۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۲۷
کد خبر: 82706450
T T
۰ نفر
جابجایی بیش از 92 هزار تن گندم از طریق راه آهن جنوب شرق كشور

زاهدان - ایرنا - مدیركل راه آهن جنوب شرق كشور (مستقر در زاهدان) گفت: بیش از 92 هزار و 43 تن گندم از بهمن ماه پارسال تا كنون از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی جنوب شرق جابه جا شده است.

مجید ارجونی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین 82 هزار و 308 تن گندم از ابتدای امسال تا كنون از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی جنوب شرق كشور وارد سیستان و بلوچستان شده است.
وی ادامه داد: این مقدار گندم توسط هزار و 493 واگن به سیستان و بلوچستان حمل شده است.
وی بیان كرد: تامین بخشی از نیاز گندم سیستان و بلوچستان از 26 بهمن ماه پارسال از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی جنوب شرق كشور انجام می شود.
وی تصریح كرد: 9 هزار و 735 تن گندم پارسال از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی جنوب شرق كشور وارد سیستان و بلوچستان شده است.
مدیركل راه آهن جنوب شرق كشور گفت: این مقدار گندم در سال 95 توسط 177 واگن حمل شده است.
ارجونی اظهار داشت: كاهش بار ترافیكی جاده‌ها، تصادفات، هزینه جابجایی، سوخت و آلاینده های زیست محیطی و همچنین افزایش ورود گندم با بالاترین كیفیت و سلامت از مهمترین مزایای حمل گندم با قطار است.
وی با اشاره به میزان هزینه حمل گندم با قطار باری افزود: حمل و نقل ریلی به ازای هر تن 806 ریال به اقتصاد كشور كمك می كند. حمل گندم از طریق ناوگان ریلی به ازای هر تن 806 ریال به اقتصاد كشور كمك می ‌كند.
وی بیان كرد: با جابجایی گندم از طریق قطار می توان از تردد 20 هزار كامیون در جاده های سیستان و بلوچستان جلوگیری كرد.
راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب كرد كه در سالهای 1297 و 1298 (1918-1919 میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 كیلومتر از كویته به سمت زاهدان در مدت كمتر از 2 سال ساخته شد.
اكنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به كشور پاكستان و قرار گرفتن در مسیر كریدور بین المللی شرق به غرب كه سبب اتصال كشورهای پاكستان و شبه قاره هند به تركیه، اروپا و آسیای مركزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای كه مورد تایید سازمان اكو و اسكاپ نیز است.
موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده كه از سالیان دور كالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور كنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد - بافق - بندرعباس و زاهدان - بم - كرمان و در آینده نزدیك مشهد - زاهدان - چابهار زمینه ایجاد كریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال كشورهای آسیای مركزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و كشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.
در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق كشور به دلیل قرارگرفتن در مسیر كریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شكوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد به طول هزار و 330 كیلومتر را آغاز كرده است.
سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهك، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیكشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، كنارك و چابهار و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان كشور محسوب می شود كه با كشور افغانستان و پاكستان هم مرز است.
3213**6081خبرنگار: اكبر نوری **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال كنید. @irnazaheda