۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۴۲
کد خبر: 82680212
T T
۰ نفر
پایان بررسی میدانی ثبت 5 اثر تاریخی فارس در میراث جهانی

شیراز - ایرنا- ارزیابان شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ایكوموسICOMOS) روز پنجشنبه از كاخ ساسان واقع در سروستان فارس بازدید كردند و از نزدیك در جریان آخرین فعالیت ها برای آماده سازی این اثر تاریخی عصر ساسانیان برای ثبت در میراث جهانی یونسكو قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، ایكوموس سازمانی برای نگهداری و پاسداری از اماكن میراث فرهنگی در سراسر جهان است و مشاور سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسكو) در رابطه با میراث‌های جهانی محسوب می شود.
كاخ ساسان سروستان آخرین ایستگاه بررسی های ارزیابان ایكوموس برای ثبت پنج اثر تاریخی استان فارس بود.
این هیات چهار نفره كه 2 باستان شناس اهل كشورهای ایتالیا و آلمان در آن حضور دارند، روزهای سه شنبه و چهارشنبه از آتشكده (كاخ اردشیر ساسانی)، قلعه دختر و شهر گور در شهرستان فیروزآباد و مجموعه بیشابور درشهرستان كازرون بازدید كرده بودند؛ مجموعه آثاری كه محور تاریخی ساسانی در فارس را تشكیل می دهند.
هیات ارزیابان ایكوموس در بازدید روز پنجشنبه خود از كاخ ساسان سروستان نیز در جریان اقدامات علمی و عملیاتی انجام شده در این كاخ تاریخی قرار گرفتند.
كاخ ساسان در مسیر روستای نظرآباد شهرستان سروستان واقع شده و به شماره 23 در شهریورماه 1310 در فهرست آثار ملی به ثبــت رسیده است.
ایــن بنای بزرگ، گنبدها، ایوان‌ها، اتاق‌ها و دهلیزهای متعددی دارد. درباره تاریخ ساخت كاخ سروستان نظرات متفاوتی وجود دارد به احتمال زیاد این بنا از آثار دوره بهرام گور(بهرام پنجم ساسانی) است (438-420م) كه بوسیله مهر نرسی وزیر معروف او بنا شده است.
نقشه بنا مستطیلی شكل است كه در ابعاد 37 در 45 متر ســاختـه شده است. این بنا از با شكوه‌ترین كاخ های عهد ساسانی بوده است و شامل یك ایوان ورودی و گنبدی در مركز و حیاط است.
در این كاخ نسبت به بناهای دیگر این دوره فن معماری و نقشه پیچیده و كامل تری استفاده شده است. نمای اصلی بنا در ضلع شرقی قرار دارد كه شامل یك ایوان مركزی و دو ایوان كوچكتر در دو طرف است.
بسیاری از محققان حوزه تاریخ و فرهنگ، عصر ساسانیان را مبتكر اصول شهرسازی و معماری می‌دانند به نحوی كه معماران در این دوره با ساختن طاق‌های گنبدی، تالارهای وسیع بدون ستون و همچنین ساخت طاق‌های آجری به جای پوشش مسطح و چوبی، جلوه‌ای نو را خلق كردند.
سلسله ساسانیان كه آخرین حكومت پادشاهی ایران قبل از ظهور اسلام است، از سال 224 تا 651 میلادی به مدت 427 سال بر ایران حكومت كردند.
كاخ اردشیر بابكان (آتشكده فیروزآباد) یادگار به جا مانده از عصر ساسانیان مقارن با سده 3 میلادی دارای تالارهای تو در تو است و با گذشت افزون بر یك هزار و 800 سال گچ‌بری بخش بالای دیوارهای درونی آن از گزند آسیب مصون مانده است. در ضلع شرقی كاخ، چهار ساختمان گنبدی شكل بزرگ وجود دارد.
در نزدیكی این كاخ و سه كیلومتری شهر فیروزآباد، شهر گور واقع است كه در زمان آبادانی آن، مركز بخشی از ایالت فارس به نام كوره اردشیرخورّه بود. طرح و الگوی این شهر دایره‌ای شكل است و به قطر 2 كیلومتر دارای چهار دروازه اصلی بوده و بناهای حكومتی و محل اقامت درباریان در آن قرار داشته است.
قلعهٔ دختر فیروزآباد از دیگر آثار در حال بررسی برای ثبت در میراث جهانی یونسكو نیز از دوران ساسانیان به یادگار مانده و در 6 كیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز در دامنه كوهی مشرف به جاده قرار دارد كه پس از طی مسافتی حدود 300 متر می‌توان به قلعه رسید.
بیشاپور نیز یكی از شهرهای باستانی ایران در چنارشاهیجان شهرستان كازرون در استان فارس است كه در زمان ساسانیان ساخته شده‌است و امروزه ویرانه‌های آن برجای مانده‌است. بیشاپور از شهرهای دارای طراحی و مهندسی ویژه روزگار خود بوده‌است. بیشاپور گنجینه‌ای از آثار ارزشمند ساسانی مانند معبد آناهیتا را در خود جای داده است.
در حالی این روزها پرونده ثبت آثار دوره ساسانیان در استان فارس در حال پیگیری است كه پیش تر آثار دوره هخامنشیان مانند تخت جمشید، پاسارگاد (آرامگاه كوروش)، باغ های پاسارگاد و باغ ارم از این استان در فهرست آثار جهانی ثبت شده اند.
6122/ 2027
خبرنگار: سارنگ عبدالهی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
۰ نفر