مصاديق امر به معروف و نهي از منكر در دستگاه هاي اجرايي احصا شود

كرمان - ايرنا - مديركل دفتر نماينده ولي فقيه در وزارت جهاد كشاورزي گفت: امر به معروف و نهي از منكر حق همه مردم است و مصاديق منكر و معروف بايد در دستگاههاي اجرايي مختلف احصا شود.

به گزارش ايرنا، پيمان فلسفي روز پنجشنبه در همايش ياوران امر به معروف و نماز در سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان افزود: فريضتين بايد واجب همگاني تلقي شود و مربوط به گروه خاص نيست.
وي اظهار كرد: همه بايد خود را مكلف بدانند كه آمر به معروف و ناهي از منكر باشند و بايد امر به معروف و نهي از منكر را درست انجام داد تا تاثير خود را بگذارد.
دبير شوراي امر به معروف و نهي از منكر وزارت جهاد كشاورزي بيان كرد: برخي زيرساخت ها براي اجراي فريضتين بايد مهيا شود و يكي از اين زيرساخت ها قانون حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر است و ماده هشت اين قانون نكات مهم و موثري دارد.
وي تاكيد كرد: بايد نحوه نقد كردن را ياد بگيريم و افراد نيز بايد ظرفيت نقدپذيري را داشته باشد.
وي گفت: قانون گذار مي گويد ايجاد مانع در اجراي امر به معروف و نهي از منكر ممنوع و جرم است.
مديركل دفتر نماينده ولي فقيه در وزارت جهاد كشاورزي گفت: بايد براي اجراي امر به معروف و نهي از منكر در دستگاهها اعتبار پيش بيني شود.
وي تاكيد كرد: ياوران معروف بايد آموزش هاي لازم را فرا بگيرند تا كار به درستي انجام شود.
وي به سيره امام رضا (ع) در امر به معروف و نهي از منكر اشاره كرد و گفت: داشتن صبر، خوش رويي، ملايمت در سخن گفتن، احترام به فهم ديگران، عيب پوشي، توجه به تاثير كلام و موارد موثر بر آن، جديت، خيرخواهي و حساسيت به نزديكان و دقت در عمل از جمله خصوصات امام هشتم در انجام فريضتين بود.
مديركل آموزش عقيدتي سياسي وزارت جهاد كشاورزي نيز گفت: همه كارهاي خوب در مقابل امر به معروف و نهي از منكر مانند قطره اي آب در برابر اقيانوس است.
حجت الاسلام عباس خاك افزود: تعلقات و جهل موجب دور ماندن انسان از خوبيها مي شود و ياوران معروف مبلغان دين هستند.
مديركل دفتر نماينده ولي فقيه در وزارت جهاد كشاورزي گفت: تعلقات طبق احاديث ائمه اطهار (ع)به انسان آسيب مي رساند لذا انسان بايد خود را از تعلقات رها كند.
وي افزود: حضرت محمد (ص) مي فرمايند، گناه، مال حرام و تكبر براي انسان تعلقات مي آورد لذا براي دوري از تعلقات سه راهكار ارائه كردند.
حجت الاسلام خاك، ندامت از گناه و توبه را به نقل پيامبر مكرم اسلام حضرت محمد (ص) در دوري از تعلقات مهم عنوان و بيان كرد: رعايت كسب روزي حلال نيز موجب دوري از تعلقات دنيوي مي شود.
وي تاكيد كرد: همه افرادي كه در كربلا شهيد شدند به نقل پيامبر اسلام (ص) بهترين بندگان خدا بودند و ما مي خواهيم دين خدا زنده بماند و همه تلاشهاي ما بر اين امر مهم استوار است.
وي افزود: بيشترين ظلم ها به دليل وجود تعلقات در انسان شكل مي گيرد لذا شيطان به دليل يك تعلق كه همان كبر بود از درگاه خداوند رانده شد.
حجت الاسلام خاك بيان كرد: امام رضا (ع) مي فرمايند ذكر صلوات برخي اشتباهات را كه يادمان رفته جبران كنيم از بين مي برد.
مسئول دفتر نمايندگي ولي فقيه در سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان نيز گفت: بدون امر به معروف و نهي از منكر اصلاح در جامعه انجام نمي شود و اين 2 فريضه ايستادگي در برابر فساد و ظلم است.
حجت الاسلام علي ايماني تبار افزود: جرم جلوگيري از اجراي امر به معروف و نهي از منكر زياد است و كسي كه در برابر منكر سكوت مي كند مانند فردي است كه منكر را انجام مي دهد لذا بايد در زمينه انجام امر به معروف و نهي از منكر مسئوليت داشته باشيم و نبايد در مقابل منكر سكوت كنيم.
وي به اهميت اقامه نماز در زندگي اشاره كرد و افزود: امام حسين (ع) در ظهر عاشورا نماز اقامه كرد و اين نشان مي دهد نماز در راس امر به معروف قرار دارد.
حجت الاسلام ايماني تبار بيان كرد: مشخصه قيام امام حسين (ع) نماز است و بدون نماز كسي نمي تواند دوستدار ائمه اطهار (ع) باشد.
حجت الاسلام ايماني تبار اظهار كرد: تمام قيام سرور و سالار شهيدان معروف است اما مهمترين آن معروف نماز است و با ارزش ترين وقت بايد به اقامه نماز اختصاص داده شود.
وي به داشتن غيرت در برابر دفاع از دين و واجبات و دفاع از حرم و حريم خود اشاره كرد و گفت: سيد الشهدا (ع) در آخرين لحظات زندگي خود از نزديك شدن دشمن به خيمه ها ممانعت كردند.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسني*
3029