۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۱۹
کد خبر: 82667813
T T
۰ نفر
فائو: تنش و بحران اقلیمی، روند كاهش گرسنگان را پس از10سال معكوس كرد

تهران- ایرنا- سازمان خواربار و كشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام كرد: نرخ گرسنگی پس از یك دهه كاهش، دوباره روند صعودی گرفته است؛ به گونه ای كه در سال 2016 میلادی 11 درصد جمعیت جهان (815 میلیون نفر)، دچار گرسنگی و سوءتغذیه بودند.

به گزارش یكشنبه دفتر نمایندگی فائو در ایران، سازمان ملل در نخستین گزارش سالیانه خود پس از تصویب برنامه 2030 برای توسعه پایدار، با عنوان «وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان (2017)» تاكید كرد انواع سوءتغذیه سلامت میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تهدید می‌كند.
بر پایه این گزارش، افزایش 38 میلیون نفری در شمار افراد گرسنه نسبت به سال گذشته میلادی ناشی از گسترش مناقشات خشونت‌آمیز و بحران‌های اقلیمی بوده است.
گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد هم‌اكنون 815 میلیون نفر دچار گرسنگی اند كه 520 میلیون نفر در آسیا، 243 میلیون نفر در آفریقا و 42 میلیون نفر در آمریكای لاتین و منطقه كارائیب زندگی می‌كنند.
بر همین اساس، 11 درصد از مجموع جمعیت جهان از گرسنگی رنج می‌برند كه سهم آسیا 11.7 درصد، آفریقا 20 درصد (در شرق آفریقا 33.9 درصد) و آمریكای لاتین و منطقه كارائیب 6.6 درصد است.
489 میلیون نفر از مجموع 815 میلیون جمعیت گرسنه جهان در كشورهای دچار جنگ زندگی می‌كنند.
شیوع گرسنگی در كشورهای متاثر از مناقشات 1.4 تا 4.4 درصد بیشتر از دیگر كشورهاست.
همچنین در مناطقی كه جنگ با از بین رفتن محیط زیست و نهادهای دولتی همراه شده شیوع گرسنگی 11 تا 18 درصد بیشتر از سایر مناطق است و مردمی كه در كشورهای جنگ‌زده زندگی می‌كنند 2.5 برابر بیش از مردم سایر نقاط در معرض سوءتغذیه قرار دارند.
رییسان سازمان‌های فائو، صندوق بین‌المللی توسعه كشاورزی، صندوق كودكان ملل متحد (یونیسف)، برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت در نشست مشتركی همزمان با رونمایی از این گزارش اعلام كردند: در یك دهه گذشته، مناقشات افزایش چشمگیری داشته و به سبب پیچیدگی بیشتر، كنترل آنها نیز سخت‌تر شده است.

** سلامت كودكان
رییسان كارگزاری‌های سازمان ملل تاكید كردند بخش زیادی از كودكان كه از ناامنی غذایی و سوءتغذیه رنج می برند، در مناطق جنگ‌زده زندگی می‌كنند.
آمار ارایه شده در گزارش «وضعیت امنیت غذایی و تغذیه در جهان (2017)» نیز حاكی از این است كه قد 155 میلیون كودك زیر پنج سال نسبت به سن‌شان پایین مانده است.
122 میلیون نفر از آنان در كشورهایی زندگی می‌كنند كه دچار سطوح مختلفی از مناقشاتند.
52 میلیون كودك نیز از وزن پایین نسبت به قدشان رنج می‌برند در حالیكه 41 میلیون كودك زیر 5 سال اضافه وزن دارند.

** سلامت بزرگسالان
كم‌خونی زنان و چاقی بزرگسالان نیز از عوامل نگران كننده اعلام شد.
641 میلیون نفر (13 درصد كل بزرگسالان جهان) از اضافه‌وزن رنج می برند.
همچنین شمار زنانی كه در سن باروری بوده و از كم‌خونی رنج می‌برند 613 میلیون نفر (حدود 33 درصد مجموع زنان جهان) قید شده است.
علاوه بر مناقشات و تغییر اقلیمی می‌توان تحول گسترده در عادات رژیم غذایی و نیز بحران‌های اقتصادی را از عوامل وضعیت جاری برشمرد.
پایان دادن به همه انواع گرسنگی و سوءتغذیه از اولویت‌های اصلی بین‌المللی برنامه توسعه پایدار است.
به گزارش ایرنا، سازمان خواربار و كشاورزی ملل متحد (فائو) از سازمان‌های بین‌المللی است كه در سال 1945 توسط 44 كشور عضو سازمان ملل متحد تاسیس شد.
این سازمان برای گسترش و نوسازی كشاورزی، جنگلداری، شیلات و تامین غذای مناسب برای همگان به كشورهای در حال توسعه كمك می‌كند.
هدف این سازمان، ارتقای سطح زندگی، بهبود تغذیه مردم جهان، توزیع مناسب مواد غذایی در مناطق مختلف جهان و ایجاد امنیت غذایی است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9186*1961* گزارش: هما همت خواه* انتشار: مریم مسعود
۰ نفر