تغييري در وضعيت محوطه باستاني 'كميشاني ' مازندران ايجاد نشد

ساري – ايرنا - سرپرست معاونت ميراث اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مازندران گفت كه در چند سال گذشته هيچ خسارتي به محوطه باستاني و تاريخي ' كميشان ' واقع در شهرستان نكا در شرق اين استان وارد نشده است .

چند روز گذشته گزارشي در رسانه ها و فضاي مجازي منعكس و در آن ادعا شده است كه دست اندازي و بي توجهي در سال هاي اخير سبب تخريب محوطه تاريخي و باستاني كميشاني شده است.
عبدالمطلب شريفي روز چهارشنبه در گفت گو با خبرنگار ايرنا افزود : خسارت هاي وارد شده به محوطه كميشاني مربوط به قبل از كشف آن بوده و به زمان احداث جاده بهشهر - نكا در سال هاي قبل از انقلاب بر مي گردد .
وي گفت : اكنون تمام فعاليت هاي عمراني و همچنين فعاليت ديگر دستگاهها در اين منطقه و ديگر مناطق باستاني و تاريخي استان با نظارت و رصد ميراث فرهنگي شهرستان ها و استان انجام مي شود .
سرپرست معاونت ميراث اداره كل ميراث فرهنگي مازندران گفت : دهنه غار تاريخي كميشان در سال 1369 در جريان عمليات تعريض محور نكا - بهشهر رويت و اداره كل ميراث فرهنگي از آن زمان از وجود آن با خبر شد و در همان سال تيمي از دانشگاه تهران به سرپرستي ' رحيم صراف ' استاد وقت باستان شناسي دانشگاه به اين محوطه فرستاده شد و كاوش هايي را انجام دادند كه متوجه قدمت دوره نوسنگي اين محوطه شدند .
وي افزود : متاسفانه به دليل كمبود اعتبار و همچنين به دليل تند شدن پيچ جاده ، امكان تغيير مسير جاده وجود نداشت ، در نتيجه تعريض جاده در آن زمان با نظارت ميراث فرهنگي استان و شهرستان انجام شد كه خسارت جدي به محوطه وارد نكرد ، اما برخي از سفالينه ها و اشياي تاريخي خسارت ديدند كه تعداد آنها اندك بود .
شريفي گفت : چندين سال پيش براي محافظت از اين محوطه ، مواد زير سازي در كناره هاي جاده ريخته شد كه محدود شدن ديد رانندگان و همچنين آبگرفتگي محور را به دنبال داشت كه به تصادفات و تلفات جاني بسياري منجر مي شد در نتيجه براي حل اين مشكل در سال 94 اداره راه شهرسازي شهرستان نكا با مجوز ميراث فرهنگي و همچنين نظارت اين سازمان اقدام به تخت و پخش كردن اين مصالح كرد كه هيچ آسيبي به اين محوطه وارد نكرده است .
سرپرست معاونت ميراث اداره كل ميراث فرهنگي مازندران گفت : يافته هاي جديد باستان شناسانان نشان مي دهد كه قدمت سكونت در اين منطقه به دوره پارينه سنگي و حدود 100 هزار سال پيش بر مي گردد.
غار باستاني كميشان كه در حدود هفت كيلومتري شرق شهر نكا واقع است ، يكي از سه منطقه باستاني است كه ميراث فرهنگي مازندران هم اكنون طرح كاووش باستان شناسي را در آن در دست اجرا دارد.
حفاري باستان شناسي در اين غار با سرپستي حسن فاضلي در حال انجام است . قرار است در نتيجه اين كاووش علاوه بر گاه نگاري و شناسايي اولين استقرار روستاهاي مازندران ، عرصه و حريم اين غار تاريخي هم مشخص شود.
استان مازندران بر اساس بررسي هاي محققان باستان شناسي داراي 2 هزار و 475 محوطه باستاني است كه از اين تعداد 123 محوطه داراي آثار شاخص دوره هاي پيش از تاريخ ، 256 محوطه داراي آثار شاخص دوره آغاز تاريخي يا عصر آهن و 648 محوطه معرف فرهنگ دروه هخامنشيان ، اشكانيان و ساسانيان است .
يكهزار و 986 محوطه باستاني مازندران هم مربوط به دوره اسلامي است .
شهرستان بهشهر در شرق مازندران با توجه به وسعت داراي بيشترين محوطه باستاني مربوط به دوره پيش از تاريخ است .
خبرنگار : رضا غلامي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
7335/1654