۱۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۳۲
کد خبر: 82690392
T T
۰ نفر
زنان؛ يگانه خالق سفال كلپورگان ديار نخل و نگاره

پايگاه خبري تحليلي شستون روز دوشنبه / 17مهر 96مطلبي با عنوان «زنان؛ يگانه خالق سفال كلپورگان ديار نخل و نگاره/ مدير شركت توليدي سفال: زمينه اشتغال 25 نفر را فراهم كرده ام» منتشر كرده است.

دراين مطلب آمده است: سفال كلپورگان كه قدمت آن به قبل از پيدايش چرخ سفالگري باز مي گردد توسط شوراي جهاني صنايع دستي به ثبت رسيده است كه مي توان با راه اندازي كارگاه هاي مختلف زمينه اشتغال بسياري را فراهم ساخت.
به گزارش شستون، سفال كلپورگان شاهكار هزاران ساله زنان و مردان ديار نخل و آفتاب كلپورگان با شهرت جهاني و منحصر به فرد در ميان سفالينه هاي تاريخي، علاقه مندان فرهنگ و تمدن ايران را به تماشاي رقص گِل در ميان دستان هنرمند زنان بومي فرا مي خواند.
روستاي كلپورگان، جايگاه شاهكار انديشه، ذوق، فرهنگ و هنر زنان بلوچستان در سرزمين ايران است، زنان بومي منطقه يگانه خالقان سفال كلپورگان هستند كه نسل به نسل و سينه به سينه از مادران به دختران بلوچ منتقل شده و گذشت زمان و حوادث تاريخ نه تنها از اصالت آن كم نكرده بلكه بيش از پيش بر ارزش‌هاي هنري آن افزوده است.
آسيه دهواري مدير شركت توليد سفال و صنايع دستي ميراث كهن در گفت و گو با شستون با اشاره به اينكه از كودكي آرزوي ساخت سفال را داشته است، اذعان داد: كارگاه سفال گري روستاي كلپورگان مدتي به دليل عدم حمايت و نبود بازار فروش محصولات توليدي از رونق افتاده بود.
وي با بيان اينكه پدرش شركت تعاوني سفال كلپورگان را ساماندهي كرده است، افزود: با راه اندازي كارگاه، ساخت سفال را در كنار اساتيدي كه تبحر خاصي داشتند، آموزش ديده و با علاقه و پشتكار به سرعت به اين هنر تسلط پيدا كرده است.
مدير شركت توليد سفال و صنايع دستي ميراث كهن افزود: براي 15 نفر به صورت مستقيم و براي 10 نفر به صورت غير مستقيم در اين مجموعه زمينه اشتغال را فراهم كرده است.
دهواري با اشاره به اينكه آرزو دارد شاهد درخشش سفال كلپورگان در بازار هاي صنايع دستي جهان باشد،
تا با ايجاد ظرفيت، زمينه اشتغال براي بانوان شهرستان و استان فراهم شود.
وي همچنين از عدم حمايت سازمان هاي مربوطه گلايه مند بود و افزود: كار آفرينان با توكل بر خداوند متعال و با همت و تلاش مضاعف و بدون چشم داشت در اين مسير گام بر داشته اند تا نقش موثري را در اقتصاد كشور داشته باشند.
گفتني است در طول تاريخ هنر سفالگري متعلق به زنان بوده زيرا مردان به شكار و يا كشاورزي مي‌پرداختند و بنابر شواهد تاريخي زنان ابداع كنندگان هنر سفالگري بوده اند، آنچه سفالگري كلپورگان را از ساير نقاط متمايز كرده ويژگي‌هاي منحصر به فرد آن است كه بدون چرخ صنعتي سفالگري ساخته مي شود.
روستاي كلپورگان به تازگي توسط شوراي جهاني صنايع دستي به ثبت رسيده است كه اميد مي رود اين روزها شاهد پذيراي گردشگران بي شماري را از سراسر دنيا داشته باشد و اين موضوع مي تواند تحول شگرف و چشم گيري در زمينه اقتصادي اين روستا داشته باشد.
8006**6081 دريافت كننده: نرگس تيموري**انتشار دهنده: حيدر سراياني