۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۱۲
کد خبر: 82667920
T T
۰ نفر
توليد انگو با اجراي طرح فراز در باغ هاي فاروج به 30 تن درهرهكتار مي رسد

فاروج- ايرنا- رئيس جهاد كشاوري فاروج با بيان اينكه براي حفظ تاكستان هاي فاروج وافزايش عملكرد اجراي طرح فراز در تاكستان هاي اين شهرستان اجرايي شده است، گفت: با اجراي اين طرح عملكرد توليد انگور تا 30 تن افزايش مي يابد.

احمد كنعاني يكشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: در حقيقت با اجري طرح فراز در تاكستان ها تا 3 برابر افزايش عملكرد رخ مي دهد واز 16 تن برداشت در هر هكتار به 30 تن مي رسد.
وي گفت: كاهش تاكستان هاي شهرستان به دليل كم آبي و به صرفه نبودن توليد اين محصول رخ داده است اما به رغم اين شرايط با اجراي طرح هاي مختلف از جمله فراز افزايش عملكرد داشته ايم.
وي با اشاره به اينكه كاهش قيمت كشمش دليل جهاني دارد بيان داشت: در چند سال گذشته شاهد كاهش قيمت كشمش بوده ايم كه افزايش توليد اين محصول در كشورهاي مثل هند بازار جهاني را تحت تاثير قرار داده است.
كنعاني بيان داشت: تغذيه تاكستان ها و ايجاد صنايع تبديلي رويكردهاي ديگر در حفظ اين توليدات در شهرستان بوده كه در هفته دولت شاهد بهره برداري از واحد فرآوري انگور شهرستان در شهرك صنعتي بوديم .
وي با اشاره به اينكه تازه خوري هم بايد ترويج شود افزود: با ايجاد پوشش بر روي تاكستان اين محصول را مي توان مدت زمان بيشتري حفظ كرد كه اين طرح پارسال موفقيت آميز اجرايي شد و استمرار خواهد داشت.
كنعاني، ارقام توليد انگور در شهرستان را، 15 رقم برشمرد و افزود: همايش انگور كه در چند هفته گذشته در سطح استان برگزار شد خروجي هاي خوبي همچون اختصاص تسهيلات براي اجراي طرح فراز، خريد تضميني كشمش و...داشت كه اميدواريم با عملياتي شدن آن به رونف توليد اين محصول كمك شود.
وي يادآورشد: طرح فراز در سطح 6 هكتار از تاكستان هاي شهرستان اجرايي شده است كه با قول مساعدي كه از معاون وزير در همايش انگور گرفته شد در صورت تامين اعتبار با تسهيلات كم بهره تا صد هكتار افزايش سطح اجراي اين طرح خواهيم داشت.
كنعاني با بيان اينكه تاكداران با كاربرد روش هاي نوين و رعايت اصول فني به باغي قادر به افزايش توليد خواهند بود گفت: براين اساس هزينه تمام شده براي توليد هر كيلوگرم محصول كاهش يافته و سود اقتصادي بيشتري نصيب باغدار مي شود.
وي روش تربيت انگور درشهرستان را عمدتا به صورت خزنده و پاچراغي عنوان كرد و افزود: افزايش هزينه هاي كارگري، كاهش عمر اقتصادي، كاهش كيفيت و كميت محصول به دليل عدم نفوذ نور كافي در تاج، كاهش كيفيت محصول در صورت وقوع بارندگي هاي آخر فصل در زمان رسيدگي ميوه از معايب عمده تربيت تاكستان ها به روش سنتي است
وي افزود: با هدايت شاخه هاي انگور بر روي سيم يا چوب هم نياز به خواب دهي زمستانه و هزينه هاي آن برطرف ، تهويه و نوردهي انگور بهتر و تماس محصول با خاك قطع مي شود و در نتيجه، محصولي باكيفيت و بهتر به دست مي آيد
سطح زير كشت باغ هاي انگور شهرستان فاروج 3 هزارو 870 هكتار با 15 رقم و متوسط عملكرد توليد انگور از هر هكتار 16 تن است كه گونه ˈسلطاني بيدانهˈ بهترين رقم انگور فاروج با جنبه اقتصادي بالايي است.
اخبار خراسان شمالي را در كانال تلگرامي اخبار ايرنا خراسان شمالي به نشاني 🆔 @IRNABOJNURD پيگيري كنيد.
7187/ 6042 خبرنگار: مرضيه مهربان** انتشاردهنده: سيدحسين قدسي