۱۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۵
کد خبر: 82687696
T T
۰ نفر
ایران از دانشگاه های نسل سوم و چهارم عقب مانده است

تهران-ایرنا-وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشكی گفت: دانشگاه های نسل اول مدرك گرا، دانشگاه های نسل دوم، علم محور، دانشگاه های نسل سوم با محوریت فناوری و دانشگاه های نسل چهارم با هدف تولید رفاه در دنیا گسترش یافتند و متاسفانه باید قبول كنیم كه در ایران در تحقق دانشگاه های نسل سوم و چهارم عقب مانده ایم.

به گزارش ایرنا، به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سید حسن هاشمی روز شنبه در مراسم در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراكز پژوهشی و فناوری كشور كه با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد،با اشاره به آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، افزود: این فرصت را قدر بدانید؛ فرصتی یگانه برای آموختن و آموزش دادن؛ آن هم در مهد علم‌آموزی، پژوهش، اخلاق مداری، تفكر و توجه به نیازهای ملت و میهن و درایت و تدبر در رخدادهای ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی، فرصت كار و تحصیل در دانشگاه، كه از زمان تاسیس‌ تا امروز، سنگ‌بنای پیشرفت و ترقی جوامع و كشورها بوده است.
هاشمی اظهار داشت: محققان سالهای نه چندان طولانی، تاسیس دانشگاه را به چهار نسل تقسیم می كنند؛ شاخص نسل اول، ارائه مدرك بوده و تعداد فارغ التحصیلان، نشانه فعالیت و رتبه دانشگاه ها محسوب می شده كه عمر این دوره پس از جنگ جهانی دوم به پایان رسیده است.
وی گفت: در نسل دوم كه تا دهه 1960 ادامه داشت، شاخص فعالیت دانشگاه ها تولید علم از طریق نوشتن مقالات بود. در دانشگاه های نسل سوم، فناوری مورد توجه قرار گرفت و دانشگاه، نقش خود را در تولید ثروت ایفا كرد و عمر آن تا سال 2000 بود اما در حال حاضر نقش دانشگاه های نسل چهارم، تولید رفاه تعیین شده و دانشگاه ها حركت خود را به این سمت و سو آغاز كرده اند.
وزیر بهداشت تصریح كرد: جایگاه و نقش دانشگاه ها، تلاش برای ساختن جامعه ای آگاه، ثروتمند و دارای رفاه اجتماعی از طریق تربیت نیروهای ارزشمند، تولید علم و دانش برای توسعه و ارتقای فرهنگ جامعه و افزایش سرمایه اجتماعی است.
هاشمی با بیان اینكه متاسفانه باید بپذیریم كه در كشور ما هنوز هم عمده فعالیت و تلاش بسیاری از مراكز آموزش عالی، افزودن رشته ها و دادن مدرك هستند، افزود: بر مدیریت ارشد كشور است كه ضمن سیاست‌گزاری و تامین زیرساخت‌های لازم، حركت با شتاب و البته با دقت لازم برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم را در دستور كار قرار دهد تا در حداقل زمان بتوانیم نسبت به تصحیح مسیر و جبران عقب ماندگی‌ها اقدام كنیم.
وزیر بهداشت با تاكید بر نقش مهم وزارت بهداشت در آموزش عالی كشور، یادآور شد: نظام سلامت با بهره مندی از 19 هزار عضو هیات علمی در بیش از 60 دانشگاه علوم پزشكی كشور، تربیت حدود 200 هزار دانشجو، تولید یك سوم دانش و تربیت نیروی متخصص را بر عهده دارد.
هاشمی تاكید كرد: محققان و اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشكی كشور، در سال حدود یك سوم مقالات ISI ایران را تولید می كنند بنابراین در شرایط فعلی، كشور نیازمند دانش آموختگانی خلاق و نوآور است كه با بهره گیری از دانش خود بتوانندبه تولید علم، خلق ثروت و رفاه اجتماعی بپردازند.
وزیر بهداشت از طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشكی به عنوان یكی از مهمترین برنامه های وزارت بهداشت در دولت یازدهم یاد كرد و گفت: این برنامه از اواخر سال 94 آغاز شد و آینده نگری و رسیدن به مرجعیت علمی در آموزش پزشكی، حركت به سوی دانشگاه های نسل سوم و چهارم، آموزش پاسخگو و عدالت محور، آمایش سرزمینی، اعتلای اخلاق حرفه ای، بین المللی سازی آموزش علوم پزشكی و توسعه آموزش مجازی از مهمترین محورهای آن است.
هاشمی یكی از مهمترین وظایف دست اندركاران آموزش در كشور را استعدادیابی و پرورش استعدادهای جوان در راستای ارتقای سطح علمی كشور دانست و افزود: شرایط پسابرجام، فرصت مناسبی را برای كشور فراهم كرده كه در این فضا می توان با تعاملات گسترده علمی، زمینه را برای ارتقای جایگاه كشور و رشد علمی استعدادهای جوان فراهم كرد.
وزیر بهداشت به چالش های پیش روی آموزش عالی در حوزه سلامت اشاره كرد و گفت: فشار سنگین امور اجرایی در حوزه بهداشت و درمان، توان مدیریتی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشكی را به شدت به خود جلب می كند كه این موضوع بر تحقیقات و تولید علم در حوزه سلامت، اثر جدی دارد همچنین كمبود منابع، نیازها و خدمات روز افزون حوزه درمان و بهداشت و نیز كمبود فضای بیمارستانهای آموزشی، یكی از مهمترین تهدیدات مراكز آموزشی و پژوهشی حوزه سلامت است.
هاشمی اضافه كرد: توجه ناكافی در حوزه آموزش عالی به وزارت بهداشت، باعث شده دانشگاه های علوم پزشكی متناسب با جایگاه علمی خود از منابع انسانی و مالی برخوردار نباشند. متاسفانه به دلیل بی تدبیری ما، كشورهای پیشرفته با مهیا كردن بستر لازم، بهترین و مستعدترین نیروهای انسانی را از سراسر جهان به ویژه از كشورهای در حال توسعه جذب كرده و با استفاده از این ظرفیت ارزشمند این منابع انسانی، مسیر پیشرفت را با سرعت بیشتری طی می كنند.
وزیر بهداشت یادآور شد: یكی از چالش های عدم دستیابی به دانشگاه های نسل سوم و چهارم، وجود سهمیه های متعدد به ویزه سهمیه های مصوب در مجلس شورای اسلامی است به طوری كه تفاوت معنی داری در رتبه های ورودی به دانشگاه ها دیده می شود.
وی گفت: تفاوت رتبه ها در یك كلاس درسی در گروه پزشكی، گاهی بیش از 60 هزار رتبه است و با دستور رئیس جمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گروهی ماموریت یافتند تا با بررسی سهمیه های مختلف، زمینه های اجرای عدالت آموزشی در كشور فراهم شود.
هاشمی ابراز امیدواری كرد كه اساتید و دانشجویان در كنار علم‌آموزی، به انتقال مفاهیم ناب اخلاقی نیز توجهی جدی داشته باشند چرا كه جمهوری اسلامی ایران، سرمایه و نعمتی عظیم از نیروهای زبده، خبره و جوانانی مستعد را در اختیار دارد؛ این ثروت ارزشمند در حوزه علوم پزشكی بسیار پررنگ است.
وزیر بهداشت اظهار داشت: امیدوارم دانشگاه، فضایی پرنشاط باشد برای آموختن، تبادل افكار، تضارب آرا و آزاد اندیشی. فضایی كه نه تنها عالم و اندیشمند، كه انسان به معنای تامّ و تمام آن تربیت كند.
هاشمی خاطرنشان كرد: فراموش نكنیم كه نیروی انسانی، به‌ویژه محققان و دانشمندان و نخبگان، ثروت حقیقی هر كشور هستند و داشتن تعامل مثبت با آنها، مهم‌ترین عامل در حفظ این ثروتِ بی‌همتاست. امیدوارم مسئولان ارشد نظام هم باور كنند كه دانشگاه، تنها احترام می‌خواهد و آرامشی كه در پناه آن بتواند به سوی مرزهای دانش حركت كند؛ آن چنان كه فاصله خود را با دانشگاه‌های معتبر جهان به حداقل برساند و با آنها در عرصه علم و اندیشه، به رقابت بپردازد.
وزیر بهداشت گفت: امیدوارم باتلاشی بیشتر، همدلی و بهره‌گرفتن از خرد جمعی، بتوانیم زمینه نخبه‌پروری و كشف و رشد استعدادهای میهن را فراهم كنیم تا شاهد پیشرفت روزافزون ایران عزیز و سربلندی و نام‌آوری ایرانیان آگاه، اندیشمند و شریف در رشته‌های مختلف باشیم. به امید آن روز پرشكوه.
دریافت خبر: افشین شاعری ** انتشار: علی حبیبی
اجتمام 3063 ** 1569
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnae