۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۶
کد خبر: 82704159
T T
۰ نفر
معاون حقوقی رییس جمهوری:می توان به پشتوانه اموال و املاك دولتی اوراق صكوك منتشر كرد

تهران - ایرنا - معاون حقوقی رییس جمهوری با تاكید بر اینكه اموال و املاك دولتی باید مولدسازی شوند، گفت: می توان به پشتوانه این اموال، اوراقی چون صكوك ( گواهی سرمایه گذاری )منتشر كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «لعیا جنیدی» امروز (یكشنبه) در همایش ملی «مولدسازی و مدیریت دارایی های دولت» در مركز همایش های رازی اظهار داشت: در زمینه اموال دولت تاكنون برنامه ریزی جدی نداشتیم كه بتوانیم از ایستایی این بخش از اقتصاد فاصله بگیریم.
وی افزود: باید بتوانیم ایستایی را در مجموع اموال و دارایی دولت به حداقل برسانیم و از این دارایی ها برای رشد و حركت كشور استفاده كنیم.
معاون حقوقی رییس جمهوری، از دولت به عنوان یكی از صاحبان بزرگ اموال و دارایی ها یاد كرد و گفت: حتی ایستاترین شكل اقتصاد در قرن هفدهم میلادی كه متكی بر زمین و كشاورزی بود، هنوز هم وجود دارد.
وی با تاكید بر اینكه باید مفهوم دولت را تبیین كرد تا بتوان به مجموع اموال دولت رسید، افزود: باید دولت به شكل عام ترین درنظر گرفته شود تا بتوان بهره برداری بهینه از دارایی ها داشت.
وی با بیان اینكه زمین، مسكن، اوراق بهادار و ... همه در مفهوم دارایی می گنجد، گفت: حتی مفهوم منفی دارایی یعنی دیون و بدهی ها نیز در این بررسی لحاظ می شود.
جنیدی با تاكید بر لزوم تبیین مفهوم مدیریت برای دستگاه های دولتی، اظهار داشت: در كشورهای دیگر نظیر آمریكا و انگلیس سازمان هایی برای مدیریت اموال دولتی وجود دارد اما پرسش اینجاست كه آیا مدیریت دارایی های دولت باید یكپارچه باشد یا خیر.
وی ادامه داد: وزارت اقتصاد در سال های اخیر عهده دار بخشی از مدیریت دارایی های دولت شده است اما پرسشی كه مطرح می شود این است كه آیا به دنبال مدیریت یكپارچه در نظام حقوقی هستیم یا خیر.
معاون حقوقی رییس جمهور اظهار داشت: مدیریت دولت را در اموال غیرمنقول در وزارتخانه ها، دستگاه های اجرایی و موسسات عمومی یكپارچه می دانیم اما باید تبیین شود كه از نظر اقتصادی آیا باید مالكیت آنها مستقل باشد یا خیر، بنابراین فاصله مدیریت و مالكیت اموال را هم دید.
وی با یادآوری اینكه 14 نوع اوراق صكوك وجود دارد، افزود: نباید به این مدل اكتفا كرد و نیاز است همه اهل فن و متخصصان حقوقی وارد شوند تا روش های گوناگون مولد سازی را بررسی و شیوه بهره برداری از این اموال را متنوع كنند.
به گزارش ایرنا، نخستین همایش ملی «مولدسازی و مدیریت دارایی های دولت» امروز در مركز همایش های رازی برپاست.
«فریدون قربانپور» مدیركل اموال دولتی و اوارق بهاردار وزارت امور اقتصادی و دارایی در آغاز این مراسم هدف از برگزاری این همایش را، یافتن راههایی برای مدیریت بهینه دارایی های دولت اعلام كرد.
وی ابراز امیدواری كرد كه بتوان با شناسایی كل دارایی های دولت و اعمال مدیریت یكپارچه بتوان از این منابع و دارایی ها بهره برداری بهینه كرد.

گفتنی است اصطلاح صكوك در اصل برگرفته از واژه عربی صك به معنای چك ، نوشته بدهكار ، سفته و یا قبض بدهی است اما در یك معنای كلی گواهی سرمایه گذاری اسلامی بهترین معنا برای آن است .برخی تصور می‌كنند صكوك را باید به صورت سكوك نوشت. این موضوع عمدتا ناشی از تشابه كلمه سكوك با سكه است و آن‌ها را به نوعی با یكدیگر به ظاهر شبیه می‌داند. صكوك جمع صك است. در لغت نامه دهخدا در شرح كلمه صك آن‌را نبشتن چك دانسته است. صك در حقیقت معرَّب كلمه چك است. كلمه چك در حقیقت فارسی بوده و به همین صورت به زبان انگلیسی رفته است.
وجوه تشابه صكوك و اوراق قرضه؛ شامل قابلیت نقدشوندگی در بازار ثانویه، درجه‌بندی اعتباری توسط مؤسسات رتبه‌بندی ، قابلیت افزایش اعتبار و تنوع در طراحی و عرضه هستند
صكوك نوعی سند است كه فرد دارای این اوراق در سود و زیان ناشی از مشاركت در طرح ها و پروژه های مختلف شریك خواهد بود . صكوك این اوراق دارای بازده ثابت به اضافه سهمی از سود یا زیان ناشی از سرمایه گذاری است كه درصد سود وزیان می تواند ثابت یا شناور باشد لذا بازده صكوك مقدار ثابتی نیست و بر حسب ارزش واقعی محاسبه میگردد .
انتشار صكوك همچون اوراق مشاركت می تواند توسط بخش خصوصی برای تاًمین پروژه ها به جای استقراض از نظام بانكی مورد استفاده قرار گیرد .این اوراق نیز همچون اوراق مشاركت قابل انتقال به غیر است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
‏IRNAeco@
اقتصام2025*1070* 6075*خبرنگار: لیلا جودی ** انتشار: زهرا هجینی نژاد
۰ نفر