۶ مهر ۱۳۹۶، ۲۱:۱۵
کد خبر: 82680530
T T
۰ نفر
قمه زني و غلو از مصاديق بزرگ تحريف نهضت عاشوراست

مشهد- ايرنا- پژوهشگر و مدرس دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي گفت: با وجود اينكه واقعه عاشورا نسبت به ساير وقايع تاريخي دچار تحريفات چشمگير نشده اما قمه زني و غلو در مورد ائمه اطهار (ع) از مصاديق بزرگ تحريف اين نهضت است كه بايد با آن مبارزه كرد.

حجت الاسلام و المسلمين جعفر مرادي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: قمه زني رسم مسيحيت است كه وارد اسلام شده اما عزاداري ريشه اصيل اسلامي دارد و هم شيعيان و هم اهل تسنن براي از دست دادن عزيزانشان عزاداري مي كرده اند.
وي اظهار كرد: امروزه در كشورهاي عربي و اردو زبان با موج عظيمي از قمه زني روبرو هستيم و به خصوص در كشور عراق اين پديده فجيع رخ مي دهد كه خوراكي براي اسلام ستيزان شده است.
وي گفت: رسانه هاي جمعي ايران به ويژه رسانه هايي كه با زبان عربي و انگليسي فعاليت مي كنند بايد رسانه هاي جمعي عراق را بيدار كنند تا عليه قمه زني فعاليت نموده و بتوانند از ابعاد آن بكاهند.
حجت الاسلام مرادي افزود: دشمنان از صحنه هاي قمه زني سوء استفاده كرده و شيعيان را متوحش نشان مي دهند.
وي اظهار كرد: بايد از طريق هر رسانه از جمله تلفنهاي همراه يا پارچه نوشته هاي سطح شهر يا اخبار راديو و تلويزيون حادثه عاشورا را به درستي در ذهنها تصويرسازي كرد و بينشها را اصلاح نمود.
مدرس دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي با اشاره به گروه هايي از جمله گروههاي غالي كه حضرت امام صادق (ع) را خدا مي دانستند يا گروه هاي 'علي الهي' و گروه هاي مشابه افزود: حضرت امام صادق (ع) آنها را كافر دانسته و حتي آنها را لعنت مي كردند و ائمه (ع) اين افراد را با عناويني چون كافر، فاسق، ملعون و مشرك از خود مي راندند.
وي اظهار كرد: اكنون نيز 2 شكل غلو در جامعه ما وجود دارد يكي غلو سيستماتيك كه از حمايت يك خط خارجي برخوردار است و ديگري غلو غير سيستماتيك كه احساسات غلو آميزي است كه در آثار برخي شاعران و مداحان مشاهده مي شود.
وي گفت: به عنوان مثال عباراتي نظير 'خداي من حيدر'، 'من علي اللهي ام' يا 'لا اله الا علي' اشتباهاتي است كه در جامعه مداحان ما وجود دارد.

* بدعتها و خرافات براي چه به وجود مي آيند؟
حجت الاسلام مرادي افزود: حول و حوش همه داستانهاي مهيج تاريخي اسطوره و افسانه و خرافه ساخته مي شود و اين طبع انسانهاست كه دوست دارند مسائل را كمي بزرگتر نشان دهند.
وي اظهار كرد: غلو كردن در باره شخصيت ائمه (ع) توسط افراد ناداني كه مغرض هم نيستند اما توان و كشش دروني آنها زياد نيست، در واقعه عاشورا هم وجود دارد.
وي گفت: تحريفات واقعه عاشورا با توجه به ابعاد اين واقعه خيلي گسترده نيست و داستانهاي به مراتب كوچكتر از واقعه كربلا داريم كه تحريفات بسيار بزرگتري دامنگير آنها شده است مانند داستان زندگي حضرت عيسي (ع) كه از ايشان به خدا يا پسر خدا تعبير مي كنند.

* اهداف بدعت گذاري و خرافه سازي
پژوهشگر دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي افزود: بدعت گذاري و خرافه سازي بيشتر به 2 نيت انجام مي شود يكي اينكه حضرت امام حسين (ع) و عاشورا را از مدل و معيار بودن خارج كنند كه اين كار دشمنان است و مغرضانه انجام مي شود و به عنوان مثال هر چه تلاش كنيم قمه زني را حذف كنيم دشمنان اسلام هياتهايي را فعال مي كنند كه قمه بزنند چون به انتشار تصاوير قمه زني نياز دارند.
وي اظهار كرد: علت دوم خرافه سازي و بدعت گذاري نيز بزرگ پنداري است كه ريشه رواني دارد.

* راهكار مقابله با بدعتها
وي گفت: راهكار مقابله با هر 2 علت بدعت ها، تقويت بعد معرفتي واقعه عاشوراست يعني بايد به جامعه فهماند كه حضرت امام حسين (ع) كه در مقابل بدعتهاي يزيد قيام كرد براي يك جرعه آب التماس نمي كند.
حجت الاسلام مرادي افزود: حتي محسن حججي هم براي آب التماس نكرد، رزمندگان گردان كميل هم در دوران دفاع مقدس براي آب التماس نكردند و از تشنگي شهيد شدند آن وقت مي توانيم بگوييم حضرت امام حسين (ع) كه سرور همه شهدا در بهشت است براي يك جرعه آب التماس مي كند؟ پس بايد مردم را از بعد معرفتي سيراب كرد كه حضرت امام حسين (ع) را ملتمس آب نپندارند.

* قرائتهاي مختلف از عاشورا و نسبت آن با تحريف عاشورا
مدرس دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي اظهار كرد: عاشورا يك حادثه بزرگ است و هر كس حق دارد از منظر خاصي آن را تجزيه و تحليل كند اما حق ندارد بگويد كه عاشورا همين است كه من مي گويم و بس.
وي گفت: قرائتهاي مختلف از عاشورا تا جايي درست است كه موجب انكار قرائتهاي ديگر نشود بلكه موجب اثبات خود شود.
وي افزود: اينكه با تنگ نظري گفته شود عاشورا فقط همين يك بعد است و بس، مي تواند منشا خرافه باشد.

* نهضت حسيني، نهضتي ضد تحريف و ضد بدعت است
پژوهشگر دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي اظهار كرد: اسلام در زمان معاويه در لباس دين از صراط مستقيم منحرف شد اما با مرگ معاويه و شروع حكومت يزيد از لباس اسلامي هم خارج مي شد و از صورت ديانت به فرهنگ قبيله اي قريش تبديل مي شد.
حجت الاسلام مرادي گفت: در حكومت يزيد خليفه از شكل خلافت به پادشاه زمانه تبديل مي شد و رهبر مسلمين از كسوت خادم مسلمانان و راهبري جامعه جاي خود را به سلطنت و قدرت و جاه طلبي مي داد و اسلام در حال ازبين رفتن بود كه در چنين شرايطي حضرت امام حسين (ع) رسالت خود را در اين ديدند كه نگذارند اسلام از بين برود و با خون خود نشان دادند اسلام آن چيزي نيست كه معاويه و امويان مي گويند.
وي افزود: وجه تمايز اسلام از بدعتهاي اموي باعث قيام حسيني شد كه قوام و حيات مجدد اسلام را در پي داشت لذا همه بايد بكوشيم بدعتها و تحريفهاي نهضت امام حسين (ع) را بزداييم.
1922/ 6053 خبرنگار: كاميار اسماعيل پور** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم
۰ نفر