۲۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۲
کد خبر: 82702181
T T
۰ نفر
يك مقام مسئول: در مركز كنترل فضاي كشور با كمبود نيرو مواجه هستيم

تهران- ايرنا- مديركل كنترل ترافيك هوايي شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران از كمبود نيرو در مركز كنترل فضاي كشور خبر داد و افزود: اكنون 995 كنترلر در كشور داريم كه ضروري است 900 نيروي جديد به آنها اضافه شود.

به گزارش روزجمعه ايرنا از راه و شهرسازي، «مسعود نيكبخت» افزود: با وجود افزايش سكتورها و پروازهاي عبوري، در مركز كنترل فضاي كشور و برخي فرودگاه‌ها نظير بندرعباس، بوشهر و اهواز با كمبود شديد نيرو روبرو هستيم.
وي در باره دغدغه و مشكل اداره‌كل كنترل ترافيك هوايي گفت: براساس نيازسنجي دو سال پيش دچار كمبود نيرو در اين بخش بوديم كه بايد 900 نيروي جديد نيز به آنها اضافه مي ‌شد، اما محقق نشد.
اين مقام مسئول افزود: اكنون با وجود افزايش سكتورها در مركز كنترل فضاي كشور و افزايش پروازهاي عبوري، در مركز كنترل فضاي كشور و همچنين در برخي فرودگاه‌ها از جمله بندرعباس، بوشهر و اهواز با كمبود شديد نيرو روبه‌رو هستيم.
وي تاكيد كرد: كمبود نيروي انساني سبب مي‌ شود كه شمار هواپيماهاي تحت كنترل همزمان يك سكتور كه طبق استاندارد جهاني حدود 15 هواپيما است، در ايران گاهي تا 40 هواپيما برسد و اين موجب افزايش فشاركار و خستگي كنترلرها و احتمال پايين آمدن ضريب ايمني مي شود.
نيكبخت افزود: به تازگي به خواست شركت و براساس سند 9426 ايكائو كه به مبحث تامين نيروي انساني واحدهاي كنترل ترافيك هوايي مي پردازد، با در نظر گرفتن محدوديت هاي موجود درجذب نيروي كار، براي جذب 660 نيروي جديد اقدام شده كه اميد است، به نتيجه برسيم.
وي با بيان اينكه كنترلرها به دليل نوع كار و مسئوليت خود در شرايط دشوار كاري و استرس‌ بسر مي‌برند، افزود: براي رفع مشكلات احتمالي، دو روز هفته، روان شناساني براي بررسي و مشاوره، در مركز كنترل فضاي كشور، فرودگاه هاي مهرآباد و امام خميني (ره) كه بيشترين فشار كاري را دارند، حضور پيدا مي‌كنند.
اين مقام مسئول يادآور شد: با همكاري متخصصان يوروكنترل، به طراحي برنامه آموزشي با موضوع مديريت استرس ناشي از سوانح هوايي پرداخته‌ايم كه در اين برنامه، همكاران به يكديگر كمك مي‌كنند تا به شرايط روحي عادي بازگردند.
وي تاكيد كرد: براي بهره ‌گيري از نرم افزارهاي رايانه اي و فناوري هاي نوين، با كمك توان داخلي اقدامات مطلوبي انجام شده است كه مهمترين آنها، مستقيم و كوتاه‌كردن مسيرهاي هوايي است كه موجب بهره برداري بهينه از آسمان كشور به عنوان يك ثروت خدادادي و محدود شده است.
نيكخت ادامه داد: اين امر از طريق بازطراحي فضاي كشور و جايگزيني ناوبري ماهواره‌اي به جاي ناوبري زميني و كاهش فاصله مسيرهاي هوايي انجام شده است.
وي ادامه داد: در اين زمينه متخصصان اداره طراحي دستورالعمل هاي پرواز اداره كل با همكاري متخصصان اداره كنترل فضاي كشور و با استفاده از دانش روز و با بهره ‌ گيري از نرم ‌ افزارهاي تخصصي به طراحي چهار مسير موازي كه شمال و جنوب كشور را به هم متصل مي ‌ كند پرداخته ‌ اند كه نقش موثري در ورود رقابتي آسمان ايران در جذب بيشتر پروازهاي عبوري دارد.
نيكبخت درباره وضعيت حرفه كنترلر، مشكلات نيروي انساني و دغدغه‌هاي كاركنان گفت: كنترلر بايد همه هواپيماهاي تحت كنترل را در ذهن داشته باشد و در لحظه، بهترين تصميم را براي هدايت آنها بگيرد.
اين مقام مسئول گفت: كنترل ترافيك هوايي براي هدايت ايمن هواپيماها، خدمات خود را در سه سطح شامل خدمات اطلاعات ناوبري پرواز، خدمات كنترل با دستورالعمل و خدمات كنترل با رادار ارائه مي ‌ دهد كه به بايد خدمات خاص در شرايط اضطراري را نيز افزود.
مديركل كنترل ترافيك هوايي با اشاره به اينكه يك كنترلر در طول خدمت، براي رسيدن به سطوح كاري بالاتر موظف است دوره‌هاي مختلفي را سپري و گواهي‌نامه دريافت كند، گفت: با اين وجود در زمان محاسبه دستمزد، تنها مدرك تحصيلي مبنا قرار مي ‌ گيرد و به گواهي ‌نامه هاي مربوط به اين دوره هاي بلندمدت و مهم توجهي نمي ‌ شود كه بايد به منظور افزايش و حفظ انگيزه در ميان كاركنان اين رويه اصلاح شود.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
‏IRNAeco@
اقتصام **1070*1724* خبرنگار: فريبا بابائي * انتشار: حسين فتح الهي