پويا پارسا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در توضيح اين موضوع اظهار داشت: نرخ رشد بالاي جمعيت شهري، پيچيدگي هاي منطقه كلان شهري، ناپايداري منابع درآمدي و فقدان زير ساخت هاي حمل نقلي سريع و راحت ، شرايط كالبدي و ظاهري نامطلوب، رشد كالبدي از هم گسيخته، چالش هاي مديريتي و نهادي ، مسائل ساختار سازماني شهرداري، خوابگاهي بودن شهر، اسكان غير رسمي، بافت هاي فرسوده و مشكلات فرهنگي و اجتماعي، رفت و آمد هاي ساكنان شهر هاي مجاور به كرج از مهمترين چالش هاي كرج به شمار مي رود.
وي گفت: رعايت نشدن حريم شهر كرج بر اساس مصوبات شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور كه معمولا حريم شهرها نسبت بين 3 تا 5 برابري محدوده شهر را دارا است از ديگر مواردي است كه مي توان به آن اشاره كرد.
پارسا گفت: در كرج حريم كوچكي در شهر داريم كه تقريبا معادل 2 برابر محدوده شهر است كه اين عامل مي تواند براي پشتوانه زيستي فرداي اين كلانشهر مشكل ساز باشد.
وي بيان كرد: كرج با حدود 2 ميليون نفر بر اساس سرشماري سال 1395 چهارمين شهر پرجمعيت كشور است كه نشان مي دهد البرز دومين استان مهاجر پذير كشور بوده و تعداد خانواري كه در كلانشهر كرج سكونت دارند 624 هزار خانوار است.
وي با بيان اينكه جمعيت انبوه و مهاجر به صورت نامتوازن در سطح شهر كرج توزيع شده است، به ويژگي هاي خاص اين كلانشهر پرداخت و تصريح كرد: بر اساس آمار سال 95 بيست درصد از جمعيت كرج زير 14 سال بوده و در واقع شهر كرج داراي بافت جوان مي باشد و اين كلانشهر به عنوان يكي از پر اهميت ترين پهنه هاي زيستي و اقتصادي كشور به شمار مي آيد.
پژوهشگر و كارشناسي ارشد مديريت شهري افزود: كرج شهري مستقل و مبدل كار و زندگي براي بخشي از آحاد جمعيت شهري كشور، با وجود قابليت هاي بسيار مهم اين شهر كلانشهر كرج با چالش هاي اساسي روبه رو است.
اين پژوهشگر تاكيد كرد: سهم حمل نقل عمومي در كرج حدود 47 درصد است كه 22 درصد آن با اتوبوس و 25 درصد با ناوگان تاكسيراني و سهم مترو صفر بوده و آن چيزي كه در قوانين براي كلانشهر ها ديده شده كه از جمله قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت بايد تا پايان برنامه 5 ساله پنجم سهم حمل و نقل عمومي در سفرهاي درون شهري به حدود 75 درصد مي رسيد اما متاسفانه فاصله قابل توجه اي در شهر كرج وجود دارد.
پژوهشگر و كارشناسي ارشد مديريت شهري بيان كرد: در حوزه حمل و نقل، شهر كرج با مشكل مواجه است با مكان يابي نادرست ايستگاه هاي حمل و نقل همگاني و عدم تخصيص نامناسب ناوگان حمل و نقل و عدم شروع به كار در سيستم مترو در حوزه كالبدي و فضايي رشد بي قواره شهري، پراكندگي شهري و از بين رفتن زمين هاي كشاورزي و فقدان زير ساخت هاي مناسب براي ارتقاع كيفيت زندگي مردم از جمله تهديدهاي است كه كرج رو در برگرفته است.
وي تصريح كرد: مساحت شهر كرج در دهه هاي گذشته از 16000 به 18000 هكتار رسيده كه نشان دهنده رشد سريع اين كلانشهر است كه در واقع اين عامل باعث از بين رفتن اراضي مرغوب باغي و كشاورزي در كناره شهر شده است.
پارسا گفت: اگر به سرانه هاي فعلي شهر نگاه كنيم چه در طرح جامع، طرح تفصيلي، فاصله بين وضع موجود و وضع مطلوب را مي بينيم، هم در حوزه سرانه هاي آموزشي هم در حوزه تجاري و خدماتي و هم در حوزه سرانه ورزشي، تفريحي و گردشگري با استانداردهايي كه تعريف شده است فاصله داريم و اين موضوع يه مشكل جدي است و در واقع مي توان گفت كرج در زمينه كاربري عمومي به شدت دچار كمبود است.
وي به چالش پيش روي ديگر شهر كرج بحث خوابگاهي بودن اين كلانشهر اشاره كرد و گفت: روزانه بين 200 تا 400 هزار نفر از كرج به مقصد تهران خارج شده و شب به كرج بازمي گردند اين عامل باعث شده است كه فرصت هاي جديد شغلي در كرج كاهش پيدا كند و به عنوان راهكار بايد هم از ظرفيت اقتصاد تهران استفاده كرد و از سوي ديگر بايد براي اقتصاد شهر كرج برنامه ريزي نماييم.
پارسا با اشاره به اينكه در حوزه شهر سازي، شهر كرج با بي نظمي در سيماي شهر مواجه است، اظهار داشت: در زمان حاضر انبوهي از ساختمان هاي مخشوش را در شهر داريم كه به واسطه رشد شتابان شكل گرفته است.
وي با بيان اينكه نياز است برنامه هاي ساماندهي منظر شهري در راستاي مديريت بصري شهر در دستور كار قرار گيرد، افزود:در حوزه سكونتگاه هاي غيررسمي و بافت فرسوده كرج با مشكلات جدي مواجه است.
پارسا با اشاره به اينكه شهر كرج 18000 هكتار است كه 405 هكتار آن مربوط به سكونتگاه هاي غيررسمي است، بيان كرد: سكونتگاه هاي غيررسمي 95 هزار نفر جمعيت را در خود جاي داده است كه نشان دهنده اين است كه اگر با تراكم ناخالص جمعيت شهر كرج مقايسه شود تقريبا 2.3 برابر تراكم در ساير مناطق كرج است.
وي با تاكيد بر اينكه در حوزه خدمات شهري و محيط زيست چالش هاي جدي وجود دارد كه مهمترين
آن پسماند است، خاطر نشان كرد: در شهر كرج 1.5 درصد از زباله ها از مبدا تفكيك مي شود و 27.5 درصد آن بازيافت تر و خشك است كه 72.5 درصد آن دفن مي شود.
پارسا گفت: در حوزه فرهنگي و اجتماعي، امنيت اجتماعي يكي از مهمترين مواردي است كه بايد به آن بيشتر پرداخته شود و شهروندان كرجي در حوزه فرهنگي و اجتماعي با چالش هايي همچون سرانه پايين خدمات فرهنگي و اجتماعي، اعتماد پايين شهروندان به نهاد هاي فرهنگي شهري و عدم حس تعلق به فضاي عمومي شهري رو به رو هستند.
7410/ 6155 خبرنگار: مژگان السادات سجادي**انتشاردهنده: محمد عزيزپور

كرج- ايرنا- پژوهشگر و كارشناس ارشد مديريت شهري با اشاره به ساختار ناهمگون كلانشهر كرج گفت: اين شهر داراي مشكلات پيچيده و فراوان مانند نرخ رشد بالاي جمعيت و ناهمخواني زير ساخت ها است.