۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۹:۳۶
کد خبر: 82681123
T T
۰ نفر

100سال در تب و تاب یوم العباس

۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۹:۳۶
کد خبر: 82681123
100سال در تب و تاب یوم العباس

زنجان - ایرنا - شهر زنجان از روزهای آخر ذیحجه خود را مهیای استقبال از یوم العباس و حركت عظیم حسینیه اعظم با حضور بیش از 500 هزار نفر دلداده عزاداری می كند.

نزدیك 100 سال حركتی با رنگ و بوی شیدایی این سرزمین را به مركزی برای عاشقان برادر نمونه عالم، حضرت عباس ابن علی(ع) تبدیل كرده است.
حركتی كه از همان سال نخست بنا گذاشتن سنگ حسینیه اعظم آغاز شد، مسیر بازار زنجان را پیمود و به حرم امامزاده سیدابراهیم(ع) رسید، اكنون مسیری نزدیك به یك كیلومتر را می پیماید و هر ساله در هشتم محرم به رسم 100 ساله، صدها هزار نفر عزادار از سراسر زنجان و ایران و گاه سایر كشورها، مسیر حسینیه اعظم، تقاطع سبزه میدان - فرودسی، خیابان امام، چهار راه انقلاب و سرانجام حرم امامزاده سید ابراهیم(ع) را با یك شكل و یك نوا و یك رنگ واحد طی می كنند، حركتی كه در سرمای زمستان و گرمای تابستان تعطیل نشده است.
تمام شهر از مسئولان تراز اول تا پاكبانان مهربان، خود را از روزهای نخست محرم مهیای استقبال از یوم العباس كرده اند، شهرداری 140 دستگاه اتوبوس برای جابه جایی عزاداران پیش بینی كرده، پلیس راهنمایی و رانندگی مسیرهای مناسب برای سهولت تردد خودروها در نظر گرفته و از روزهای قبل طرح ترافیكی یوم العباس را اعلام كرده است.
خبر حركت عظیم زنجانیان به گوش جهانیان رسیده است و حتی دولتمردان برای حضور در یوم العباس عازم زنجان شده اند، از امیر سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، رحمانی فضلی وزیر كشور، انصاری معاون امور اداری و استخدامی رئیس جمهوری گرفته تا مسافران دیگر شهرها و كشورها، همه برای حضور در كنار زنجانیان و بهره گیری از مراسم یوم العباس عازم زنجان شده اند.
دسته حسینیه اعظم زنجان ساعت 14:30 در حالی كه مسیر مالامال از خیل عزاداران است، حركت خود را آغاز كرد و شعار ثابت 'هانسی گروهین بیله مولاسی وار، شیعیه لرین حضرت عباسی وار' رنگ و روی شهر را تغییر داد.
همزمان با حركت دسته، 100 قربانی اعم از گوسفند، گاو و شتر در صدقه سری عظمت این حركت قربانی شدند و خیابان های شهر به گریه نشست.
عزاداری دسته حسینیه زنجان سبك خاصی دارد، این مراسم متعلق به شیرمردی است كه پای فرات رفت، با مشك پر بازگشت و برای رساندن این مشك به كاروان حسین(ع) دست های خود را از دست داد، از همین رو در این مراسم دست ها با شعارهای حماسی بلند می شوند و سینه آسمان می شكافند و اعلام می كنند كه فدای صاحب این روز هستند.
هر سال شاه بیتی برای شعارهای دسته انتخاب می شود، یك سال 'یل یاتار، توفان یاتار، یاتماز حسینین پرچمی، شاه نامردان یاتار یاتماز حسینین پرچمی'، یك سال هم می شود' عموسینی عزاسیدی، یوم العباسیدی، آجرك الله، بقیه الله'.
بیشترین اسم ثبت شده پسران زنجانی را نام ابوالفضل، شامل می شود، مردم این سرزمین به عشق چنین مردی بزرگ می شوند و زبان می گشایند و به رسم این برادر، شیفته مكتب حسین(ع) می شوند.
آیین دسته حسینیه اعظم زنجان هر سال پرشورتر از سال گذشته برگزار می شود، مراسمی ساده اما پرجلال و جبروت.
آفتاب به آخرین لحظه های عمر یوم العباس نزدیك می شود و دست ها همچنان سوی آسمان می شتابند و در آخرین دقایق، رنگ دعا برای تعجیل در فرج می گیرند.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: رویا رفیعی
۰ نفر