۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۷:۴۴
کد خبر: 82684394
T T
۰ نفر
آغاز عزاداري 13 محرم در يزد/مسجد ملا اسماعيل، ميزبان عزاداران

يزد- ايرنا- آيين عزاداري 13 محرم، از ساعت هفت صبح روز چهارشنبه، بر اساس يك سنت ديرينه، در مسجد ملااسماعيل يزد آغاز شد.

به گزارش ايرنا در اين مراسم كه هر ساله در چنين روزي از ابتداي صبح تا ظهر در اين مكان مقدس برگزار مي شود 15 هيئت عزاداري از سراسر استان ضمن حضور در مسجد به عزاداري مي پردازند.
بر اساس برنامه زمانبندي شده، هيئت هاي محله هاي مختلف يزد به نوبت، وارد اين مسجد شده و به سينه زني و عزاداري در رثاي شهادت ابا عبدالله(ع) مي پردازند.
مشابه اين مراسم معنوي در همه مناطق تابعه استان با حضور پرشور عزاداران حسيني و همراه با آيين نخل برداري صورت مي گيرد.
مردم مومن دارالعباده و دارالعلم يزد از ديرباز در روز 13 محرم كه آن را سوم امام حسين(ع) نيز مي خوانند به مراسم مختلف عزاداري و به خصوص نخل برداري در گوشه و كنار شهر و در محلات مختلف مي پردازند و به مقام والاي شهداي كربلا اداي احترام مي كنند.
در اين روز تقريبا همه دسته هاي سينه زني و عزاداري يزد به مسجد ملا اسماعيل محل برگزاري نماز جمعه مي آيند و با حضور خيل عظيم مردم، مسئولان و روحانيون به عزاداري و نوحه سرايي مي پردازند .
راه اندازي هيات عزاداري 'بني اسد' از ديگر بخش هاي اين عزاداري است.
همچنين امسال براي دومين سال پياپي، تجمع بزرگ هيات هاي مذهبي استان در حسينيه امير چقماق يزد برگزار مي شود.
دبيرخانه بين‌المللي 'يزد حسينيه ايران' نيز اعلام كرد 12 موكب در خيابان قيام يزد پذيراي عزاداران در 13 محرم هستند.
با توجه به اينكه امسال براي دومين سال، گردهمايي بزرگ هيئات مذهبي استان يزد در حسينيه اميرچخماق برگزار مي شود علاوه بر اين برنامه، برنامه هاي ديگري نيز از گذشته در مسجد ملااسماعيل برگزار مي‌شد كه به قوت خود باقي است.
اين دبيرخانه اعلام كرد: مردم عزادار مي توانند از ساعت هفت صبح تا ظهر در مسجد ملااسماعيل در برنامه‌هاي ويژه اين روز شركت كنند و از نماز ظهر به بعد، تجمع هيئات مذهبي در حسينيه اميرچخماق آغاز مي‌شود.
گردهمايي در حسينيه اميرچخماق نيز از ساعت 12 آغاز و تا ساعت 13:30 ادامه خواهد داشت.
امسال 12 موكب، از ساعت 9 صبح روز 13 محرم تا اذان ظهر، پذيرايي از مردم عزادار و هيئت‌هاي مذهبي در خيابان قيام را بر عهده دارند.
با توجه به اينكه روز 13 محرم به نام روز هيئت نامگذاري شده است، به همين مناسبت هيئت‌ها در اين روز پذيراي مردم عزادار خواهند بود.
سال گذشته نيز هيئت‌هاي عزاداري يزد با راه اندازي موكب‌هايي در خيابان قيام، پذيرايي از عزاداران حسيني را بر عهده داشتند.
اين دبيرخانه همچنين از مشاركت خيران و هيئت‌هاي مذهبي يزد در نذري‌هاي 13 محرم خبر داد.
خيران يزدي به مناسبت برگزاري تجمع 13 محرم، در طرحي به نام 'نذر13محرم' مشاركت كرده‌اند و علاوه بر آن، ديگر خيران استان نيز نذورات ويژه خود براي روز 13 محرم را اعلام كرده اند.
تقبل سرپرستي 86 كودك يتيم به مدت يك‌سال از جمله نذوراتي است كه خيران يزدي به عنوان نذري 13 محرم انجام داده اند.
همچنين مبلغ200 ميليون تومان براي كمك مالي به افراد نيازمند و تهيه جهيزيه از سوي هيئت‌هاي مذهبي تقبل شده كه اين آمار تا آخر مراسم افزايش خواهد يافت.
ورود خيران و هيئت‌هاي مذهبي به مقوله كمك به افراد نيازمند جامعه در قالب هاي مختلف از ويژگي‌هاي گردهمايي و برنامه‌هاي امسال است.
6197 تهيه و انتشار: فلاح