۱۰ مهر ۱۳۹۶، ۸:۳۵
کد خبر: 82682221
T T
۰ نفر
باید و نبایدهای مجالس عزاداری حسینی از نگاه اساتید حوزه علمیه قم

قم- ایرنا- اساتید برجسته، شخصیت ها و محققان حوزه علمیه قم با تبیین شاخص های عزاداری مطلوب و مورد تایید دین اسلام، به برخی بایدها و نبایدها در مجالس سوگواری توسط سخنرانان، مداحان و صاحبان مجالس عزا پرداختند.

به گزارش ایرنا، ضرورت فاصله گرفتن عزاداری ها از بدعت، خرافات و انحراف، رعایت حدود احكام و شریعت اسلام در برنامه ها، پرهیز از جهت گیری های سلیقه ای و سیاسی، دور شدن عزاداری ها از غلو، قرائت اشعار و مرثیه های مستند، رعایت اخلاق و ادب، استفاده نكردن از اشعار و روضه های دون شان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از مهمترین محورهای مورد تاكید علما و شخصیت های دینی بود.
آنان همچنین غلبه جنبه های معرفتی و شعوری برشعار در عزاداری ها، پرهیز جدی از قمه زنی، به كار نبردن ابزارهای نامناسب در عزاداری، ضعیف معرفی نكردن اهل بیت (ع) در برابر سپاه جور، بیان جلوه های اقتدار و غرورآمیز حادثه كربلا، پرهیز از ریاكاری و اسراف و تبذیر در مجالس و محافل حسینی، انتخاب مداحان و سخنرانان اخلاقی و باسواد، تبیین دقیق اهداف قیام عاشورا برای جوانان و مردم، از دیگر مباحث مورد تاكید شخصیت های حوزوی است.

**آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو مجلس خبرگان رهبری دراین زمینه گفت: نباید احكام دین و شریعت اسلام با وارد كردن برخی بدعت ها و خرافات در عزاداری ها، مخدوش شود و دست اندركاران عزاداری های حسینی باید شان و منزلت این جایگاه را حفظ و در چارچوب دین و اهداف قیام امام حسین (ع) حركت كنند. آنچه در عزاداری ها مهم است حفظ چارچوب های شرعی است و عزاداری به هر قیمت و روش و ابزاری مورد تایید نیست.
وی ادامه داد: ما در مقابل خود تابلویی از احكام دینی و اهداف قیام امام حسین (ع) را داریم باید در عزاداری ها بر همین مبنا و به گونه ای عزاداری كنیم كه مورد رضایت اهل بیت (ع) باشد، مبادا عزاداری های ما با بدعت، خرافات و مسائل خلاف احكام مسلم اسلام خلط شود.

**آیت الله علی اكبر مسعودی خمینی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینكه مراقب باشیم، خرافات از بیرون وارد عزاداری ها نشود، گفت: گریه كردن و عزاداری برای امام حسین(ع) خوب است ولی اینكه كارهای احساسی انجام دهیم، با روح اسلام مطابقت ندارد.
وی افزود: هر چند دشمنان ما خود انسان های خونریز، خشونت طلب و ظالمی هستند، ولی نباید با برخی كارها در عزاداری ها مانند قمه زنی و ضربه زدن به خود، بهانه دست آنها بدهیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید متن و محتوای شعرها نیز كه توسط مداحان خوانده می شود نیز در مسیر و راستای اسلام و مكتب امام حسین (ع) و مطابق موازین شرعی باشد.

**آیت الله سید محمد سجادی استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: پرچمداران عزای حسینی اعم از علما، خطبا و مداحان باید از نظر معرفت، اخلاق، ادب، رفتار، خضوع، خشوع و احترام به دیگران الگو و اسوه جامعه باشند.جلسات ماه محرم، صفر و عاشورایی كه امام حسین (ع) پرچمدار آن هستند و هر سال كره زمین را نورانی، متحول و هدایت می كند باید از نظر روش، منش و محتوا برگرفته از مكتب این امام همام باشد.
وی با اشاره به ضرورت دور بودن مجالس امام حسین (ع) از خرافات، انحراف ها و غلو گفت: هجرت حضرت امام حسین (ع) از مدینه به مكه و از مكه به عراق و روز عاشورا همه درس و الگو برای بشریت است و اگر نقطه به نقطه و عنوان به عنوان آن برای جوانان مطرح شود كشتی نجات خواهد شد و این نسل دچار انحراف نمی شود.

**آیت الله سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: هزینه و نذركردن برای امام حسین (ع) كار بسیار خوب و تاثیرگذاری است ولی باید ضمن پرهیز از اسراف و تبذیر، نذورات به صورت هدفمند و كیفی تر تجمیع و در راستای برخی مشكلات مدیریت و برنامه ریزی شود.
وی با اشاره به آسیب های فراروی عزاداری اظهار داشت: عزاداری های ما باید مورد قبول اهل بیت عصمت و طهارت(ع) باشد از قرائت شعرها و نوع مصیبت خواندن هایی كه با عزت آن بزرگان منافات دارد و در آن بوی ذلت هست، پرهیز شود.
وی با بیان اینكه عوامل تاریخی حادثه عاشورا باید بر اساس مستندات دقیق و صحیح، بیان گردد، گفت: نباید هر روز یك روضه جدید و بدون سندی مطرح شود، متاسفانه بارها اتفاق افتاده كه روضه ها تازه تازه است، در حالی كه روضه ای كه قرار است خوانده شود باید مستند به منابع صحیح تاریخی باشد.

**حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متولیان مساجد و برنامه های عزاداری باید از مداحان و روحانیان آگاه و عالم به دین، معنویت و به حادثه عاشورا به صورت حساب شده دعوت كنند.وی خاطرنشان كرد: كسانی كه متولی امور مسائل دینی و عزاداری هستند باید خود از نظر معنوی و اطلاعات دینی در مراتب بالایی باشند به گونه ای كه هر زمان متوجه خرافات شده، تذكر دهند و خود هم آمادگی لازم را برای پذیرش انتقادات و دفع خطرات ناشی از خرافه گرایی در مجالس را داشته باشند.
وی ادامه داد: باید برای مقابله با خرافات و انحراف های ایجاد شده درمراسم عزاداری مانند استفاده از اشعار دون شان اهل بیت(ع) و... تلاش های فكری و فرهنگی صورت بگیرد.

**حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز مسائلی مانند قمه زنی، انداختن سنگ، خار و آتش در مسیر عزاداران حسینی و استفاده از ابزارهای لهو و لعب را از مصداق های بارز بدعت و خرافات در عزاداری دانست و گفت: باید به شدت از این مسائل خرافی، انحرافی و بدعت ها پرهیز شود.گاهی در مراسم عزاداری و محافل حسینی، اشعاری قرائت می شود كه هیچ سند و سنخیتی با مكتب امام حسین (ع)ندارد، در حالی كه عاشورا، خود مقتل و سند دارد و همه وقایع عاشورا و اسارت خاندان اهل بیت عصمت و طهار (ع) ثبت شده است.
رهبر بیان داشت: جوانان با عشق و شور خاصی به مجلس عزاداری می آیند باید محتوای نهضت كه همان آزادی، آزادگی و ظلم ستیزی است را با ادبیات محكم و استوار برای آنها بیان كنیم تا بدانند كربلا تفسیر 'مرگ با عزت' بهتر از 'زندگی باذلت' است.

**حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسین بهرامی استاد حوزه علمیه و دادستان اسبق ویژه روحانیت قم با اشاره به اینكه هرگونه افراط و تفریط باعث آفت در مجلس عزای سید الشهدا خواهد شد، گفت: دامن زدن به خرافات، غلو، بدعت، تبدیل مداحی به حرفه، رعایت نكردن حد وسط و ایجاد تردید در مردم برای تغییر برخی سنت ها، از آفت ها و آسیب های فراروی عزاداری ها می باشد.
وی افزود: سوگواری مانند فعالیت های دیگر در معرض آفت، آسیب و یا برجستگی های مثبت است و نباید با به انحراف كشاندن این سنت عمیق و ریشه دار اسلام و شیعه، اجر و ثواب مجالس و محافل را از بین ببریم.

**حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم گفت:متاسفانه برخی گروه های عزاداری با انجام كارهای سبك، غیرمشروع، غیرعقلانی و با تقلید از برخی روش ها، آهنگ ها و متدهایی كه جنبه شرعی ندارد بلكه از بیرون مرزها در فرهنگ، آداب و رسوم ما داخل شده است، باعث بی اعتبار كردن مجالس و محافل حسینی می شود. به طور قطع پذیرفته شدن عزاداری ها و نزدیك شدن به اهل بیت(ع) برای كسانی میسور است كه در انجام این عزاداری ها، مراسم ها، هیات ها و تكایا، با خشوع، خضوع و اعمالی همراه با متانت انجام بگیرد.

**آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز گفت:باید درمجالس عزاداری،عزت، شجاعت، تظلم خواهی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به صورت شفاف بیان شود،مبادا برای گریاندن مردم و اشك ریختن برخی افراد، حادثه عاشورا را دچار تحریف و وارونه جلوه دهیم. اگر مداحان و منبری های ما در روضه های خود در شرح مصائب و حادثه عاشورا، معصومان (ع) را در حالت استیصال، ذلت و ضعف برای جوانان معرفی كنند، به عزاداری و قیام سید الشهدا (ع) خیانت كرده اند.
وی ادامه داد: متاسفانه شاهد نوعی ناهنجاری ها و خرافات در عزاداری ها هستیم كه ریشه همه آنها حب دنیا می باشد. نباید مسائل گرانبهای خود را به وسیله خرافات، بدعت ها، غلو و... گل آلود و غبارآلود كنیم.

**حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالفضل موسویان عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز با اشاره به اینكه مردم از اطراف افراد بدعت گزار وخرافه گرا در عزاداری ها،فاصله بگیرند گفت: اگر مردم از اطراف مداحی كه می گوید ما خشونت را از اسلام یاد گرفته ایم فاصله بگیرند او خود به خود منزوی شده و نمی تواند هر چیزی را به خوردجامعه بدهد.
وی خاطرنشان كرد: این مساله بسیار مهم است كه ما بدانیم اهداف اصلی حركت انقلابی امام حسین (ع) چه بوده و بر همان اساس این مكتب را ترویج دهیم،به صورت طبیعی، حضرت دنبال این بودند كه جامعه به اسلامیت بازگردد و به شكل درستی اداره شود.

**حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی رضایی استاد حوزه علمیه قم وعضو كمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:دشمنان دنبال نفوذ دادن عناصر ومداحان ناباب،كم ظرفیت، فرصت طلب و نفوذی در عزاداری حسینی و خالی كردن این محافل از محتواهای دینی و سكولاریزه كردن آن می باشند، بنابراین باید مراقب باشیم.
وی خاطرنشان كرد: به عنوان یك محقق حوزوی به آسیب های فراروی عزاداری ها، نگاه پژوهشی دارم و بر این باور هستم كه مساله عزاداری ها به عنوان یكی از محورهای علاقه مندی ما به اهل بیت عصمت(ع) است باید از آفات و بلاها بدور باشد و اگر مراقب نباشیم با چالش های زیادی مواجه خواهد شد.
7401/ 6133/ خبرنگار: بهمن اطمینان ** انتشاردهنده: جعفر مسلمی
۰ نفر