فیلم | کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد، دریچه‌ای به دنیای گردشگری فارس

شیراز - ایرنا- کاخ اردشیر بابکان در شهرستان فیروزآباد از جمله مناطق باستانی با ارزش در استان فارس است که برای گردشگران بسیار چشم نواز و دیدنی ست، فیروزآباد از مناطق مهم زیست بوم های عشایری در کشور به حساب می آید و به دلیل داشتن آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمند و جاذبه های طبیعی همچون مرواریدی می درخشد.

به گزارش ایرنا، کاخ اردشیر بابکان مهمترین اثر تاریخی فیروزآباد است و در سه کیلومتری این شهر قرار دارد. نام این کاخ تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته و ثبت شده است و در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید.

کاخ اردشیر بابکان در گذشته ها به عنوان کاخ کاربرد نداشته و به عنوان آتشکده از آن یاد می شده است زیرا به اعتقاد گذشتگان هر بنای مهم ساخته شده در کنار آب، محل پرستش الهه آب (آناهیتا) می باشد اما با این حال برخی اسناد بر کاخ بودن این بنا تاکید دارد.

زیربنای کاخ اردشیر بابکان حدود ۱۰۴ در ۵۵ متر می باشد و این بنا شامل سه قسمت است، یک حیاط با ۲ ایوان و تالارهای کنارش، یک ایوان مرتفع و سه تالار تو در توی گنبد دار، سه قسمت اصلی کاخ اردشیر بابکان را تشکیل می دهد. در معماری کاخ اردشیر بابکان مصالح مهم و با شکوه عصر که گچ و کاشی بودند، بکار رفته و زیبایی کاخ را دوچندان کرده است.

علاوه بر این، کاخ اردشیر بابکان نخستین بنای متعلق به دوره ساسانیان است که ایوان و گنبد دارد. استادان معماری و هنرمندان دوران ساسانیان در ساخت قسمت های مختلف بنا از سنگ های نیمه تراش استفاده کرده اند و سبک و سیاق خود را در ساخت این بنا به رخ کشیده اند. تزیینات گچ بری زیبا و چشم نواز از دیگر مهارت های ناب ایرانی است که در این عمارت خودنمایی می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha