۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۰۰
کد خبر: 82670234
T T
۰ نفر
آثار زنده‌ياد ' قندريز' بعد از60 سال روي ديوارهاي فردا است

تهران- ايرنا- نقاشي هاي زنده‌ياد 'منصور قندريز' هنرمند مكتب سقاخانه بعد از 60 سال كه نمايشگاه انفرادي از وي برپا نشده بود، روي ديوارهاي گالري فردا مي رود.

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا در اين نمايشگاه از آثار طراحي اين هنرمند مهم و تاثيرگذار، نقاشي‌هايش، تعدادي از چاپ‌هاي دستي وي و در نهايت 3 كليشه ديده نشده وي رونمايي خواهد شد.
در بخشي از اعلاميه اين نمايشگاه آمده است: نمايشگاه حاضر حاصل تكاپوي يك عمر است عمري كه كوتاه ماند و تكاپوئي كه دوامش تا اوج باروري نقاش نپائيد. آنچه منصور قندريز بود و آنچه در آينده مي‌شد در همين پرده ها صورت ' هست ' جاودان مانده است . قندريز، يكي از بنيانگذاران مكتب هنري سقاخانه به شمار مي آيد كه سعي داشته با برداشت هايي زيباشناسانه از الگوها و نشانه هاي هنر سنتي و نگارگري ايراني در اجرا و اسلوبي مدرن (بيشتر به شيوه آبستره غربي)، شاكله‌اي اصيل از هنر ملي و ايراني را به وجود بياورد.
نمايشگاه اخير مروري بر آثار و فعاليت‌هاي هنري اين هنرمند و نقش محرز او در تاثيرگذاري بر جريان هنر تجسمي ايران.
اين نمايشگاه از 31 شهريور تا 13 مهرماه در گالري فردا برپا خواهد شد و علاقه‌مندان براي ديدن آن مي‌توانند از ساعت 16 تا 20 به گالري فردا واقع در خيابان كريمخان زند، زير پل كريم‌خان، خيابان حسيني، كوچه اعرابي 6، پلاك 2 واحد 2 مراجعه كنند يا براي كسب اطلاعات بيشتر با تلفن 86072602 تماس بگيرند.
منصور قندريز (11 اسفند 1314 —7 اسفند 1344) نقاش ايراني زاده تبريز، فارغ التحصيل رشته نقاشي از هنرستان هنرهاي زيبا و دانشكده هنرهاي تزئيني تهران (دانشگاه هنر فعلي) و از بنيانگذاران جنبش سقاخانه محسوب است. وي به همراه مرتضي مميز، صادق تبريزي، فرامرز پيلارام، قباد شيوا، فرشيد مثقالي و تني چند از هنرمندان آن دوران تالار ايران را تأسيس كردند كه امروزه از نگارخانه‌هاي تعطيل شده تهران است. پس از درگذشت منصور قندريز، تالار ايران به گالري قندريز تغيير نام داد.
اين هنرمند در سي سالگي بر اثر سانحه تصادف در جاده شمال درگذشت.

فراهنگ**9338** 1823
خبرنگار: صديقه بهارلو ** انتشار: طاهره نبي اللهي
۰ نفر