۲ آبان ۱۳۹۶، ۷:۵۵
کد خبر: 82706222
T T
۰ نفر
حضور ناشران ايران در مجامع بين المللي حرفه اي تر شده است

تهران- ايرنا- مدير و موسس انتشارات شمع و مه با بيان اينكه حضور ناشران و آژانس هاي ادبي ايران در مجامع بين المللي حرفه اي تر شده است، گفت: اين افراد در گفت و گو با مخاطبان طرف ملاقات نيز به نسبت گذشته، حرفه اي تر عمل مي كنند.

افشين شحنه تبار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي اظهار داشت: با وجود اينكه تعداد آژانس هاي ادبي ما در خارج از كشور به تعداد انگشتان دست هم نمي رسد، اما آنها بهتر و حرفه اي تر از گذشته در مجامع بين المللي حاضر مي شوند، هرچند تا رسيدن به مقصد راه زيادي باقي است.
وي با بيان اينكه احترام به حقوق مولف مهمترين مساله حوزه نشر است افزود: نبايد به اين بهانه كه ايران عضو كنوانسيون برن نيست، حقوق مولفان، نويسندگان و مترجمان ناديده گرفته شود زيرا نه دين و نه عرف اين را مي پذيرد.
اين فعال حوزه نشر با تاكيد بر رعايت حقوق يكديگر ادامه داد: احترام به حقوق ديگران يك اصل اخلاقي است بنابراين حتما نبايد براي رعايت اين مساله منتظر پيوستن به قانون كپي رايت ماند، متاسفانه در ايران چنين جا افتاده كه چون عضو قانون كپي رايت نيستيم، به راحتي مي توان به حقوق ديگران دست درازي كرد در حاليكه اين اشتباه است.
به گفته وي، بايد براي رعايت اين مساله، دولت و قوه مقننه پيشگام باشند.

** مقايسه ايران با ديگر كشورها اشتباه است
مدير انتشارات شمع و مه گفت: شاهد رشد فعاليت هاي ايران در عرصه بين الملل و در حوزه نشر هستيم اما اين رشد با كندي همراه بوده، هرچند مقايسه اين كشور با ديگر كشورها كه در حوزه ادبيات و نشر حرف براي گفتن دارند، نيز اشتباه است زيرا اين كار مايه نا اميدي و دلسردي خواهد شد.
وي با تاكيد بر تلاش و جديت مستمر اهالي نشر از دولتي تا خصوصي در اين عرصه افزود: نتايج اين تلاش ها به زودي و يك شبه حاصل نمي شود.
شحنه تبار درباره حضور امسال ايران در نمايشگاه كتاب فرانكفورت هم گفت: برخي نواقص سال گذشته غرفه و برنامه هاي ايران در اين نمايشگاه اصلاح و تا حدودي نشست هاي تخصصي در آن حرفه اي تر شده بود.
اين پيشكسوت حوزه نشر با بيان اينكه در سالهاي گذشته هيچ نشستي به زبان انگليسي در غرفه ايران برگزار نشد، به حضور افراد شاخص در اين غرفه در اين دوره از نمايشگاه فرانكفورت اشاره كرد كه در سالهاي گذشته، حاضر نبودند وارد غرفه ايران شوند.
به گفته وي، اين افراد در اين دوره به راحتي به غرفه آمده و سخنراني كردند، افرادي كه در ترازهاي اول ادبيات دنيا هستند.
شحنه تبار با بيان اينكه هر سال يك كشور به عنوان ميهمان ويژه در نمايشگاه هاي بين المللي كتاب معرفي مي شود، اين موضوع را مهم ارزيابي كرد و افزود: در بيست و چهارمين دوره از نمايشگاه پكن، ايران ميهمان ويژه شد و ميهمان شدن در نمايشگاه پاريس هم در دستور كار قرار دارد.
به گفته مدير انتشارات شمع و مه، ميهمان ويژه هر نمايشگاه مي تواند با استفاده از اين ظرفيت قابليت هاي صنعت نشر، كتاب و ديگر مسائل فرهنگي خود را در قالب برنامه هاي ويژه به مخاطبان نمايشگاه معرفي كند.
وي ادامه داد: ايران تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله اي زياد دارد اما در اين مسير نه تنها يك شخص و يا دولت بلكه همه ناشران بايد قسمتي از تمركز و برنامه هاي خود را به معرفي ادبيات ايران به خارج از كشور اختصاص دهند و كسي جز خود ايراني ها نمي تواند اين كار را انجام دهد.
شحنه تبار اضافه كرد: بايد با همكاري اصحاب نشر، پله پله ادبيات ايران بخصوص ادبيات و نويسندگان نسل جديد به خارج از كشور معرفي شود، همانطور كه در حوزه سينما توانسته ايم تا حدي در محافل بين المللي خوش بدرخشيم بايد با سعي و تلاش ادبيات ايران و فعاليت هاي حوزه كتاب را هم به آنها معرفي كنيم.
شصت و نهمين نمايشگاه كتاب فرانكفورت از 11 تا 15 اكتبر 2017 ( 19 تا 23 مهر) در شهر فرانكفورت به عنوان يكي از مهمترين مراكز نمايشگاهي آلمان برگزار ‌شد.
فرانسه ميهمان ويژه اين دوره از نمايشگاه فرانكفورت بود و گرجستان نشان ويژه ميهمان افتخاري اين نمايشگاه را از فرانسه تحويل گرفت.
انتشارات شمع و مه در سال 2001 ميلادي در ايران به ثبت رسيد و سپس در سال 2007 نيز در انگلستان فعاليت خود را آغاز كرد، اين انتشارات با هدف معرفي ادبيات ايران و نويسندگان بزرگ كشور به سراسر دنيا شكل گرفت.
فراهنگ ** 1880 **1055
خبرنگار: پروين اروجي * انتشار: زينب كارگر
۰ نفر