۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۰
کد خبر: 82676521
T T
۰ نفر

انتقال گاز طبيعي روسيه به چين تا سه سال آينده

۳ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۰
کد خبر: 82676521
انتقال گاز طبيعي روسيه به چين تا سه سال آينده

پكن - ايرنا - معاون مديركل شركت گاز طبيعي پكن گفت: كار احداث خط لوله شرقي گاز طبيعي چين و روسيه در خاك روسيه تا سه سال آينده به پايان مي رسد.

به گزارش ايرنا 'شوي تونگ' رو دوشنبه در گفت و گو با راديو بين المللي چين گفت: پيش‎بيني مي‌شود تا سال 2020 هر سال 10 ميليارد متر مكعب گاز طبيعي روسيه توسط خط لوله شرقي گاز طبيعي چين روسيه به چين منتقل شود.
او گفت: پيش‎بيني‌ مي‌شود از طريق اين خط لوله، سالانه 3 ميليارد متر مكعب گاز طبيعي به شهر پكن منتقل شود كه در مجموع يك ششم ميزان گاز طبيعي مورد استفاده در پكن را تشكيل مي‎دهد و در صورت تأمين گاز طبيعي مورد نياز پكن، مازاد گاز اين خط لوله به شهر تيان‌جين و استان هه‌بي منتقل خواهد شد.
شركت گاز طبيعي پكن ماه ژوئن سال جاري 20 درصد از سهام يك ميدان نفت و گاز طبيعي روسيه را خريداري كرد.
به عقيده كارشناسان، سرمايه‌گذاري موسسات چيني در اين ميدان نفت و گاز موجب ايجاد يك پل انرژي جديد ميان چين و روسيه خواهد شد.
چين پيش از اين نيز اقدام به واردات گاز از آسياي ميانه از جمله كشورهاي تركمنستان، ازبكستان، قزاقستان و روسيه كرده است به طوري كه يك خط لوله گاز ميان چين و آسياي ميانه در سال 2009 افتتاح كرد و تا كنون بيش از 120 ميليون تن گاز از اين منطقه مرزي وارد چين شده است.
اين خط لوله كه سه لوله آن عملياتي است نخستين پروژه همكاري هاي عمده انرژي ميان چين و آسياي ميانه است كه از تركمنستان به ازبكستان و قزاقستان و در نهايت به چين مي رسد.
بنابرپيش بيني آژانس بين المللي انرژي، در سال 2030 چين 20 درصد تقاضاي انرژي جهان را به خود اختصاص خواهد داد كه بيشتر از اروپا و ژاپن باهم خواهد بود و از آمريكا به عنوان بزرگ ترين مصرف كننده ي انرژي، پيشي خواهد گرفت.
**آساق**1904**1663**انتشار دهنده: خسرو حسيني