افزایش ۲ برابری تجارت تاشکند و تل‌آویو در سایه نسل‌کشی در غزه

تهران-ایرنا- در حالی که جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه به شدت ادامه دارد و انتقادات جهانی از این اقدامات رو به افزایش است، رئیس‌جمهوری ازبکستان از افزایش ۲ برابری روابط تجاری کشورش با تل‌آویو خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری اوزدیلی، شوکت میرضیایف در مراسم دریافت استوارنامه‌های ۶ سفیر تازه منصوب شده در تاشکند (از جمله هند و رژیم‌صهیونیستی) به رویکردهای کلی دولتش بر اساس راهبرد این کشور در سال گذشته اشاره و از رویکرد کشورهایی که از الحاق ازبکستان به سازمان تجارت جهانی حمایت کردند، تشکر کرد.

وی در دیدار با سفیر [رژیم] اسرائیل بر اهمیت تل‌آویو به عنوان یک شریک اقتصادی تاکید و خاطرنشان کرد که حجم تجارت دوجانبه در سال گذشته ۲ برابر شده است.

میرضیایف همچنین علاقه خود را به تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های نوآوری، کشاورزی و مدیریت منابع آب ابراز کرد.

تغییر و تحولات سریعی که پس از درگذشت اسلام کریم اف اولین رئیس‌جمهوری ازبکستان که از سال ۱۹۹۱ تا سال ۲۰۱۶ بر این کشور حکومت کرده بود، در رویکردهای سیاسی تاشکند رخ داد، نقش بزرگی در توسعه و گسترش مناسبات تاشکند-تل‌آویو بازی کرد.

بر اساس این گزارش، این روند با به قدرت رسیدن شوکت میرضیایف به عنوان رئیس جمهوری جدید ازبکستان سرعت بیشتری یافت. رویکردهای جدید این سیاستمدار آن قدر با کریم اف تفاوت داشت که کارشناسان وی را پایه گذار «ازبکستان جدید» و «رنسانس سوم» در این کشور نامیدند و در راس این تغییر رویکردها، اتخاذ سیاست قابل انعطاف‌تر در قبال غرب و رژیم اسرائیل بود. پس از آن و در طول سال های بعد، گسترش نفوذ اسلام‌گرایان افراطی در افغانستان و همچنین قدرت گیری جنبش های اسلام‌گرای ازبکی باعث گسترش روابط نظامی و امنیتی تاشکند-تل آویو شد.

اما صرف نظر از خطر اسلام‌گرایان افراطی و مقابله با نفوذ ایران در کشورهای آسیای میانه، یکی از مهم‌ترین عوامل اهمیت ازبکستان برای رژیم صهیونیستی بود، نکته ای که مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه اسبق آمریکا بارها به آن اشاره و تاکید کرده بود، برای مقابله با نفوذ تهران در آسیای میانه تاشکند در سیاست خارجی واشنگتن و تل آویو از اهمیت بسیاری برخوردار است.

همچنین ازبکستان به این دلیل که میزبان «یهودیان بخارا» به عنوان یکی از قدیمی ترین قوم های ساکن آسیای مرکزی است، پیش تر از دیگر کشورهای این منطقه با تل آویو مناسبات رسمی سیاسی و دیپلماتیک برقرار کرد و آنها جایگاه مهم و پرنفوذی در دستگاه های تصمیم گیری روسیه، آمریکا و اسرائیل دارند و از شخصیت های معروف و بارز این گروه از یهودیان می توان به لو لویف معروف به «سلطان الماس» اشاره کرد که دارای روابطی راهبردی و مهم با واشنگتن، مسکو و تل آویو است.

افزون بر آن، روابط این گروه از یهودیان با یهودیان روسیه تاثیر مهمی روی رویکرد سیاست خارجی اسرائیل دارد، چراکه بسیاری از یهودیان روس تبار جزو اولین گروه از مهاجران به سرزمین های اشغالی و بنیانگذار جنبش صهیونیسم بودند و در مراکز قدرت رژیم صهیونیستی به ویژه وزارت امور خارجه این رژیم حضور دارند و به سیاست ها و رویکردهایش جهت می دهند. یکی از بارزترین شخصیت ها از این دست می توان به «آویگدور لیبرمن» وزیر دارایی و «یوئیل رازووف»، وزیر سیاحت و گردشگری رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha