استفاده ازتجهیزات پیشرفته نقشه برداری مغز موضوع مغفول دركشور

تهران - ایرنا - معاون اجرایی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز گفت:تاكنون استفاده از تجهیزات پیشرفته در حوزه نقشه برداری مغز اعم از روان شناسی، روان پزشكی و علوم شناختی دركشور خیلی جدی گرفته نشده است.

دكتر حسین قدیری روز یكشنبه در حاشیه اولین سمپوزیوم تازه های نقشه برداری مغز ایران در جمع خبرنگاران، به كاربردهای این تجهیزات اشاره كرد و افزود: این تجهیزات در حیطه های مختلف حتی نظامی كاربردهایی دارد اما در ایران استفاده از این تجهیزات خیلی جدی گرفته نشده است.
وی یكی از وظائف این آزمایشگاه را آشنایی محققان و متخصصان با این تجهیزات پیشرفته اعلام كرد و گفت: فعالیت های اصلی آزمایشگاه ملی نقشه برداری در دو مرحله اصلی تعریف شده است كه مرحله اول ترویج و آموزش است و مرحله دوم افزایش بهره وری و كارایی از تجهیزات است‌.
قدیری ادامه داد:با این هدف عموم پژوهشگران، محققان و استادان دانشگاه ها و دانشجویان تحصیلات تكمیلی را با حوزه نقشه برداری مغز آشنا خواهیم كرد تا از تجهیزات در نقشه برداری مغز و علوم شناختی به نحوه مطلوب استفاده شود.
معاون اجرایی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغزافزود: در مرحله دوم كه از اواخر سال آینده آغاز می شود، مستقیما با پژوهشگران وارد تعامل از نوع حمایت خواهیم شد.
وی اظهار امیدواری كرد كه با تحقق این دو مرحله بتوانیم ایران را جزو كشورهای برتر در حوزه نقشه برداری مغز در سال های آینده قرار دهیم .

**بازدید 2600 محقق از آزمایشگاه ملی مغز
رئیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز به عملكرد یكساله این مركز اشاره كرد و گفت: در این مدت 2600 نفر اعم از دانشجو و محقق از این آزمایشگاه بازدید كرده اند.
محمدرضا آی اظهار كرد: انجام 45 هزار نفر ساعت كار تخحصصی، استفاده 1200 ساعت از تجهیزات، برگزاری بیش از 100 كارگاه تخصصی و برپایی مدرسه ایبرو از مهمترین اقدامالت این آزمایشگاه بوده است.
وی زمان راه اندازی این آزمایشگاه را مرداد ماه سال گذشته اعلام كرد و گفت: تجهیزات لازم در قالب این آزمایشگاه در اختیار محققان و استادان تمام دانشگاه ها قرار می گیرد.
رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز، اظهاركرد: امكاناتی كه مختص یك دانشگاه خاص نبوده و متعلق به همه پژوهشگران و دانشگاه‌های سراسر كشور است در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز تهیه شده و این آزمایشگاه جزو اولین مؤسساتی است كه به صورت مشترك بین وزارت علوم و وزارت بهداشت شكل گرفته است.
آی با بیان اینكه تجهیزات موجود در آن نیز صرفاً برای اهداف تحقیقاتی مورد استفاده قرار گرفته است، بیان كرد: آزمایشگاه ملی نقشه‌ برداری مغز یك مؤسسه دولتی مستقل است كه به صورت هیأت امنایی اداره می‌شود و نیاز به تعیین جایگاه كنونی آن بسیار ضروری است. همچنین هدف آزمایشگاه ارائه خدمات یكسان و گسترده به همه مراكز دانشگاهی و پژوهشی است.
وی به ضریب اشغال دستگاه MRI این مجموعه اشاره كرد و گفت: ضریب اشغال این دستگاه حدود 70 درصد است كه در تلاش هستیم این مقدار افزایش یابد تا متخصصان استفاده مطلوب از این دستگاه به عمل آورند.
اولین سمپوزیوم تازه های نقشه برداری مغز ایران ( ISBM 2017) توسط آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در روزهای 2 و 3 مهر ماه سال جاری در محل پردیس دانشكده های فنی دانشگاه تهران برگزار می شود.
علمی ۱۲۰۱ ** 1440
خبرنگار : عبدالكریم جبارپور** انتشار: گلشن
۰ نفر