۲۲ مهر ۱۳۹۶، ۸:۴۵
کد خبر: 82694916
T T
۰ نفر
افزایش بیكاران دانش آموخته یزدی با چراغ خاموش

یزد- ایرنا- استان یزد كه مردمانش به سخت كوشی و قناعت، شهره هستند طی سال های گذشته با مهاجرت روزافزون دانش آموختگان دانشگاهی و نخبگان آزمون سراسری به دلیل نبود شغل مناسب، روبرو بوده است.

به گزارش ایرنا، استان یزد، رتبه نخست كنكور را طی 23 سال پیاپی به دست آورده ضمن آنكه رتبه نخست صنعتی ترین استان كشور به لحاظ سرانه جمعیت و انواع نعمت های طبیعی همچون معادن غنی را به خود اختصاص داده اما در زمره مهاجر پذیرترین استان های كشور محسوب می شود.
در طول پنج سال گذشته با وجود ورود 62 هزار و 260نفر به این استان شاهد خروج 23 هزار و 535نفر از داخل استان به استانهای دیگر بوده ایم كه نتیجه آن مهاجرپذیری 38 هزار و 725نفری و تأثیر 29 درصدی آن در رشد جمعیت استان بوده است.
اما نكته اینجاست كه عمده مهاجرین به این استان صنعتی كارگران ساده و عمده مهاجران از این استان تحصیلكردگان و نخبگان بوده اند.
آمارهای كشوری درباره وضعیت نرخ بیكاری دانش آموختگان دانشگاهی در سال 1395 بیانگر كمتر بودن آن در استان یزد به نسبت كشور است با این حال در طول فعالیت دولت یازدهم با وجود توجه ویژه به ایجاد شغل در حوزه های دانش بنیان و فناوری اطلاعات ، شاهد تغییرات چندانی در اشتغال این قشر نبوده ایم.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی یزد در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: متوسط نرخ بیكاری دانش آموختگان دانشگاهی در سال 1395 در كشور 18.5 درصد و در این استان 18.1 درصد بوده است.
محمدحسین ریاحی افزود: آمارها نشان می دهد افراد تحصیل كرده استان، كمتر مشكل بیكاری دارند با این حال نرخ بیكاری استان خیلی كمتر از این قشر بوده و 12.8 درصد اعلام شده است.
وی تصریح كرد: بر اساس آمارهای رسمی، نرخ بیكاری فارغ التحصیلان یا در حال تحصیل دانشگاهی استان یزد در سال 92 نزدیك به هفت هزار نفر و معادل 10.9 درصد بوده و از این لحاظ استان یزد در جایگاه پنجم كشوری از نظر كمترین نرخ بیكاری فارغ التحصیلان قرار داشته است.
به گفته مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی یزد ، این آمار در سال 94 با افزایش حدود 10 هزار نفری تعداد دانش آموختگان بیكار، به 18.1 درصد رسید و استان یزد در جمع 20 استان كشور با بیشترین نرخ بیكاری فارغ التحصیلان قرار گرفت.
بر اساس آمارها، نرخ بیكاری جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل استان یزد در سال 94 برای گروه مردان 12.2 درصد و برای گروه زنان 30.7 درصد بوده كه در مقایسه با سال 92 برای گروه مردان 5.1درصد و برای زنان 10.3 درصد افزایش داشته است.
در همین سال مجموع جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل 11.8 میلیون نفر اعلام شده بود كه 5.6 میلیون نفر یعنی 48درصد از آنها فعال اقتصادی و 52درصد غیرفعال اعلام شده است.
بدین مفهوم كه افراد غیرفعال اقتصادی جویای كار نیستند و افراد فعال اقتصادی ، افراد جویای كاری هستند كه دولت باید برای ایجاد اشتغال آنها برنامه ریزی داشته باشد.
در استان یزد و در سال 94 از حدود بیش از 163 هزار نفر جمعیت دارای تحصیلات عالی دانشگاهی و یا در حال تحصیل حدود 68 هزار نفر معادل 41.6 درصد غیرفعال اعلام شده بودند .
در این خصوص مدیر كارآفرینی و اشتغال اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان یزد گفت: نرخ بیكاری جمعیت فارغ‌التحصیل و در حال تحصیل استان بر اساس نتایج آمارگیری نیروی كار سال 94، 18.1 درصد اعلام شده است.
فریبا آیت‌اللهی افزود : استان یزد جایگاه 13 كشور را از لحاظ كمترین نرخ بیكاری فارغ التحصیلان به خود اختصاص داده است.
وی تصریح كرد: بر اساس همین نتایج بالاترین نرخ بیكاری جمعیت فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل دانشگاهی به ترتیب به استان‌های كرمان، كهگیلویه و بویراحمد و لرستان و كمترین نرخ بیكاری مربوط به استان تهران بوده است.
روند رو به رشد آمار بیكاری فارغ التحصیلان دانشگاهی استان یزد از سال 1392 كه 10.9 درصد بوده و در سال 93 به 14 ، در سال 94 به 18.1 درصد و سال 1395 نیز بیشتر شده زنگ خطری برای استان دارالعلم كشور است و باید با پرهیز از شعار برای عملی كردن برنامه ها تلاش كرد.
در ابتدای سال جاری نیز تفاهم نامه ای میان وزرای تعاون،كار و رفاه اجتماعی و ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم و استانداری یزد و شركت پیشگامان با عنوان تكاپو (توسعه كسب و كار و اشتغال پایدار ) بسته شد تا برای 6 هزار و 600 نفر تحصیلكرده دانشگاهی با سرمایه گذاری بالغ بر 2 هزار و 250 میلیارد ریال و 70طرح شغل ایجاد شود اما بعد از 6 ماه در كارگروه تخصصی اشتغال استان كه در راستای بررسی پیشرفت این طرح برگزار شد انتقادهای زیادی مطرح شد.
در این جلسه، 'اكرم فداكار' مدیركل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری یزد گفت: اجرای طرح تكاپو بعد از تفاهم نامه نیازمند تزریق بودجه جدید و همكاری همه دستگاههاست با این حال راه حل مشكلات شركت های آی تی و آی سی تی ، تسهیلات نیست بلكه شركت های توسعه یافته كه به بلوغ رسیده اند نیازمند بازار و حامی و شریك هستند.
در واقع با وجود تلاش های دولت برای ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی ، عمده اشتغال بخش های تولید در چهارمین استان صنعتی ایران به نفع كارگران ساده داخل استان و كارگران استان های همجوار بوده است.
برنامه ریز های كوتاه مدت و بلند مدت هم در سطح كشور و هم در استان یزد، شاید بتواند بخشی از معضل بیكاری دانش آموختگان دانشگاهی را رفع كند.
1968/6197 گزارش از: محمودرضا رحمانی **
انتشار:محمدحسین فلاح
@irnayazdd
۰ نفر