۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۱۲
کد خبر: 82680098
T T
۰ نفر
امسال 40 تئاتر در آذربايجان غربي به روي صحنه رفته است

اروميه- ايرنا- رئيس انجمن هنرهاي نمايشي آذربايجان غربي با اشاره به جايگاه والاي هنرهاي نمايشي در اين استان، گفت: 40 نمايش با موضوعات مختلف در نيمه نخست امسال در اين استان به روي صحنه رفته است.

محمد كاظمي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: برآيند اجراهاي نمايشي در شهرستان هاي مختلف آذربايجان غربي در طول سال جاري به ارسال 17 نمايش به دبيرخانه بيست و نهمين جشنواره تئاتر استاني در اواسط شهريور سال جاري منجر شد كه از اين بين، هشت نمايش براي اجرا در اين جشنواره انتخاب شد.
وي افزود: ' بمناسبت ورود اشكان '، ' كافه سايه '، ' شب نامه '، ' آناتومي تنهايي '، ' قاراپاپاق گليني '، از اروميه، ' لطفا بيدارشو دكتر' از مياندوآب، ' دامغالي دنيز' از نقده و ' گاوهايي كه يك هدف بزرگ داشتند ' از پيرانشهر در اين جشنواره به اجراي عمومي درآمدند.
وي با اشاره به اينكه اجراي با كيفيت نمايش هاي آئيني در ماه محرم از اهداف انجمن هنرهاي نمايشي استان است، گفت: 10 تعزيه و شبيه خواني زير نظارت 'هيات نظارت و ارزشيابي هنرهاي نمايشي اروميه' مراحل بازبيني را مي گذرانند تا با كسب مجوز در اين ايام در سطح شهر به فعاليت بپردازند.
وي بيان كرد: برگزاري چندين كارگاه بازيگري و كارگرداني، طراحي گريم، نور و صحنه با در نظر گرفتن نياز هر شهرستان و ظرفيت فارغ التحصيلان رشته هاي نمايشي در نيمه نخست امسال از اقدام هاي مهم اين انجمن در سطح استان بوده است.
وي با تاكيد بر اينكه مهم ترين نياز گروه هاي نمايشي آذربايجان غربي تجهيز و تكميل ' پلاتو نمايش ' مجتمع فرهنگي اروميه است، گفت: اين پلاتو تاكنون با 15 ميليون ريال هزينه و با ظرفيت 68 نفر قابليت اجراي نمايش را پيدا كرده است اما براي تجهيز آن از لحاظ نور و صندلي به 50 ميليون ريال اعتبار نياز دارد كه همكاري همه نهادهاي متولي را مي طلبد.
رئيس انجمن هنرهاي نمايشي آذربايجان غربي بيان كرد: دفتر مركزي پنج شهرستان چالدران، شوط، ماكو، پلدشت و بازرگان با همكاري منطقه آزاد ماكو تا پايان مهر سال جاري در شهرستان ماكو راه اندازي مي شود.
كاظمي با اشاره به اينكه راه اندازي انجمن هنرهاي نمايشي در شهرستان هايي كه فعاليت هاي نمايشي به علت كم بودن گروه هاي نمايشي در طول سال در آنها كم است هوشمندانه نيست، گفت: دفتر مركزي شهرستان هاي اشنويه، سردشت و پيرانشهر براي پيگيري برنامه هاي نمايشي در شهرستان مهاباد داير است.
وي اعلام كرد: دفتر تئاتر آئين سنتي و دفتر تئاتر خياباني با هدف نگاه تخصصي و موضوع محور به هنرهاي نمايشي طي سال جاري در آذربايجان غربي راه اندازي شده است.
به گزارش ايرنا انجمن هنرهاي نمايشي شهرستان هاي اروميه، خوي، مياندوآب، ماكو، نقده، ماكو، تكاب، مهاباد و بوكان در آذربايجان غربي فعاليت مي كنند؛21 گروه نمايشي ثبت شده در آذربايجان غربي وجود دارد و اروميه با 6 گروه و خوي با پنج گروه به ترتيب بيشترين گروه هاي نمايشي ثبت شده در اين استان را به خود اختصاص داده اند.
تئاتر به عنوان دماسنج جامعه به چالش هاي مختلف اجتماعي حساسيت نشان مي دهد و اهميت وجود آن در جامعه به حدي است كه تاثيرگذاري اش گاهي از سخنراني هاي تربيتي بيشتر است زيرا از يك سو جوانان به هنرهاي نمايشي گرايش دارند و از سوي ديگر تاثيرگذاري تئاتر با فراهم سازي زيرساخت ها افزايش مي يابد.
7129/3072
** خبرنگار: توحيد محمودپور ** انتشار دهنده: عليرضا فولادي