رشد203درصدی حمل دریایی محموله بین المللی با كانتینر درپنج ماه امسال

تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت حمل كانتینری كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از رشد 203 درصدی حمل محموله های بین المللی در بخش كانتینری در پنج ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

به گزارش سه شنبه تارنمای كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، حمزه كشاورز اعلام كرد: در بخش واردات با رشد 35 درصدی نسبت به دوره مشابه پارسال روبرو بودیم، همچنین در بخش بین الملل 203 درصد رشد داشتیم.
این مسوول گفت: میزان صادرات در پنج ماهه آغازین امسال 70 هزار تی.یی.یو بود.
وی اضافه كرد: شركت حمل و نقل كانتینری كشتیرانی در این مدت 53.8 درصد افزایش درآمد داشت.
«شركت حمل و نقل كانتینری كشتیرانی در پنج ماه نخست امسال حمل 450 هزار تی.یی.یو (كانتینر) را در بندر شهیدرجایی بر عهده داشت».
به گفته وی، 17 خط شركت های كانتینری بزرگ بین المللی به بندر شهیدرجایی تردد می كند.
وی افزود: كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حدود 50 درصد از كل محموله های كانتینری كشور را حمل كرده است.
به گفته وی، شركت حمل كانتینری كشتیرانی بر اساس رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی كشور در فهرست یكصد شركت برتر كشور از نظر فروش قرار گرفته است؛ در حالی كه این شركت فقط به عنوان شركتی خدماتی در بخش حمل و نقل فعالیت می كند.
مدیرعامل شركت حمل كانتینری كشتیرانی گفت: اوایل امسال به دلیل موانعی كه از سوی برخی بانك های چینی به وجود آمد در صادرات با كندی مقطعی روبرو شدیم اما در هفته های اخیر در این زمینه جهش خوبی داشتیم؛ البته در بیش از یك سال گذشته در مورد صادرات به اروپا با هیچ مشكلی روبرو نبوده ایم.
وی با اشاره به آغاز همكاری های مشترك با شركت های بزرگ بین المللی گفت: خوشبختانه این همكاری ها در حال گسترش است كه در زمان مقتضی جزییات بیشتری ارائه می شود.
«اكنون خط اروپای شركت حمل و نقل كانتینری با بكارگیری چهار فروند كشتی سفرهای منظم خود به كل بنادر اروپا را هر 2هفته یك بار انجام می دهد كه با استقبال آن بازار روبرو شده است».
كشاورز افزود: تعداد كشتی های این خط به زودی به هفت فروند افزایش پیدا می كند و با اضافه شدن بنادر هند به این مسیر، سرویس هند به اروپا و اروپا به هند نیز راه اندازی می شود.

** توسعه خدمات اینترنتی
مدیرعامل شركت حمل كانتینری كشتیرانی اعلام كرد: اكنون خدمات اینترنتی برخط (آنلاین) در 9 مورد نرخ دهی اینترنتی، كارتابل اختصاصی برای مشتریان، پرداخت آنلاین، ردیابی و ردگیری كانتینر به صورت برخط، ارائه خدمات ردیابی و ردگیری كانتینر از طریق تلفن گویا، ایجاد كانال تلگرامی و ارائه اطلاعات برخط به مشتریان و ایجاد سامانه ارتباط با مشتری با هدف یكپارچه سازی مشتریان ارائه می شود.
وی از تحویل گرفتن چهار فروند كشتی كانتینربر با ظرفیت 14هزار و500 تی.یی.یو در اواخر اسفندماه امسال خبر داد.

** ترانشیپ 100هزار كانتینر
كشاورز اعلام كرد شركت حمل كانتینری كشتیرانی پارسال بیش از 100 هزار كانتینر در بندرعباس ترانشیپ كرد.
به گزارش ایرنا، هدف از ترانشیپ، ارسال دوباره كانتینرهای وارد شده به دیگر بنادر كانتینری ایران یا بنادر دیگر جهان است. این كار برای افزایش سرعت حمل و نقل و جابجایی كانتینر بین بنادر دنیا انجام می‌پذیرد.
این مسوول تصریح كرد: با نگرش تبدیل بندر شهید رجایی به یك بندر ترانشیپی مركزی، بتازگی محموله های ارسالی به قطر از آسیا و اروپا نیز علاوه بر بندر «ام القصر» عراق، به بندرعباس حمل و از این بندر به مقصد قطر ترانشیپ می شود.
به گفته وی، بندرعباس جایگزین خوبی برای سایر بنادر منطقه برای حمل محموله های ترانشیپی است.
وی با اشاره به ترانشیپ یك ساله حمل محموله های بندر ام القصر عراق از طریق بندرعباس گفت: اكنون در هفته 2 سفر در این مسیر راهبردی صورت می گیرد. همچنین با همكاری یك خط بزرگ بین المللی سرویس حمل از هند به عراق از طریق ایران راه اندازی شده است.

** بازاریابی گسترده و شبكه ای
مدیرعامل شركت حمل كانتینری كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: بازاریابی در بخش فله، به طور كلان و متمركز اما در بخش كانتینر كاملا شبكه ای و گسترده است، بنابراین مدیریت شبكه بسیار اهمیت می یابد؛ یعنی باید سطح اختیارات، قواعد و راهكارها را به گونه ای تنظیم كرد كه علاوه بر از دست ندادن كالاها نوسانی نیز در ارائه نرخ برای محمولات مشابه از مراجع مختلف ایجاد نشود.
وی یادآوری كرد: حمل و نقل كانتینری در سطح جهان سخت ترین شرایط خود را در اواخر سال 2016 و 2017 تجربه كرد، به گونه ای كه 9 خط بزرگ كانتینری ورشكست، فروخته یا ادغام شدند و پس از آن نرخ ها تا حدودی ثبات پیدا كرد.
وی افزود: با توجه به ثبات نسبی ایجاد شده و تجربه ادغام خطوط با یكدیگر انتظار می رود كه حمل و نقل كانتینری با مدیریت بهتری به فعالیت خود ادامه دهد و تجربه تلخی كه بزرگترین خط ها هم درگیر آن شدند تكرار نشود.
وی با اشاره به اهمیت توسعه ترانزیت دریایی تصریح كرد: به زودی كشورهای عراق، سوریه، لبنان و نیز كشورهای دوست منطقه باید برای سازندگی خود اقدام كنند كه با توجه به ارتباط نزدیك این كشورها با ایران می تواند در افزایش میزان حمل و نقل دریایی ایران اثر گذار باشد.
مدیرعامل شركت حمل كانتینری كشتیرانی به توسعه لجستیك در كشور اشاره كرد و افزود: با همكاری با شركت حمل و نقل تركیبی كشتیرانی، دپوهای داخلی كانتینری در تهران و اصفهان ایجاد شده و در آینده نزدیك در سرخس و یزد نیز دپوهای كانتینری ایجاد خواهد شد.
وی در پایان گفت: افرادی كه در شهرهای داخلی دارای كانتینر خالی هستند و قصد دارند آن را به بنادر بازگردانند می توانند كانتینرها را به صاحب كالایی كه در همان شهر احتیاج به كانتینر دارد تحویل دهند تا با این روش هزینه های جا به جایی كانتینر خالی به حداقل برسد، ضمن این كه اثرات مستقیمی در كاهش ترافیك جاده ای، استهلاك، كاهش مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست خواهد داشت.
كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 1346 تاسیس شد و فعالیت حمل و نقل دریایی خود را در سال 1347 با بكارگیری 2فروند كشتی كوچك در حوزه خلیج فارس و چهار فروند كشتی اقیانوس پیما آغاز كرد و اكنون بیش از 150 فروند كشتی تجاری در اختیار دارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام*1108*1961* تنظیم: ایرج منصوری* انتشار: مریم مسعود
۰ نفر