۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۵۸
کد خبر: 82669983
T T
۰ نفر
به روزسازي نظام آموزشي با خلاقيت نوآوري

تبريز - ايرنا - دنيا هر لحظه با تحولي جديد و روبه رشد در همه عرصه ها مواجه است و رشد شتابان علم و تكنولوژي فرآيندها را تحت تاثير قرار مي دهد؛ در اين راستا آموزش و پرورش در ايجاد تحول در يادگيري بر محور نوآوري درمركز ثقل قرار دارد.

به گزارش ايرنا، توجه به اهميت و ضرورت نقش تدريس اثربخش در استفاده از شيوه هاي نوين ياددهي - يادگيري مي تواند سبب شكوفا شدن استعدادهاي دانش آموزان و تقويت مهارت ها و قابليت هاي آنها شود.
براي نيل به اهداف تحول بنيادين در آموزش و پرورش و تربيت دانش آموزاني خلاق و پرسشگر، معلمان نقش كليدي در اين راستا دارند؛ معلم ها به عنوان كنش گران اصلي نظام تعليم و تربيت با موقعيت هاي پيچيده اي مواجه هستند كه نيازمند تفكر و حل مسئله است.
به دليل تغيير شتابان در حوزه هاي فرهنگي، اجتماعي و تكنولوژيكي اين پيچيدگي در تعامل انساني با يادگيرندگان و خانواده‌ها همواره در حال افزايش است و حرفه معلمي را دشوارتر و پيچيده‌تر مي‌سازد.
بنابراين لازم است معلم ها با تأمل درباره مسائل اساسي حرفه خود مانند يادگيري، ارزشيابي و ارتباط، راه هاي تازه‌اي را كشف كنند.
به بيان ديگر، كنش گري در اين موقعيت پيچيده، مستلزم نوآوري و خلق محيط هاي يادگيري اثربخش است؛ هم اكنون در پيوند ميان علوم شناختي و تعليم و تربيت، قلمرو مطالعاتي جديدي به وجود آمده است كه درصدد مطالعه ويژگي هاي محيط يادگيري اثربخش است و امكان خلق اين نوع محيط هاي يادگيري را از نظر شناختي و اجتماعي بررسي مي‌كند.
به همين مناسبت دفتر متوسطه وزارت آموزش و پرورش جشنواره يكروزه 'نوآوري در فرايند آموزش و يادگيري' را در راستاي سند تحول بنيادين در تبريز برگزار كرد
اين جشنواره اقدامي است تا معلمان نتايج حاصل از تأملات شخصي و پژوهش هاي خود را با همكاران خود در ميان گذاشته و از دستاوردهاي جديد علوم يادگيري نيز آگاهي پيدا كنند.

** ضرورت كيفيت بخشي به فرآيند آموزش و يادگيري
دبير اجرايي جشنواره نوآوري در فرايند آموزش و يادگيري، هدف اصلي جشنواره را كيفيت بخشي به فرآيند آموزش و يادگيري اعلام كرد و گفت: با توجه به سند بنيادين آموزش و پرورش و سند برنامه درسي ملي، سعي بر نوآوري در روش هاي آموزشي است.
اشرف السادات فاطمي اظهار كرد: جشنواره نوآوري در فرآيند آموزش و يادگيري در دوره هاي گذشته بر اساس الگوهاي تدريس رايج و برخي از دروس خاص انجام مي شد، اما در اين دوره تفاوت هاي عمده اي در اجرا دارد.
فاطمي خاطرنشان كرد: معلمان در اين جشنواره، متفاوت ديدن را مد نظر دارند و سعي شده است كه مسايل بومي و محلي در اولويت قرار گيرد.
وي افزود: هدف اصلي از جشنواره، كيفيت بخشي به فرآيند آموزش و يادگيري است و معلمان بايد از روش هاي تلفيقي و مشاركتي استفاده كنند.
به گفته دبير اجرايي، جشنواره داراي هفت محور نوآوري در روش هاي تدريس و نوآوري در استفاده از فرصت هاي يادگيري، بكارگيري وسايل آموزشي، روش هاي ارزشيابي فرآيند محور، نوآوري در استفاده از فناوري اطلاعات، نوآوري در روش هاي مشاركت اولياء و دانش آموزان و روش هاي ايجاد نشاط و انگيزه در كلاس است.
فاطمي از مشاركت يك هزار و 380 معلم در اين جشنواره در قالب 540 تيم خبر داد و افزود: 297 معلم در قالب 109 تيم تقدير مي شوند.

** معلم، راهنماي فرآيند آموزشي است
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، معلم را عنصر اصلي و راهنماي فرايند نوين آموزشي دانست و گفت: عنصر محتوا، ارزشيابي، محيط يادگيري و مدير مدرسه اگر با هم كار كنند يادگيري اتفاق مي افتد.
علي زرافشان با بيان اينكه نوآوري در آموزش و پرورش به عنوان يك جريان مستمر و نو شونده ضروري است، افزود: نوآوري در آموزش و پرورش تبديل به فرايند مي شود.
وي با بيان اينكه در اكثر جوامع پيشرفته شاهد مطالبه نوآوري و تغيير هستيم، خاطرنشان كرد: در برنامه درسي ملي كه نقشه ياددهي و يادگيري است، تغييراتي را شاهديم كه تحقق آنها مستلزم ايجاد نوآوري در فرايند آموزشي و يادگيري است.
معاون متوسطه وزير آموزش و پرورش اظهار كرد: كار ما در جشنواره، حركت كردن در جهت تحقق اين موضوع است؛ موضوعي كه بطور مستقيم مخاطب اش معلم و دانش آموز و روش آموزشي است.
زرافشان بر لزوم شناخت و بسط ظرفيت هاي وجودي دانش آموزان و خلق فرصت هاي آموزشي تاكيد كرد و گفت: خلق فرصت هاي يادگيري مستلزم نوآوري و نوآوري مستلزم بكارگيري است.

** نوآوري را از خود شروع كنيم
مديركل آموزش و پرورش آذربايجان شرقي نيز خلاقيت و نوآوري در دنياي امروز را از مباحث پردامنه توصيف كرد و گفت: بدون ترديد مصاديق آموزشي درسي را بايد در روش هاي آموزشي، محتواي آموزشي و ارزشيابي آموزشي جستجو كرد.
جعفر پاشايي با بيان اينكه نوآوري در آموزش گفتماني در راستاي ارتقاي آموزشي است، اظهار كرد: در دولت تدبير و اميد به رغم همه محدوديت هاي مالي، بخش بسيار مهمي از برنامه هاي آموزش و پرورش با خلاقيت و نوآوري شكل گرفت.
مديركل آموزش و پرورش آذربايجان شرقي با تاكيد بر انتقال دانش و مهارت خلاقيت و نوآوري به دانش آموزان گفت: دانش آموزاني مي توانند فرداي جامعه را بسازند كه خلاقيت در متن و بطن زندگي آنها باشد.
جشنواره يكروزه 'نوآوري در فرآيند آموزش و يادگيري' در هفت محور 'نوآوري در روش هاي تدريس'، 'استفاده از فرصت هاي يادگيري متنوع'، 'توليد و بكارگيري وسايل آموزشي'، 'روش هاي ارزشيابي'، 'استفاده از فناوري اطلاعات'، 'روش هاي مشاركت اولياي دانش آموزان' و 'ايجاد انگيزه و نشاط در كلاس' در تبريز برگزار شد.
گزارش: نعمت مرادپور**انتشار: عزيزي راد
6132/518