۲۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۱۳
کد خبر: 82695619
T T
۰ نفر
حمل فله با ناوگان كشتیرانی جمهوری اسلامی50 درصد افزایش یافت

تهران - ایرنا - مدیرعامل شركت حمل و نقل فله كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: در 6 ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حمل فله با ناوگان كشتیرانی 50 درصد افزایش یافت.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، علی اكبر غنجی افزود: این شركت در شش ماه نخست سال 1396 به طور متوسط 53 فروند كشتی به ظرفیت فعال حدود 2.5 میلیون تن« DWT » در اختیار داشته كه حمل كالاهای فله ای آن 50 درصد افزایش یافته است .
وی اظهارداشت: از ویژگی‌های بارز صنعت حمل فله، فعالیت به صورت ترمپ بوده و مسیرها از قبل مشخص نیست در نتیجه محاسبه هزینه‌ها تقریباً در تمامی سفرها منحصر به فرد است به طوری كه جهت حفظ سودآوری، معمولاً سفرهای چند ضلعی تدارك دیده می شود.
مدیرعامل شركت حمل و نقل فله كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: نبود موازنه معمول بین سفرهای رفت و برگشت از دیگر ویژگی‌های این بخش كشتیرانی است و به ندرت پیش می‌آید كه بنادر مبدا صادركننده محمولات فله، واردكننده همان نوع محمولات نیز باشند، لذا سفرها به ندرت به صورت رفت و برگشت (با بار) تدارك دیده می‌شوند.
وی با اشاره به ركود سالهای 2007 و 2008 در بخش فله گفت : بخش حمل فله وضعیتی به مراتب بدتر را نیز تجربه كرده است به طوری كه به رغم بهبود نسبی بازار حمل كانتینری، بخش حمل فله در سال 2016 بدترین سال را پشت سر گذاشت و مواقعی را شاهد بودیم كه شاخص BDI حتی به پایین‌تر از 300 واحد نیز افت كرد كه در تاریخ صنعت كشتیرانی بی‌سابقه بوده است.
مدیرعامل شركت حمل و نقل فله سپس به شرایط زمان تحریم ها اشاره كرد و گفت : قبل از اجرایی شدن برجام ورود كشتی‌های خارجی به بنادر داخلی تقریباً ممنوع و بالطبع تقاضا برای حمل توسط شركت‌های داخلی بیشتر بود، لذا این شركت نیز از حمل محمولات داخلی سهم بیشتری را از آنِ خود می‌كرد.
غنجی ادامه داد: تحریم ها از سوی دیگر فعالیت در حمل و نقل بین‌المللی را برای كشتی‌های داخلی غیرممكن كرد و تجار بزرگ، به ویژه در بخش حمل فله و مواد غذایی، محدودیت‌های زیادی در بكارگیری كشتی‌های ناوگان ملی داشتند.
غنجی در ادامه به مقایسه آمار سازمان بنادر در دو سال 95 و 96 و رشد نسبی 4.2 درصدی در حمل كالا پرداخت و گفت: میزان رشد محمولات در نیمه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، در بخش‌های مختلف بسیار متفاوت است به طوری كه در بخش محمولات كانتینری با رشد بسیار بالای 33.3 درصدی روبرو بودیم و این در حالی است كه محمولات فله خشك تنها 3.2 درصد رشد داشته است.
مدیرعامل شركت حمل فله با اشاره به نقش موثر چین در بهبود بازار حمل فله اظهار داشت: ذغال ‌سنگ و سنگ‌آهن را شاید بتوان مهمترین محمولات فله قلمداد كرد و از این رو در بین كشورهای متعدد و بر اساس شاخص مبدا و مقصد محمولات فله، چین كماكان كلیدی‌ترین كشور نقش‌آفرین در صنعت كشتیرانی، بالاخص، صنعت حمل فله است و رشد اقتصادی چین به شدت و به طور مستقیم بر نشانگرهای بین‌المللی فله اثرگذاراست.
غنجی در پایان بر اهمیت مدیریت هزینه ها در شركت های كشتیرانی اشاره كرد و افزود: با توجه به شرایط موجود در حمل و نقل دریایی شركت های كشتیرانی باید به كاهش هزینه های خود اقدام كنند.
به گزارش ایرنا، كشیترانی جمهوری اسلامی ایران با بیش از 150 فروند كشتی تجاری با ظرفیت بیش از 5 میلیون و 200 هزار تن یكی از بزرگترین شركت های كشتیرانی در جهان است و در حمل كالاهای تجاری به بنادر بزرگ جهان نقش مهمی ایفا می كند.
گفتنی است در تجارت بین المللی میزان رشد تقاضای بار را BDIمی گویند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108** 6075*خبرنگار: ایرج منصوری** انتشار: زهرا هجینی نژاد
۰ نفر