانگین كشوری است.

**رشد صعودی زنانی كه به آخر دنیا می رسند
علاوه بر رشد خیره كننده حدود 30 درصدی تعداد معتادانی كه به آخر خط زندگی رسیده اند،‌ دیگر نكته قابل تامل، افزایش مرگ و میر زنان معتاد استان به نسبت سال های گذشته است.
در سال 92، تنها چهار درصد (هشت نفر) از معتادان جانباخته زن بودند اما این آمار در سال 94 به 10 درصد و در سال 95 به 13.5 درصد افزایش یافته است.
به گفته پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور علت مرگ بالاتر در میان زنان معتاد، وضعیت فیزیكی آنان است و نیز اینكه زنان زودتر از مردان به انتهای خط می رسند؛ همچنین مصرف مواد محرك در آرایشگاه ها و باشگاه ها برای زیبایی اندام نیز مزید برعلت است زیرا بخشی از زنان پس از مصرف شیشه به سمت ترامادول و سایر روانگردان ها می روند و چندمصرفی مواد باعث اوردوز و در نهایت مرگ آنها می شود.
یك علت دیگر این است كه در همه دنیا، زنان برای فرار از انگ اجتماعی كمتر به سمت درمان می روند.

** آمار حیرت انگیز
نگاهی به آمار كشوری نشان می دهد كه در سال 93، 2 هزار و 986 نفر و در سال 94 سه هزار و سه معتاد به دلیل سوء مصرف مواد مخدر فوت كرده اند.
جمع این اعداد با محاسبه دهه گذشته، حیرت انگیز است؛ طوری كه طبق آمار پزشكی قانونی مرگ‌های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر از سال 1383 تا 1395 از مرز 48 هزار و 580 نفر هم گذشته است؛ این رقم معادل جمعیت یك شهرستان متوسط است.

**اعتیاد از جای دیگری آب می خورد
پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تیر 96 اعلام كرد كه 2 میلیون و 802 هزار نفر معتاد در كشور وجود دارد.
در استان كرمانشاه اما آمار دقیقی از تعداد معتادان اعلام نشده با این حال آنچنان كه كرمی، معاون دادستان عمومی و انقلاب كرمانشاه مرداد 96 گفت، استان كرمانشاه در معضل های اعتیاد، بیكاری، بیماری ایدز، حاشیه نشینی، خودكشی و طلاق جز هفت استان اول كشور است.
براساس آمار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان كرمانشاه '65 درصد بزهكاری ها، 55 درصد طلاق ها، 30 درصد كودك آزاری ها، 35 درصد قتل های عمد، 23 درصد نزاع ها، 20 درصد جرائم منكراتی و 10 درصد جرائم مالی استان ناشی از اعتیاد است.'
آماری از افرادی كه به واسطه بیكاری اسیر دام اعتیاد می شوند وجود ندارد اما به گفته كارشناسان، بیكاری یكی از علل اصلی گرایش جوانان به سمت اعتیاد است.
استان كرمانشاه دست كم 150 هزار بیكار دارد و آنچنان كه استاندار كرمانشاه گفته، این استان در 18 سال گذشته 15 بار ركورددار بیكاری كشور بوده است.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشاردهنده:علی مولوی
۰ نفر