۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۳۸
کد خبر: 82668572
T T
۰ نفر
سیستان و بلوچستان بهشت متنوع ترین میوه های گرمسیری ایران

زاهدان- ایرنا- سیستان و بلوچستان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی، گرم و مرطوب خواستگاه متنوع ترین میوه های گرمسیری كشوراست به طوری كه در تولید برخی میوه ها در ایران بی رقیب است.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به لحاظ داشتن آب و هوای مرطوب و گرم به ویژه در قسمت جنوب بیشترین میزان تولید میوه های گرمسیری از جمله موز، انبه، گوواوا، پاپایا و نارگیل را به خود اختصاص داده كه علاوه بر ارزش غذایی ارزش دارویی خاصی نیز دارند.
این استان از نظر آب و هوایی متفاوت است به طوری كه مناطق ایرانشهر، زابل و باهوكلات آب و هوای بیابانی و ناحیه زاهدان در مرز بین اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی قرار گرفته است.
مناطق سراوان، مهرستان، سیب سوران، خاش، چابهار، كنارك، نیكشهر، قصرقند و سرباز استان نیز آب و هوای نیمه بیابانی و ناحیه كوهستانی بم پشت در جنوب سراوان و امتداد آن به طرف مشرق تا كوههای بشاگرد آب و هوای نیمه بیابانی معتدل دارند و اقلیم مشرق ارتفاعات و فلاتهای مرتفع و كم وسعت میان آن نیمه بیابانی با زمستانهای سرد است.
در این راستا استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایي و اقلیمي و مجاورت با دریاي عمان و اقیانوس هند یكي از مستعدترین مناطق كشاورزی كشور بحساب می آید به طوری در تمامی فصول سال امكان كشت انواع محصولات در آن وجود دارد.
آب و هوای متنوع سیستان و بلوچستان زمینه را برای كشت انواع محصولات كشاورزی از جمله میوه های گرمسیری و سردسیری فراهم كرده به طوری كه هم اینك از 80 هزارهكتار باغات استان هشت هزار هكتار آن به كشت انواع میوه های گرمسیری اختصاص دارد.
موز از مهمترین محصولات گرمسیری سیستان و بلوچستان است كه نسبت به سایر محصولات گرمسیری بیشترین سطح زیركشت را به خود اختصاص داده است و 'پاپایا' یا خربزه درختی نیز از دیگر محصولات گرمسیری استان محسوب می شود كه از نواحی گرمسیری آمریكای مركزی به این استان راه یافته، خربزه درختی پوستی بسیار نازك و مزه شیرین دارد كه علاوه بر مصرف خوراكی، قابل استفاده در صنایع تبدیلی نیز هست.
'چیكو' دیگر محصول گرمسیری سیستان و بلوچستان میوه ای تقریبا شبیه كیوی اما كروی شكل است كه با داشتن انواع ویتامین ها برای بدن بسیار سودمند است.
گوواوا شبیه گلابی و یا كروی شكل و میوه رسیده آن سبز متمایل به زرد است كه با داشتن طعم و عطر خاص كه در منطقه به ˈزیتون محلیˈ مشهور است بیشتر در صنایع دارویی، غذایی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
'كُنار'هم همان میوه درخت سدر است كه بسیار خوش طعم تر و شیرین تر است خربزه درختی هم میوه ای در حد و اندازه طالبی است و گوشتی نارنجی با دانه هایی سیاه رنگ و ساچمه ای شكل دارد كه ماده ای ژلاتینی اطراف دانه ها را در بر گرفته است.
پالسا نیز از جمله محصولات گرمسیری سیستان و بلوچستان است كه مزه ای ترش و شیرین دارد و شبیه گیلاس اما ریزتر است همچنین نارگیل و تمرهندی از دیگر محصولات گرمسیری استان محسوب می شوند كه علاوه بر مصرف داخل استان به استان ها و كشورهای دیگر نیز صادر می شوند.
نارگیل و تمر هندی با توجه به شبیه بودن آب و هوای برخی نقاط استان همچون زرآباد به هندوستان این محصولات در آنجا كشت می شود.
گفته می شود؛ استانهای هرمزگان و جنوب كرمان میوه هایی نظیر انبه و كنار تولید می كنند اما سایر میوه های گرمسیری تنها در سیستان و بلوچستان تولید و عرضه می شود.

**سیستان و بلوچستان در صدر قرار دارد
رئیس سازمان جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این استان با تولید سالانه 154 هزار تن محصولات گرمسیری رتبه نخست را در كشور به خود اختصاص داده است. ˈرضا نجفیˈ افزود: موز بیشترین میزان تولید محصولات گرمسیری سیستان و بلوچستان را دارد و سایر محصولات شامل انبه،چیكو، گواوا، كنار، نارگیل، تمرهندی و پاپایا( خربزه درختی) در رده ها بعدی قرار دارند.
وی با بیان اینكه شرایط آب و هوایی جنوب سیستان و بلوچستان برای كشت محصولات گرمسیری بسیار مناسب است اظهار داشت: سالانه بیش از هشت هزار هكتار به كشت این محصولات اختصاص می یابد.
وی با اشاره به اینكه بیشترین سطح زیر كشت محصولات گرمسیری جنوب استان با پنج هزار هكتار به كشت موز اختصاص دارد، افزود: سالانه 135 هزار تن محصول موز از این سطح در استان تولید می شود.
وی ادامه داد: بیشترین میوه های گرمسیری تولیدی در سیستان و بلوچستان بعد از موز به ترتیب به انبه با هزار و 400 هكتار، كُنار با هزار هكتار، گوواوا با 700 هكتار و چیكو با 400 هكتار اختصاص دارد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینكه میوه های گرمسیری در شهرهای كنارك، سرباز، نیكشهر و چابهار كشت و تولید می شود افزود: این محصولات علاوه بر مصرف داخلی استان به سایر استانهای كشور نیز صادر می شود.
نجفی بیان كرد: خوشبختانه با وجود شرایط مطلوب آب و هوایی جنوب استان نهال میوه های گرمسیری نیز در این مناطق تولید می شوند و به صورت یارانه ای در اختیار كشاورزان قرار می گیرد.
رئیس سازمان جهادكشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: همچنین در راستای تامین نیاز باغداران استان دانش تولید نهال میوه های گرمسیری با تلاش كارشناسان و محققان استان بومی سازی شد.
وی افزود: به همت كارشناسان و با استفاده از روش كشت بافت ارقام تجاری و پرمحصول موز، خرما و انبه در این مركز كارهای بهینه سازی و بومی سازی تولید نهال های گرمسیری انجام شده است.
وی اضافه كرد: مركز ایرانشهر بعد ازمركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی كرج دومین مركز مجهز تحقیقاتی كشور است.
به گفته این مسئول با اجرای این طرح امكان تولید انواع نهالهای گرمسیری در سریع ترین زمان ممكن و بطور یكنواخت در آزمایشگاه كشت بافت ایرانشهر فراهم شده است.
نجفی یكنواختی مزرعه ها، عاری بودن از آلودگی و بیماری نهال های تولیدی، زودرس بودن محصول بعد از انتقال به زمین اصلی و افزایش تولید در هر هكتار را از مزایای كشت بافت عنوان كرد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان یادآورشد: تاكنون بیش از 20هزار اصله نهال موز در مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی ایرانشهر تولید شد كه برای توسعه باغ های موز استان تلاش خواهیم كرد سالانه بیش از 200 هزار اصله نهال تولید شود.
نجفی بیان كرد: در تكثیر كشت بافت از هر جوانه موز می توان در هر مرحله 10 تا 15 نهال بدست آورد كه با تكثیر متوالی از هر نهال می توان بیش از دو هزار نهال تولید كرد.
وی افزود: در كشت بافت بطور كلی چهار مرحله استقرار، تكثیر، ریشه زایی و انتقال به خاك صورت می گیرد.
ظرفیت ها و توانمندیهای فراوان سیستان و بلوچستان زمینه را برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف به ویژه كشاورزی فراهم كرده كه مسئولان استان از عموم هموطنان دعوت می كنند تا با سفر به سیستان و بلوچستان ضمن بازدید از اماكن جذاب گردشگری از نزدیك طعم میوه های گرمسیری این استان را بچشند.
سیستان و بلوچستان از 2 حوزه سیستان در شمال استان شامل شهرستان های زابل، هیرمند، زهك، هامون و نیمروز و بلوچستان در جنوب با شهرستان های خاش، ایرانشهر، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، دلگان، فنوج، قصرقند، نیكشهر، سرباز، چابهار و كنارك تشكیل شده است.
شهرستان های زاهدان و میرجاوه نیز در مركز این استان واقع شده اند.
این استان دارای 19 شهرستان و حدود 9 هزار روستا و آبادی است كه 6 هزار و 500 روستای آن دارای سكنه هستند و افزون بر 1100 كیلومتر مرز خشكی با كشورهای پاكستان و افغانستان و 310 كیلومتر مرز دریایی در دریای عمان دارد.
7316**6081 خبرنگار: عصمت جهانی**انتشاردهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال كنید. @irnazahedan