سيد احمد آقاميري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: از اين تعداد پرونده سلامت 16 هزار و 412 تن تاييد شده و وارد مدارس عادي و 2 هزار و 770 نوآموز مشكوك به مشكل تشخيص داده شده اند.
وي اضافه كرد: 820 نوآموز مشكوك به مشكل بينايي، 500 تن مشكوك به مشكل شنوايي، 30 تن مشكوك به مشكل جسماني و يك هزار و 420 تن نيز مشكوك به مشكل آمادگي نداشتن براي ورود به مدرسه تشخيص داده شده اند.
وي ادامه داد: اين تعداد از نوآموزان به پايگاه تخصصي سنجش ارجاع و پس از ارزيابي دقيق تر، 93 تن از آن ها به مدارس استثنايي معرفي شده اند.
آقاميري با بيان اين كه 420 نوآموز نيز به عنوان دانش آموز ديرآموز با تاخير رشد تشخيص داده شده، ولي به مدارس عادي معرفي شده اند، تاكيد كرد: رويكرد آموزش و پرورش، ثبت نام دانش آموزان در مدارس عادي است، ولي اگر مشكل نوآموز حاد باشد، به ناچار بايد به مدارس استثنايي معرفي شود.
سنجش سلامت كودكان در 9 پايگاه ثابت و يك پايگاه تخصصي اجرا شد؛ در اين طرح 120 متخصص امور بينايي، شنوايي، آمادگي تحصيلي و همچنين مسئول پايگاه همكاري كردند.
وي با اشاره به سنجش سلامت كودكان بدو ورود به پيش دبستاني، گفت: تشخيص زودهنگام اختلالات در كودكان به والدين فرصت بيشتري براي رفع مشكل و مداخله بهنگام مي دهد.
وي افزود: بر همين اساس، تاكنون سه هزار كودك بدو ورود به پيش دبستاني در اين استان سنجش سلامت شده اند و سال گذشته نيز سه هزار و 574 تن از اين كودكان مورد ارزيابي سلامت قرار گرفته بودند.
آقاميري گفت: در حال حاضر 2 پايگاه سنجش سلامت براي كودكاني كه از اين طرح جا مانده اند، در نظر گرفته شده است و پايگاه ميلاد واقع در بلوار نواب و پايگاه جابر واقع در خيابان آذر كوچه 56، آماده سنجش سلامت نوآموزان است.
وي ادامه داد: تا زماني كه خانواده ها براي سنجش سلامت كودكان خود مراجعه كنند، اين 2 پايگاه سنجش سلامت فعال خواهد بود.
مديركل آموزش و پرورش استثنايي قم به والدين توصيه كرد: قبل از انجام سنجش، كودك بايد خواب كافي داشته باشد و در شرايط روحي و رواني مناسبي باشد تا جايگاه آموزشي كودك به درستي تشخيص داده شود.
سال گذشته، 22 هزار و 255 تن از كودكان بدو ورود به دبستان در استان قم سنجش سلامت شدند.
يك هزار و 766 دانش آموز استثنايي در استان قم تحصيل مي كنند كه از اين تعداد يك هزار و 391 تن در 28 مدرسه خاص و 375 تن نيز كه اختلالات كمتري دارند در كنار دانش آموزان عادي تحصيل مي كنند.
يك هزار و 164 تن از اين دانش آموزان آسيب ديده ذهني، 96 تن آسيب ديده بينايي، 321 تن آسيب ديده شنوايي، 51 تن آسيب ديده رفتاري و 134 تن نيز آسيب ديده حركتي هستند كه از اين تعداد يك هزار و 49 تن، پسر و 717 تن، دختر هستند.
/2085/ 1175 خبرنگار: سميه حيدري ** انتشار: رضا عليمحمدي
قم- ايرنا- مديركل آموزش و پرورش استثنايي قم گفت: از 20 خردادماه امسال تا پايان روز 27 شهريورماه جاري، 19 هزار و 182 نوآموز در اين استان مورد ارزيابي بينايي، شنوايي و آمادگي تحصيلي قرار گرفته اند.