۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۲۲:۵۲
کد خبر: 82669316
T T
۰ نفر
اعطای تسهیلات رونق تولید، شتاب می گیرد

تهران - ایرنا- جلسه ای به منظور هم اندیشی و سرعت بخشیدن به تخصیص 50 هزار میلیارد تومان برای رونق تولید در سال جاری با توجه به تجربه موفق سال گذشته با حضور رییس كل بانك مركزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی بانك مركزی در جلسه ای كه عصر دوشنبه در ساختمان بانك مركزی برگزار شد رئیس بانك مركزی درجمع مدیران عامل بانك ها و اعضای هیات مدیره آنها با اشاره به مباحثی درخصوص تسریع در روند پرداخت تسهیلات گفت: پرداخت تسهیلات با توجه به بررسی كارشناسی بانك، روشی منطقی است و هدف این است كه اقدام شبكه بانكی منجر به استفاده از ظرفیت كامل واحد تولیدی شود.
سیف با تاكید بر اینكه اختیار تخصیص منابع به بنگاه های كوچك و متوسط قاعدتا در صلاحیت كمیته های استانی است، افزود: با توجه به سقف منابع اعطایی برای هركدام از بنگاه های كوچك و متوسط، كمیته اعتباری منطقه باید این ارقام را بررسی و تصویب كنند.
رییس شورای پول و اعتبار اظهاركرد: ضرورت دارد مشتریان از طریق كارگروه یا بانك اصلی خود معرفی شوند تا بر این اساس فرآیند اعطای تسهیلات به آنها به دلیل شناخت كافی در بانك تسهیل شود.
سیف با بیان اینكه در طرح حمایت از بنگاه های كوچك و متوسط، موضوع اشتغال نیز مورد توجه قرار دارد تصریح كرد: با توجه به اهمیت فعالیت این بنگاه ها، بحث محدودیت منابع در استان ها باید از طریق ادارات مركزی تامین شود.
رییس كل بانك مركزی با اشاره به برآورد میزان تسهیلات اعطایی شبكه بانكی به بخش های اقتصادی در طول سال 1396 گفت: براساس پیش بینی ما در سال جاری، شبكه بانكی می تواند بالغ بر 671 هزارمیلیارد تومان تسهیلات اعطا كند ،این در حالی است كه در سال گذشته این میزان 548 هزار میلیارد تومان بوده است.
رییس شورای پول واعتبار درخصوص عملكرد شبكه بانكی در اعطای تسهیلات به بنگاه های كوچك و متوسط در سال گذشته خاطرنشان شد: در سال 1395 بیش از 16 هزار و 800 میلیارد تومان تسهیلات برای 24 هزار و 232 واحد تخصیص پیدا كرد.
رییس كل بانك مركزی ضمن تشكر از آقایان شریعتمداری و ربیعی وزیران صنعت، معدن و تجارت و تعاون، كار و رفاه اجتماعی به خاطر نگاه واقع بینانه نسبت به مسائل نظام بانكی و حمایت های ایشان، اظهاركرد: ایشان همواره حامی نظام بانكی بوده اند. در این مسیر دولت در تلاش است اتكای بودجه به منابع بانكی را به حداقل ممكن برساند و این موضوع امروز در جلسه بررسی كلیات لایحه بودجه سال 1397 بحث و بررسی شد.
سیف یكی از وظایف كارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید را جلوگیری از هدر رفت منابع بانكی دانست و یاد آور شد: بانك ها در كشور به عنوان نهادهای تامین كننده تسهیلات برای رونق تولید تلاش می كنند. بنابراین كارگروه ها باید به دقت متقاضیان را مورد بررسی قرار داده و به بانك ها معرفی كنند. همچنین در وصول مطالبات بانك ها مساعدت لازم را به عمل آورند.
سیف خاطرنشان كرد: امیدواریم این جلسه، زمینه ای برای هماهنگی بیشتر بین شبكه بانكی و وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و تعاون، كار و رفاه اجتماعی باشد.
**شبكه بانكی حامی تولید است
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه با قدردانی از حمایت های مداوم نظام بانكی از تولید در كشور گفت: در سال 1395 بالغ بر 230 هزار میلیارد تومان منابع توسط نظام بانكی برای بخش های صنایع، معادن و بازرگانی تزریق شده است.
محمد شریعتمداری خاطرنشان كرد: نظام بانكی در حال حاضر با محدودیت هایی روبه روست اما انتظار ما این است كه در طرح حمایت از رونق اقتصادی مانند سال گذشته، ما را یاری كند تا بتوانیم عملكرد مثبت در طول شش ماهه دوم سال داشته باشیم.
وی ابراز امیدواری كرد با تزریق 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط شبكه بانكی برای نوسازی خطوط تولیدی بنگاه های كوچك و متوسط، تحولی در تكنولوژی تولید ایجاد شود.
85
**85 درصد اشتغال كشور در بنگاه های كوچك و متوسط است
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه با تاكید بر اینكه آینده اشتغال ایران در بنگاه های كوچك و متوسط است، گفت: براساس مطالعات كارشناسان ما در وزارتخانه 85 درصد اشتغال كشور در بنگاه های كوچك و متوسوط است. ضمن آنكه 96 درصد بنگاه های تولیدی كشور زیر 10 نفر پرسنل دارند.
وی با اشاره به اینكه در حال حاضر كشورهای دنیا به سمت بنگاه های كوچك و متوسط گرایش بیشتری یافته اند، افزود: اقدام نظام بانكی در این زمینه می تواند منشا تحول شود و نتایج پرباری را به بار آورد.
به گزارش روابط عمومی بانك مركزی، در سال جاری با هدف استمرار رونق تولید، حفظ اشتغال فعلی، ایجاد اشتغال جدید و افزایش رشد اقتصادی كشور مقرر شده است تأمین سرمایه در گردش موردنیاز تعداد 10 هزار بنگاه‌ اقتصادی، تأمین تسهیلات مورد نیاز تعداد 6 هزار طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیكی حداقل 60 درصد و تأمین مالی موردنیاز برای بازسازی و نوسازی تعداد 5 هزار واحد اقتصادی از محل منابع داخلی در اولویت شبكه بانكی كشور قرار گیرد.
پیش‌بینی می‌شود این اهداف با تخصیص حدود 300 هزارمیلیارد ریال تسهیلات در سال جاری تحقق یابد كه از این میان باید مجموعاً 200 هزارمیلیارد ریال برای سرمایه ‌در گردش و تامین مالی طرح‌های نیمه تمام و 100 هزارمیلیارد ریال برای بازسازی و نوسازی واحدهای اقتصادی كه از توجیه فنی، مالی و اقتصادی لازم برخوردار هستند، تخصیص یابد.
همچنین نظام بانكی در سال جاری 20 هزار میلیاردتومان نیز برای ایجاد اشتغال در اقصی نقاط كشور در نظر گرفته است.
**شبس*1488 *انتشار دهنده: بهمن بامداد**
۰ نفر