۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۸:۲۰
کد خبر: 82682037
T T
۰ نفر
آیین سنتی نخل برداری در تفت برگزار شد/ حضور 200 گردشگر خارجی

یزد - ایرنا - آیین سنتی نخل برداری، عصر عاشورا با اجتماع بزرگ عزاداران حسینی از سراسر كشور در حسینیه امام (ره) شهر تفت استان یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مراسم سنتی نخل برداری همه ساله در عصر روز عاشورای حسینی و همچنین سالروز شهادت حضرت علی(ع) در این محل برگزار می شود.
در این مراسم كه خیل عظیمی از عزاداران شهرستان، استان و سراسر كشور و همچنین 200 گردشگر خارجی حضور داشتند عزاداران بر اساس یك سنت دیرینه، نخل را پنج بار به دور حسینیه چرخانده و به یاد شهادت حضرت ابا عبدالله (ع) اشك ماتم ریختند.
عزاداران پس از به زمین گذاشتن نخل، به همراه دیگر عاشقان اهل بیت در مقابل عزاخانه حسینی به سینه زنی و عزاداری پرداختند. ˈنخلˈ كه در لغت به معنای تابوت است در نزد مردم استان یزد نمادی از تابوت سیدالشهداست و مردم در مناطق مختلف در روز عاشورا و بیست و یكم رمضان روز شهادت حضرت علی(ع) آیین نخل برداری را برگزار نموده و به عزاداری می پردازند .
نخل وسیله چوبی است كه دو طرف آن به صورت مشبك از چوب ساخته شده و به وسیله چوبهای دیگر به هم مرتبط و برروی چهار تیر چوبی قرار دارد .
پس از آماده شدن نخل،توسط هیئتهای مذهبی یكی از این هیات ها وارد حسینیه شده و در حالیكه اعضای هیات می دوند و با صدای بلند ˈحسین حسینˈ می گویند به زیر نخل رفته و به اتفاق دیگر عزاداران كه از قبل در زیر نخل بودند با فریاد ˈیا علیˈ نخل را از جا بلند می كنند .
در این زمان، عزاداران ، نخل را سه یا پنج مرتبه دور حسینیه می گردانند، این مراسم در این لحظه از چنان هیجان معنوی برخوردار است كه باید در صحنه بود و با چشم خود این منظره روحانی را نظاره كرد .
مردم سوگوار و اعضای هیات های مذهبی پس از آنكه نخل را به دور حسینیه گرداندند آن را در جای اولیه خود قرار داده و در حالی كه به سر و سینه خود می زنند فریاد ˈحسین حسینˈ آنها در حسینیه طنین انداز می شود.
مراسم روز عاشورا در شهرستان تفت كه نخل برداری نیز جزئی از آن محسوب می شود در فهرست اثار معنوی كشور ثبت شده و آنطور كه مدیر كل میراث فرهنگی استان اخیرا اعلام كرده ثبت جهانی این مراسم نیز در دستور كار میراث قرار دارد.
تفت در 20 كیلومتری شهر یزد واقع شده و همه ساله در عصر روز عاشورا مشتاقان سید الشهدا(ع) از سراسر كشور برای شركت در مراسم نخل برداری در حسینیه امام (ره) تفت حاضر می شوند .
6197 تهیه و انتشار: محمدحسین فلاح تفتی
















۰ نفر