840 ميليون ريال براي مرمت و بازسازي قلعه پرتغالي هاي چابهار هزينه مي شود

چابهار- ايرنا - رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چابهار در جنوب سيستان و بلوچستان گفت: 840 ميليون ريال براي مرمت و بازسازي قلعه پرتغالي ها در روستاي تيس اين شهرستان هزينه مي شود.

عبدالحميد بلوچ زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: بازسازي و مرمت قلعه پرتغالي ها و 2 اثر تاريخي و باستاني چابهار شامل ساختمان پست و ساختمان قديم پست در حال انجام است.
وي ادامه داد: مرمت اين سه اثر تاريخي و باستاني شهرستان چابهار 60 تا 70 درصد پيشرفت فيزيكي دارند
وي افزود: قلعه پرتغالي ها بر فراز تپه اي مشرف به خليج چابهار و در يك كيلومتري روستا و بندر صيادي تيس واقع شده است.
وي بيان كرد: اين بناي تاريخي داراي چهار برج نيمه مدور است كه كاملا دفاع از قلعه را ممكن ساخته و با 15 متر ارتفاع علاوه بر ديده باني در مواقع طوفان به عنوان چراغ دريايي عمل مي كرد و وظيفه هدايت كشتي ها را عهده دار بوده است.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چابهار گفت: قلعه پرتغالي ها مرداد ماه سال 1354 به شماره 555 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
بلوچ زاده اظهار داشت: ساختمان قديم گمرك چابهار در ضلع غربي بازار قديم اين شهر قرار گرفته و بناي آن آجري، پوشش سقفي آن چوب، تخته و در قسمت ديوارهاي آن از سنگ كپراك استفاده شده است.
وي ادامه داد: اين بناي ارزشمند در 2 طبقه اجرا شده و در سال 1383 به شماره ثبتي 11478 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
وي بيان كرد: ساختمان پست و تلگرافخانه چابهار به منظور رونق دريانوردي، تجارت و ايجاد ارتباط ميان هند، گوادر، چابهار، جاسك و بندرعباس توسط مجريان خط تلگراف در سال 1867 ميلادي آغاز شده است.
وي گفت: با توجه به كتيبه سنگي موجود در قسمت جلوي ساختمان زمان ساخت آن به سال 1869 ميلادي برابر با 1248 هجري شمسي در زمان نفوذ پرتغالي ها باز مي گردد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چابهار گفت: تا چند سال پيش اداره پست شهرستان چابهار در اين ساختمان مستقر بوده و در 18 شهريور سال 1377 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
بلوچ زاده اظهار داشت: ساختمان پست داراي پنج مجموعه است كه ساختمان اصلي آن در بافت جنوبي شهر حاشيه شرقي خيابان مولوي و روبروي مهمان سراي كشتيراني نبش خيابان اصلي و چهار ساختمان ديگر آن اطراف ساختمان اصلي كه هم اكنون در محدوده اداره مخابرات شهرستان واقع شده است قرار دارند.
وي تصريح كرد: اين بناي منحصر بفرد در 2 طبقه اجرا شده و پوشش سايبان هاي آن سفالي است كه به مرور زمان از بين رفته است.
وي افزود: اين بنا در زمان حكومت قاجاريه توسط پرتغالي ها ساخته شده و داراي مالكيت دولتي است.
وي با بيان اينكه زيبايي هاي طبيعي چابهار به عنوان بهشت گمشده ايرانيان كمتر شناخته شده است، افزود: اين منطقه جزو بي نظيرترين مناطق گردشگري در ايران و جهان است كه گردشگران با سفر به اين بندر زيبا و كم نظير مي توانند از افزون بر 200 اثر طبيعي و تاريخي ديدن كنند.
به گزارش ايرنا شهرستان چابهار از توابع استان سيستان و بلوچستان براساس سرشماري آبان سال 1395 با جمعيت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان هاي نيكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به درياي عمان(مكران) و از غرب به شهر كنارك متصل است.
شهر زيباي چابهار واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان از 2 شهر به نام هاي چابهار و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكيل شده است.
3043**3213 خبرنگار: رستم كريمي نژاد **انتشاردهنده: اكبر نوري
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامي «اخبار ايرنا سيستان و بلوچستان» دنبال كنيد. @irnazahedan