۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۸
کد خبر: 82674311
T T
۰ نفر

استفاده از امواج صوتی برای ذخیره اطلاعات

۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۸
کد خبر: 82674311
استفاده از امواج صوتی برای ذخیره اطلاعات

تهران- ایرنا- محققان یك تراشه جدید پردازش كوانتومی ساختند كه از امواج صوتی برای ذخیره و تبدیل اطلاعات كوانتومی بهره می‌برد.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از ساینس دیلی، این تراشه از یك نوسانگر موج آكوستیك برای ذخیره‏، انتقال و ترجمه اطلاعات در كیوبیت‌ها یا بیت‌های كوانتومی استفاده می‌كند. كیوبیت یك سیستم كوانتوم مكانیكی با دو حالت است. در واقع كیوبیت ذره‌ای است كه می‌تواند به ‌طور همزمان دو حالت مختلف داشته باشد.
هنگامی كه یك حالت كوانتومی دستكاری می‌شود، در حالت دیگر می‌توان میزان آن را اندازه‌گیری كرد و این ویژگی، امكان انتقال اطلاعات را فراهم می‌كند.
این تراشه از كیوبیت‌هایی بهره می‌برد كه از جنس آلومینیوم ابررسانا و یك نوسانگر از جنس ویفر یاقوت ساخته شده‌اند و دو سطح بازتابنده امواج صوتی دارند. هنگامی كه یك ذره كوانتومی صوت یا فونون بین این دو سطح بازتابنده حركت رفت و برگشت انجام می‌دهد، قادر است مدت زمان بسیار طولانی به حیات خود ادامه دهد.
این ساختار را می‌توان با یك كیوبیت ابررسانا جفت كرد كه با استفاده از یك دیسك نیترید آلومینیوم روی سطح یاقوت ساخته شده است و انرژی صوتی را به انرژی الكترومغناطیسی و برعكس تبدیل می‌كند. به این ترتیب محققان از طریق تغییر حالت كوانتومی بین كیوبیت و نوسانگر مكانیكی به ‌سادگی می‌توانند اطلاعات كوانتومی را اندازه‌گیری و دستكاری كنند.
این شیوه جدید، ساده و كارآمد ذخیره اطلاعات می‌تواند موجب افزایش سرعت پردازش كوانتومی شود.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1834
مترجم: سپیده علی كاشانی ** انتشار: ناهید شفیعی
۰ نفر