۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۶
کد خبر: 82703303
T T
۰ نفر
رای الیوم: عربستان این بار روی برگ كردهای سوریه سرمایه گذاری می كند

تهران- ایرنا- روزنامه رای الیوم در تحلیلی در خصوص سفر «ثامر السبهان» وزیر مشاور پادشاه عربستان در امور خلیج فارس به شهر رقه سوریه نوشت: عربستان با شكست همپیمانان خود در سوریه در جناح سیاسی و نظامی و دستاوردهای گسترده ارتش سوریه در خاك این كشور درحال طرح ریزی یك استراتژی جدید در قالب حمایت از كردهای سوریه است.

به نوشته امروز (شنبه) روزنامه رای الیوم، دیدار ناگهانی 'ثامر السبهان' از شهر رقه سوریه كه داعش آن را مركز خود در این كشور خوانده بود، به همراه 'برت مك گورك' نماینده آمریكا در ائتلاف بین المللی علیه داعش، سوالات بسیاری را در این باره بخصوص در شرایط فعلی جنگ سوریه برانگیخته و نشان از موضع گیری دولت عربستان در مرحله آینده سوریه پس از شكست داعش و مطرح شدن دوباره مساله جدایی كردها دارد.
این روزنامه چاپ انگلیس می افزاید: ثامر السبهان سفیر اخراج شده عربستان از عراق به دلیل انتقادش از ایران و مقامات عراقی از شخصیت های نزدیك به 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان و خاندان سعودی است و انتخابش برای این ماموریت بی دلیل نیست.
روزنامه رای الیوم دلایل سفر السهبان به رقه را چند دلیل می داند از جمله:
نخست: بررسی امكان پس گرفتن 50 شهروند عربستانی كه به داعش پیوسته اند و پس از تسلط نیروهای كرد بر مناطق مختلف شهر رقه تسلیم آنها شده اند؛ همچنان كه نمایندگانی از كشورهای انگلیس، فرانسه و كشورهای دیگر به منظور پس گرفتن شهروندان خود از نیروهای كرد به سوریه رفته اند.
دوم: رساندن پیام هایی به تركیه و ایران مبنی براینكه عربستان از كردهای سوریه و نیروهای دمكراتیك كرد كه كنترل رقه را بدست گرفته اند و تحت پشتیبانی زمینی و هوایی آمریكا هستند، حمایت می كند.
سوم: تلاش برای ایجاد پل ارتباطی با قبایل سنی منطقه رقه و حومه آن است؛ در همین راستا السبهان با اعضای شورای محلی این منطقه، روسای عشایر آن و احمد الجربا رئیس ائتلاف ملی سوریه كه مجموعه ای از عشایر سنی را برای نبرد در صفوف نیروهای دمكراتیك كرد (قسد) به توصیه آمریكا متحد كرده بود، دیدار كرد.
چهارم: حمایت از استراتژی جدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا مبنی بر تایید نكردن توافق هسته ای با ایران و متهم كردن تهران به حمایت از تروریسم و برهم زندن امنیت منطقه.
پنجم: تلاش به منظور ایجاد نقشی برای عربستان در سوریه جدید تحت پوشش مشاركت در عملیات بازسازی این كشور و استفاده از برگ كردها با این حساب كه قوی ترین برگه در زمان كنونی برای مواجهه با ایران و تركیه است، پس از اینكه مخالفان مورد حمایت آنها در جناح سیاسی و نظامی از هم پاشیدند.
این روزنامه عرب زبان نوشت: مقامات عربستان به نظر می رسد، تصمیم گرفته اند تا در اردوگاه كردها در مواجهه با ایران و تركیه كه از قطر در بحران ریاض با این كشور پشتیبانی كردند، قرار گیرند و از استراتژی جدید آمریكا در منطقه حمایت كنند، بخصوص آنچه ضد ایران است تا از نفوذ تهران در منطقه و موفقیت های متوالی آن در سوریه و عراق ممانعت به عمل آوردند.
این روزنامه می افزاید: اگر فرض كینم كه جنگ آینده در سوریه میان ارتش سوریه و نیروهای دمكراتیك كرد بر سر شهر رقه باشد می توانیم به دلیل سفر ناگهانی ثامر السبهان وزیر عربستانی به شهر رقه كه برخلاف سیاست همیشگی عربستان مبنی بر دیپلماسی آرام و دوری تا قدر ممكن از مناطق میدانی مورد متشنج و حساس و عمل در پشت پرده است، پی برد.
رای الیوم در پایان مطلب خود نوشت: معلوم نیست كه ثامر السبهان و دولت عربستان و آمریكا در شهر رقه درحال پختن چه آشی هستند، اما هر چه هست بسیار مهم است و اقدامی است كه پاسخی مستقیم و غیر مستقیم از سوی ایران و تركیه و چه بسا طرف سوری خواهد داشت. باید دید آیا عربستان كه در حال حاضر غرق در باتلاق جنگ یمن بوده و همپیمانانش در سوریه شكست خورده اند، قادر به پاسخگویی و مواجهه با این واكنش خواهد بود؟
خاورم**9366**1275
مترجم: صغری رحیمی*انتشار دهنده: مجید جعفری
۰ نفر