ایران صرفا دولت یكپارچه و فدرال عراق را به رسمیت می‌شناسد/ جدایی اقلیم به مفهوم پایان همه توافق‌ها با ایران خواهد بود

تهران - ایرنا - دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاكید بر این كه ایران به طور قطع صرفا دولت واحد، یكپارچه و فدرال عراق را به رسمیت می شناسد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست و همپیمان برادران كرد كه همواره و در سخت ترین شرایط در كنار آنها بوده، برگزاری رفراندوم را تامین كننده منافع اقلیم كردستان ارزیابی نمی كند و با آن مخالف است.

به گزارش ایرنا از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی روز دوشنبه در گفت وگویی درباره موضع ایران در قبال برگزاری همه پرسی در اقلیم كردستان عراق، برگزاری رفراندوم در این اقلیم را موجب شكل گیری تهدیدات جدید و شكننده علیه اقلیم كردستان عنوان و اظهار كرد: در شرایطی كه عراق با تلاش و جانفشانی مردم این كشور اعم از عرب، كرد، تركمن و... به مرحله پایانی پاك سازی خاك خود از لوث وجود تروریست های تكفیری نزدیك می شود، این اقدامات كه وجاهت و اعتبار قانونی نیز ندارند به طور قطع اثرات ضد امنیتی بر منطقه، عراق و به ویژه اقلیم كردستان خواهد داشت
وی با یادآوری نقش تعیین كننده، موثر و قابل توجه كردها در دولت عراق و ضرورت تداوم بهره گیری از این ظرفیت در مسیر تقویت ساختارهای امنیتی، اقتصادی و سیاسی در اقلیم كردستان افزود: رویكرد مخالف كشورهای همسایه عراق با برگزاری رفراندوم در این اقلیم، شرایط پیچیده و دشواری را برای كردستان پس از رفراندوم ایجاد خواهد كرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با تبیین اقدامات و فعالیت های سیاسی و دیپلماتیك جمهوری اسلامی ایران از طریق گفت وگوی نزدیك با مسئولین اقلیم كردستان، دولت عراق و همسایگان این كشور تصریح كرد: ایران به طور قطع صرفا دولت واحد، یكپارچه و فدرال عراق را به رسمیت می شناسد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی به موضع غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی ایران در خصوص ضرورت حفظ تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی عراق اشاره كرد و گفت: هرگونه خدشه به این اصل راهبردی، موجب بازبینی و تغییر جدی در روند همكاری موجود میان ایران و اقلیم كردستان عراق می شود.
شمخانی مشروعیت معابر و گذرگاه های مرزی جمهوری اسلامی ایران با مناطق اقلیم كردستان عراق را صرفا بدلیل وجود اقلیم به عنوان بخشی از عراق یكپارچه عنوان و یادآور شد: توافقات مرزی صرفا با محوریت دولت مركزی عراق پابرجا بوده و جدایی اقلیم كردستان از دولت مركزی عراق به معنای مسدود شدن تمامی معابر و گذرگاه های مشترك مرزی خواهد بود.
وی به وجود توافقات نظامی و امنیتی میان ایران و اقلیم كردستان عراق اشاره و خاطرنشان كرد: جدایی اقلیم كردستان از خاك عراق به مفهوم پایان یافتن تمامی این توافقات خواهد بود و پس از آن ایران در چارچوب تامین امنیت مرزهای مشترك در رویكرد خود برای مقابله با حضور و فعالیت ضدانقلاب ایرانی كه در مناطقی از كردستان عراق تردد دارند، به صورت جدی تجدید نظر كرده و با شیوه های كاملا متفاوت نسبت به گذشته رفتار خواهد كرد.
وی با تاكید بر ضرورت تداوم گفت وگو برای حل و فصل مسایل موجود و تجدید نظر دراتخاذ تصمیمات شتاب زده افزود: هنوز فرصت كافی برای مسئولان كردستان عراق برای اجابت دعوت های خیرخواهانه با هدف تامین منافع جامعه كردی وكشور عراق و جلوگیری از شكل گیری روندهای ضد امنیتی در منطقه وجود دارد.
سیام**9314**1336
تنظیم: داود توسلی**انتشار:مهرنوش خانزائی
۰ نفر