۸ مهر ۱۳۹۶، ۲۳:۳۳
کد خبر: 82681684
T T
۰ نفر
برگزاري آيين هاي عزاداري سالار شهيدان با حضور شيعيان و اهل سنت پاكستان

اسلام آباد - ايرنا - مسلمانان پاكستان اعم از شيعه و سني همزمان با ارادتمندان به سالار و سرور شهيدان در نقاط مختلف جهان، در روزهاي محرم به ويژه تاسوعا و عاشوراي حسيني در رثاي شهادت امام حسين عليه السلام و يارانش عزاداري كردند.

به گزارش ايرنا درآستانه فرارسيدن روز دهم محرم، عاشوراي حسيني، عزاداران و ارادتمندان به خاندان اهلبيت عصمت و طهارت (ع) در پاكستان با برپايي آيين هاي عزاداري، اين روزها را گرامي مي دارند.
مسلمانان پاكستاني اعم از شيعه و سني با حضور در مساجد، امام بارگاه ها و مدارس ديني و مذهبي، با برگزاري مراسم عزاداري سالگرد شهادت امام حسين(ع) و ياران باوفايش را گرامي مي‌دارند.
عاشقان سيدالشهدا (ع) در پاكستان با سياهپوش كردن مراكز محل تجمع شيعيان در ماتم شهادت امام حسين (ع)، خود را براي عزاداري تا شام غريبان حسيني آماده كرده و ساير مجالس عزاداري را تا هفتم ربيع الاول ادامه مي دهند.
هيات هاي عزاداري نيز در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني در خيابان هاي بزرگ و اصلي شهرهاي مختلف پاكستان از جمله 'اسلام آباد، راولپندي، لاهور، پيشاور، اسكردو، گلگيت، كراچي، كويته، حيدرآباد، مظفرآباد، جهنگ، ميانوالي، لاركانا، فيصل آباد، سرگودها، چكوال و كشمير' تحت نظارت دولت پاكستان به سوگواري مي پردازند.
شبكه هاي تلويزيوني پاكستان هم با شروع اين ايام به پخش مراسم مذهبي و عزاداري مي پردازند و به احترام ماه محرم، از پخش برنامه هاي موسيقي و ديگر برنامه هاي شاد خودداري مي كنند.
روز نهم و دهم محرم كه مصادف با روز تاسوعا و عاشورا است، از سوي دولت پاكستان تعطيل رسمي اعلام شده و مردم در اين روز، نذورات خود را بين هيات هاي مذهبي و فقرا پخش مي كنند.
*** آيين هاي عزاداري در پيشاور
محبان اهلبيت و عزاداران حسيني در پيشاور و ديگر شهرهاي ايالت خيبرپختونخوا با تجمع در حسينيه ها و مساجد ضمن گرامي داشتن ياد و خاطره حضرت اباعبدالله الحسين و ديگر شهداي كربلا به سخنراني روحانيون و اشعار نوحه سرايي مداحان اهل بيت گوش فرا داده و به عزاداري پرداختند.
شب تاسوعاي حسيني مومنان پيشاور با تجمع در حسينيه صدر اين شهر روضه حضرت باب الحوائج را به جا آورده و به شبيه سازي واقعه شهادت حضرت ابوالفضل و چرخاندن تابوتي به تعزيه خواني كرده و به زنجير زني و سينه زني در خيابانهاي اين منطقه پرداختند.
ظهر تاسوعاي حسيني - شنبه هشتم مهرماه - نيز خيابان هاي منطقه صدر شاهد برپايي و عزاداري گروه هاي سينه زني و زنجير زني عاشقان حسيني بود كه در پايان نيز با نماز جماعت ظهر و عصر شركت كنندگان خاتمه يافت.
نكته جالب توجه اينكه برنامه هاي عزاداري امروز پيشاور با حضور و عزا داري محبان اهل بيت و برخي از علما وبرادران و خواهران اهل سنت نيز همراه بود
تمامي اين برنامه ها با حضور چشمگير و برجسته نيروهاي امنيتي و پليس همراه بود كه با كنترل منطقه برگزاري مراسم ها تردد عناصر مشكوك را تحت نظر داشتند.

*** برگزاري مراسم در ايالت سند پاكستان
آيين هاي عزاداري سرور و سالار شهيدان در ايالت سند پاكستان به ويژه شهر كراچي با حضور دوستداران اهلبيت عصمت و طهارت اعم از شيعه و سني برگزار شد.
مسلمانان ايالت سند به ويژه شهر كراچي همزمان با ديگر مسلمانان جهان، آيين هاي عزاداري شهادت امام حسين عليه السلام و ياران با وفايش را با شركت گسترده در مساجد، امام بارگاه ها و اماكن مذهبي برگزار كردند.شبكه هاي تلويزيوني و رسانه هاي گروهي ايالت سند نيز اين مراسم را به صورت گسترده پوشش خبري داده و سخنرانان اين مجالس نيز مردم را با معارف قرآني و فلسفه قيام امام حسين عليه السلام آشنا كردند.
مراسم تاسوعاي حسيني نيز با شكوه هر چه تمام تر در ايالت سند به مركزيت شهر كراچي برگزار شد.
با توجه به محبوبيت امام حسين عليه السلام، همه اقشار پاكستاني اعم از شيعه و سني اين مراسم را گرامي مي دارند.
*** آيين هاي عزاداري ايرانيان مقيم اسلام آباد
همزمان با عزاداران ايران اسلامي و مردم ديگر كشورها، مراسم عزاداري، نوحه خواني و سينه زني، روضه و دعاي زيارت عاشورا هر شب از آغاز ماه محرم در مسجد مجتمع مسكوني كاركنان سفارت ايران در اسلام آباد پايتخت پاكستان با حضور پرشور خانواده هاي ايراني برگزار مي شود.
اين آيين ها تا شام غريبان امام حسين عليه السلام و ياران باوفايش ادامه مي يابد و بر اساس برنامه ريزي انجام شده، نماز ظهر عاشورا همزمان با برپايي نماز ظهر عاشورا در مجتمع مسكوني كاركنان سفارت ايران در اسلام آباد برگزار مي شود.
آساق** 6125*** سيدبهادر حسيني