۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۵۵
کد خبر: 82670228
T T
۰ نفر

تربیت دانش آموز كارآفرین رویكرد جدید آموزش و پرورش

۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۵۵
کد خبر: 82670228
تربیت دانش آموز كارآفرین رویكرد جدید آموزش و پرورش

تبریز - ایرنا - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاكید بر ایجاد روش های نوآورانه در فرآیند نظام آموزشی، گفت: با توجه به نیاز جامعه تربیت دانش آموز كارآفرین را به عنوان رویكرد جدید قرار داده ایم.

علی زرافشان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در حاشیه جشنواره 'نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری' اظهاركرد: كار آفرینی جزو نوآوری هایی است كه در اسناد بالا دستی آمده است.
وی مهارت آموزی و كارآفرینی به دانش آموزان متوسطه را جزو برنامه های در اولویت آموزش و پرورش اعلام كرد.
وی با اشاره به اینكه برای این كار دانش آموزان را با هدف ارزیابی سطح شایستگی های آنان پایش كرده ایم، افزود: آموزش كارآفرینی منجر به تسهیل كسب و كار دانش آموزان در آینده می شود.
زرافشان در مورد ارتقای دانش معلمان و بكارگیری روش های نوآورانه در تدریس خاطرنشان كرد: در گروه های آموزشی رویكردهای پژوهشی، اقدام پژوهی و نظارت های بالینی را به منظور تشویق معلمان و ارتقای دانش آن ها مد نظر قرار داده ایم تا معلمان در نوآوری ها مشاركت كنند.
وی در مورد روش های نوآوری در امر آموزش اظهاركرد: نوآوری در فرایند آموزش بحث پردامنه ای است و در برنامه درسی ملی ما شاهد رویكرد تغییر در آموزش هستیم كه عملیاتی كردن آنها توسط همكاران در كلاس درس دنبال می شود.
زرافشان خاطرنشان كرد: به همین جهت در پایه ششم ابتدایی و اول متوسطه درسی را با عنوان تفكر و پژوهش تدوین كرده ایم كه از همان ابتدا روحیه پژوهشگری را در بین دانش آموزان تقویت كند.
وی تاسیس و توسعه پژوهش سراها را از جمله كارهای آموزش و پرورش برای ایجاد نوآوری دانست و گفت: زمینه انجام عملی پژوهش ها و حمایت از طرح ها فراهم است و با كمك ستاد فناوری های ریاست جمهوری عرصه ورود دانش آموزان به حوزه های جدید را فراهم كرده ایم.
زرفشان در مورد كاربردی كردن آموزش و ارایه مهارت در مدارس خاطرنشان كرد: توسعه فرهنگ كارآفرینی برای تولید محصول و توسعه آموزش های فنی و حرفه ای را طرح ریزی كرده ایم و برنامه ای هم برای آموزش مهارت به دانش آموزان دوره اول متوسطه با مشاركت سازمان فنی و حرفه ای داریم.
وی در مورد جمعیت دانش آموزی كشور اظهاركرد: با توجه به تغییر ساختار انجام شده از 2 سال گذشته جمعیت دانش آموزی در مقطع اول متوسطه از 2 میلیون نفر به 3 میلیون و 150هزار نفر افزایش یافته است و پیش بینی می كنیم نیز جمعیت دانش آموزی افزایش یابد.
زرافشان گفت: در دوره دوم متوسطه چون هر سال یك پایه كم می شود شاهد كاهش جمعیت دانش آموزی هستیم ولی در سال تحصیلی 97 - 98 با استقرار هر سه پایه جمعیت دانش آموزی به بیش از 2 میلیون و 700 هزار نفر افزایش می یابد.
معاون متوسطه آموزش و پرورش در مورد تركیب جنسی دانش آموزان گفت: در دوره اول متوسطه نسبت دخترها به پسران نزدیك است البته این میزان در همه كشور یكسان نیست و در برخی از استان ها دخترها از پسرها بیشترند .
زرافشان ادامه داد: در دوره دوم متوسطه جمعیت پسران نسبت به جمعیت دختران كمی بیشتر است.
جشنواره یكروزه 'نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری' در هفت محور 'نوآوری در روش های تدریس'، 'استفاده از فرصت های یادگیری متنوع'، 'تولید و بكارگیری وسایل آموزشی'، 'روش های ارزشیابی'، 'استفاده از فناوری اطلاعات'، 'روش های مشاركت اولیای دانش آموزان' و 'ایجاد انگیزه و نشاط در كلاس' در تبریز برگزار شد.
خبرنگار: نعمت مرادپور ** انتشار: محمد عزیزی راد
6132/3071/518
۰ نفر