۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۶
کد خبر: 82684802
T T
۰ نفر

زنجان، دهمین استان در میزان جمعیت سالمندی كشور

۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۴۶
کد خبر: 82684802
زنجان، دهمین استان در میزان جمعیت سالمندی كشور

زنجان - ایرنا - مدیركل بهزیستی زنجان، این استان را دهمین استان كشور با میزان 8.79 جمعیت سالمندی در كشور اعلام كرد.

محمد محمدی قیداری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اكنون 104هزار سالمند در این استان زندگی می كنند كه از این تعداد 2 هزار و 100سالمند تحت پوشش بهزیستی این استان هستند.
وی یادآوری كرد: براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی (who) جمعیت بالای سن 60 سالگی جزو جمعیت سالمند محسوب می شوند كه طبق سرشماری سال 90، از جمعیت حدود 87 میلیون نفری ایران به طور میانگین 8.2 درصد جمعیت را سالمندان تشكیل می دهند كه تخمین زده می شود پس 30 سال جمعیت سالمندی به 25 درصد افزایش پیدا كند.
محمدی افزود: 62 درصد از قوانین به مسائل اقتصادی ، 22 درصد اجتماعی 16 درصد رفاهی و بهداشتی و تنها یك درصد به مسائل سالمندی می پردازد.
وی بیان كرد: هم اكنون 2 مركز روزانه نگهداری سالمندان و 2 مركز شبانه روزی در سطح این استان تحت نظارت بهزیستی فعالیت می كنند كه یك مركز فرزانگان سالمند نیز در سال جاری در خدابنده افتتاح شده است.
مدیركل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: طرح توانمندسازی سالمندان از جمله طرح های موفق بهزیستی برای توانمند سازی سالمندان به شمار می رود كه با اجرای طرح توانمند سازی بهزیستی استقلال فردی سالمندان حفظ می شود.
وی اظهار كرد: ناتوانی در افراد سالمند محدودیت یا از دست دادن توانایی در انجام نقش های اجتماعی و ادامه زندگی مستقل در انجام فعالیت های روز مره زندگی را بوجود می آورد و یكی از اصلی ترین بخش های خدمات مربوط به سالمندان تامین ابزارهای كمك حركتی برای بهبود تعادل و افزایش سطح استقلال فرد است.
محمدی خاطرنشان كرد: سالمندی اگر چه روندی طبیعی در زندگی هر فرد است و نمی توان مانع از ورود به آن شد با این وجود می توان با برنامه و روش های مختلف زوال توانایی های جسمی ، روحی، عاطفی و شناختی را در انسان كاهش داده و یا لااقل آن را به تاخیر انداخت.
به گزارش ایرنا ، هم اكنون 2 هزار و 100 نفر سالمند معلول در استان زنجان تحت پوشش بهزیستی هستند كه از این تعداد 50 نفر از خدمات ویزیت در منزل ، 62 نفر از خدمات مراقبین و 50 نفر در طرح توانمندسازی سالمندان از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی*** انتشار: اسماعیل جهانبخش