۱۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۴
کد خبر: 82688908
T T
۰ نفر
ظرفیت كم و تقاضای بسیار برای اقامتگاه های همراهان بیمار در شیراز

شیراز-ایرنا- دیدن خانواده هایی كه در كنار خیایان، پیاده رو، فضاهای سبز و معابرعمومی فرشی پهن كرده و یا درون چادر مسافرتی در حال استراحت هستند تنها بیانگر فراغت مسافرانی نیست كه به سیاحت شیراز آمده اند، این بلكه بیانگر بی جایی همراهان بیمارانی است كه از نقاط مختلف استان،كشور و حتی خارج از كشور به این شهر آمده اند.

نشستن و خوابیدن افراد و یا برپایی چادرهای مسافرتی در معابر عمومی اطراف بیمارستان های شیراز سالهاست كه به پدیده ای اجتماعی در این شهر تبدیل شده كه هنوز نسخه مناسبی برای آن تجویز نشده است.
شیراز از دیرباز در علوم پزشكی به دلیل بهره بردن از پزشكان خبره و مراكز درمانی پیشرفته حرفی برای گفتن داشته و به همین دلیل بیماران زیادی كه از شهرو دیار خود برای درمان قطع امید كرده اند روانه این شهر شده و می شوند اما همراهان این بیماران در مدت طول درمان بیمارشان در شیراز سرگردان می شوند.
اغلب این افراد از اقشار كم درآمد هستند و كمبود مراكز اقامتی مخصوص همراهان بیمار كه در مجاورت مراكز درمانی باشد و عدم دسترسی آسان به این مراكز و حتی عدم آگاهی همراهان بیماران از وجود این مكان ها، موجب بروز مشكلات زیادی برای همراهان بیماران شده است.
اغلب این افراد در گفت و گو با ایرنا اعلام كردند ما با دو درد دست و پنجه نرم می كنیم، اول غم بیماری و بعد درد آوارگی كه در برخی موارد تحمل آن از بیماری نیز سخت تر است.
آنان آنچه را بی برنامگی و عدم ارائه خدمات به همراهان بیماران در شیراز نامیدند موجب سرخوردگی خود دانستند و گفتند به شیوه های نامتعارفی مانند اقامت موقت در خودروها،پهن كردن بساط استراحت و خوابیدن درمعابر اطراف بیمارستان یا در محوطه مراكز درمانی ، خوابیدن روی صندلی های بیمارستان و نظایر اینها روی آورده ایم كه این وضعیت شایسته شهری كه قطب پزشكی كشور و همچنین مسئولان آن شعار توسعه توریسم درمانی سر می دهند نیست.
چند مركز اقامتی برای همراهان بیماران در شیراز وجود دارد كه نسبت به تعداد همراهان بسیار اندك است،هرچند كه در گفت و گو خبرنگار ایرنا با تعدادی از همراهان بیمار در مراكز درمانی دولتی شیراز اغلب آنها از وجود این مراكز بی اطلاع بودند و نحوه اطلاع رسانی در این زمینه را ضعیف توصیف كردند.
عده ای اندك هم كه از وجود این مراكز اطلاع داشتند مراحل دسترسی و استفاده از این خوابگاه ها را سخت می دانستند و یا به دلیل فاصله داشتن این مراكز از محل بستری بیمارشان ترجیح می دادند از این اقامتگاه ها استفاده نكنند.
خبرنگار ایرنا برای اطلاع از نحوه دسترسی به خوابگاه های اقامتی همراهان بیمار به بیمارستان نمازی شیراز مراجعه و در پوشش همراه یكی از بیماران خواهان اقامت در این خوابگاه ها شد.
خبرنگار این رسانه در ابتدا برای اسكان در مراكز اقامتی مخصوص همراهان بیمار از سوی مسئولان این بیمارستان به اتاق پنج آقای ...ارجاع داده و ساعت 13 با در قفل شده مواجه شد.
در ادامه و با پیگیری زیاد خبرنگار به یكی دیگر از مسئولان بیمارستان آقای...برای گرفتن نامه، ارجاع داده شد كه او نیز در محل كار خود حضور نداشت و با اصرار خبرنگار و گذشت زمان بیش از یك ساعت و به دلیل عدم حضور دو فرد قبلی این بار به مسئول بخشی كه بیمار در آن بستری است حواله داده شد كه دسترسی به ایشان نیز مقدور نشد و خلاصه با بالا و پایین شدن و معطلی یكساعت و نیمه، خبرنگار ایرنا موفق به دریافت نامه برای اقامت در خوابگاه همراهان بیمار بیمارستان نمازی نشد.
با توجه به كم بودن مراكز و تخت های محل اقامت همراهان بیمار در شیراز نسبت به جمعیت چندین برابری این افراد، اگر همراهان از وجود این مراكز آگاه شوند و بتوانند از هفت خوان و مسیر سخت نامه نگاری و دسترسی به این اماكن هم بگذرند تعداد كم این خوابگاه ها جوابگوی خیل عظیم همراهان بیمار در شیراز نخواهد بود.
اسكان همراه بیماران در پیاده رو،حاشیه خیابان و معابر عمومی اطراف بیمارستان ها نه تنها چهره شهر توریستی شیراز را مخدوش می كند بلكه همراهان این بیماران را در معرض آسیب های اجتماعی زیادی نیز قرار می دهد.
سیف الله راغ نژادیان از بهبهان برای مداوای نوزاد تازه به دنیا آمده اش كه مشكل قلبی دارد وباید عمل قلب باز شود به بیمارستان نمازی آمده است. او به خبرنگار ایرنا می گوید كه پنج روز است كه فرزندش در این بیمارستان بستری است در حالی كه پزشكی برای جراحی كردن نوزادش نیست، حتی به بیمارستان سعدی نیز ارجاع داده شده كه آنجا هم پزشكی برای انجام این عمل جراحی نبود.
او كه به دیوار بخش اطفال بیمارستان نمازی تكیه زده بود گفت:از خستگی رمقی در پاهایم نمانده است.
وی گفت:‌جایی برای استراحت در این بیمارستان وجود ندارد ،روی صندلی های سالن نرگس بیمارستان دراز كشیدیم كه ماموران بیمارستان با خشونت برخورد كردند.
او كه به گفته خودش پنج روز استراحت نكرده اینگونه ادامه می دهد: نگهبانان این مركز خیلی بداخلاق هستند به نحوی كه هیچ فردی جرات نمی كند از آنها راهنمایی طلب كند و پنج روز است كه استراحت من و همراهانم در گوشه دیوارهای این بیمارستان است و این وضعیت را اگر ماموران بیمارستان ببینند با برخوردی خشن ما را از محل بیرون می كنند.
یكی دیگر از همراهان كه كودك شش ساله خود را كه مشكل قلبی دارد به این مركز برای درمان آورده از عدم تخصص و بكارگیری دانشجویان كم تجربه در بیمارستان نمازی گله داشت و به خبرنگار ایرناگفت: برای تزریق سرم چهار بار اشتباه صورت گرفت به نحوی كه فرزندم كاملا روحیه اش را از دست داد و ضربان قلبش تا 29٠ افزایش پیدا كرد در صورتی كه بخاطر بیماری اش نباید نگرانی داشته باشد.
كوروش ناصری كه بیمارش در مركز درمانی نمازی بستری است و زیر سایه درختی در محوطه این بیمارستان فرشی پهن كرده و نشسته است به خبرنگار ایرنا می گوید: حراست بیمارستان نمی گذارند در محوطه استراحت كنیم و روزی چند بار محوطه را آب پاشی می كنند كه كسی ننشیند.
او ادامه می دهد: مردم در این بیمارستان آواره هستند و چون در هر ساعت از شبانه روز ممكن است به حضورشان برای تهیه دارو و... نیاز باشد نمی توانند به مسافرخانه بروند و به ناچار بر دیواری تكیه می زنند و می خوابند.
ناصری می گوید:برای اسكان در خوابگاه باید به محوطه دیگری واقع در محل بستری بزرگسالان برویم كه از محل بستری فرزندم فاصله دارد و آنهم باید نامه داشته باشیم و مراحل و كاغذ بازی دارد كه در حوصله من نیست كه آنها را طی كنم.
یكی دیگر از همراهان بیمار كه از وضعیت امكانات رفاهی برای همراهان بیمارناراضی است می گوید:قیمت غذا در این مركز با بیرون برابری می كند در صورتی كه كیفیت به شدت در این مركز پایین است.
او افزود: خودشان هم از بی كیفیت بودن غذا اطلاع دارند چون در رستوران واقع در تالار نرگس تابلویی بزرگ با مضمون اینكه غذا فروخته شده پس گرفته نمی شود نصب كرده اند.

** 91 تخت برای همراهان بیمار
قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز در امور خیرین و مدیرعامل مجمع خیرین تامین سلامت استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان كرد: درمورد همراهان بیمار از ابتدا تكلیفی بر دوش وزارت بهداشت نبوده ،از طرفی شهرداری و سایر ارگان ها نیز فكری برای این وضعیت نكرده اند.
علی اكبر رامجردی افزود:با توجه به اینكه فارس قطب ارجاع و شیراز مقصد درمانی خیل عظیمی از بیماران در كشور و منطقه است از ۱۵سال پیش خیرین این استان تصمیم گرفتند در كنار بیمارستان ها محلی برای اقامتگاه همراهان بیمار احداث كنند.
وی ادامه داد:مراكز اقامتگاه همراه بیمار به ترتیب در بیمارستان حضرت زینب، حافظ ،شهید دستغیب و... ساخته شد و در حال حاضر نیز در بیمارستان شهید فقیهی نیز در حال ساخت است.
مدیرعامل مجمع خیرین تامین سلامت فارس اضافه كرد: مركز اقامتی همراه بیمار در بیمارستان شهید فقیهی در ۹ طبقه در حال ساخت است كه تاكنون بیش از یك و نیم میلیارد تومان توسط خیرین هزینه در بر داشته كه پیش بینی می شود همین مقدار هزینه تا بهره برداری كامل نیاز داشته باشد،زمین این مركز اقامتی را دانشگاه علوم پزشكی شیراز تامین كرده و مجوزهای این طرح نیز بر دوش شهرداری است.
رامجردی ادامه داد: در استان فارس مجموعا ۱۹ مركز اقامتی همراه بیمار دایر است كه شش مركز در شیراز با ظرفیت حدود ۱٠٠ تخت و۱۳ مركز با ظرفیت ۹۱ تخت نیز در شهرستانها برای همراهان بیمار وجود دارد.
قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز در امور خیرین عنوان كرد: بیش از ۱٠٠ هزار نفر تاكنون بصورت شب اقامت از این مراكز استفاده كرده اند.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت نیز طرحی را در این زمینه دنبال می كند كه در نقشه های بیمارستانی مكانی برای همراهان بیمار در نظر خواهد گرفت.
رامجردی افزود: استان فارس در كشور در زمینه این طرح پیشتاز است و در حد توان سعی شده برای مراكز اقامتی همراه بیمارامكانات متناسبی درنظر گرفته شود.
گزارش:‌محمد امین افشارپور ** انتشاردهنده:‌غلامرضامالك زاده ‌
9873 / 1876