۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82706796
T T
۰ نفر

ليپوساكشن؛ عوارض و خواسته هاي افراد

۲ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82706796
ليپوساكشن؛ عوارض و خواسته هاي افراد

اهواز - ايرنا - ليپوساكشن كه در اصطلاح عمومي به پيكر تراشي معروف است از انواع روش هاي جراحي زيبايي است كه با كاهش چربي در برخي از نواحي بدن به زيبايي بدن و متناسب شدن آن كمك مي كند.

يك فوق تخصص جراح پلاستيك و زيبايي سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: با توجه به تغييرات سبك زندگي، چاقي در كشور ما افزايش يافته و مد روز زنان يك هيكل تراشيده و لاغر است.
دكتر علي اكبر عطايي افزود: بسياري از مسايل مربوط به زيبايي به مد روز شده وابسته شده و مردم به جاي استفاده از روش تغذيه اي مناسب و ورزش به دنبال راه ميانبر هستند و اين امر باعث شده از روش علمي ليپوساكشن، سوء تعبير اجتماعي و سوء استفاده اقتصادي شود.
وي ادامه داد: سوء استفاده اقتصادي به اين شكل است كه از نياز جامعه به عنوان يك فرآيند پول ساز بدون تخصص و تشخيص نادرست استفاده شود.
عطايي بيان كرد: برخي از مردم استفاده از روش هاي جراحي را راه ميانبر مي دانند و تصور مي كنند با ليپوساكشن و هزينه كردن به سرعت به نتيجه مي رسند به همين دليل در چند سال گذشته انواع ليپوساكشن ها با تكنولوژي هاي مختلف از جمله ليپوليزر، اولتراسونيك و يا ليپو ماتيك مطرح شده است.
دبير انجمن جراحي پلاستيك و زيبايي خوزستان اضافه كرد: پايه اصلي تمام اين روش ها اين است كه پزشك با تكنيك هاي مختلف، چربي هاي زير پوست را تخليه مي كند؛ به عنوان مثال در روش التراسونيك با امواج اولتراسون، در ليپو ليزر با اشعه ليزر و در ليپوماتيك با فشار باد سلول هاي چربي جدا مي شود.
وي اظهار كرد: هيچ كدام از روش ها برتري ثابت شده اي نسبت به روش ليپوساكشن دستي ندارند اما روش قديمي مطمئن تر است چون مشخص شدن عوارض روش هاي جديد، به زمان بيشتري نياز دارد.
عطايي گفت: آسان تر شدن روش هاي جديد دليل بر افزايش كيفيت كار نيست چون تاكنون مطالعه قطعي مبني بر اثبات برتري يك روش نسبت به ديگري انجام نشده و در نهايت روش قديمي همچنان توسط يك پزشك حاذق، نتيجه خوبي را ارايه مي دهد.

** كاهش وزن در ليپوساكشن معني نمي دهد
اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز اضافه كرد:كاهش وزن در روش ليپوساكشن معني نمي دهد چون وزن حجمي چربي پايين است و بيشترين تاثير را در شكل ظاهري بدن دارد.
وي گفت: با انجام عمل ليپوساكشن فقط چربي زيرپوست خالي شود و اگر پوست افتادگي زيادي داشته باشد نتيجه قطعي آن قابل قبول نخواهد بود.
عطايي اظهار كرد: پزشك فوق تخصص جراحي پلاستيك، حتما بايد بيمار را از نظر مناسب بودن براي انجام عمل بررسي كند چون ممكن است نياز به جراحي و برداشتن پوست اضافه نيز داشته باشد.
اين فوق تخصص جراح پلاستيك و زيبايي ادامه داد: هر فردي با هر اندازه و حجم بدني نمي تواند درخواست ليپوساكشن كند بنابراين ابتدا بايد با پزشك فوق تخصص جراحي پلاستيك مشورت كند و بيمار بايد از نظر نسبت وزن به قد نيز مناسب باشد.
وي گفت: فرد بايد آزمايشات لازم از نظر ابتلا به بيماري هاي عمومي و از جمله تنفسي، قلبي، عروقي و ريوي را انجام داده و تحمل انجام عمل را داشته باشد كه در صورت صلاحديد پزشك صورت مي گيرد.

**خطر آمبولي چربي و لخته خون در صورت رعايت نشدن اصول
عطايي بيان كرد: عمل جراحي فقط بايد توسط پزشك فوق تخصص انجام شود و همچنين اگر كارها به صورت تخصصي و دقيق انجام نشود خطر آمبولي چربي و لخته شدن خون در رگ ها را به دنبال دارد و ايجاد آمبولي مي تواند فرد را درگير ICU و حتي مرگ كند.
وي ادامه داد: از آنجا كه نقاط حساسي در زيرشكم، پهلو، ران و بازوها مورد عمل اين جراحي قرار مي گيرند در صورت نبود دانش كافي براي محل قرارگيري اين عناصر، ابزار جدا كردن چربي گاهي آسيب هاي جدي را وارد مي كند.

** مراجعه كنندگان نبايد درخواست تخليه كامل چربي را داشته باشند
عطايي با اشاره به اينكه بايد بين پوست و لايه زيرين آن يك حجم مناسب از چربي وجود داشته باشد تا لطافت و كيفيت پوست حفظ شود گفت: گاهي مراجعه كنندگان درخواست تخليه كامل چربي را دارند كه البته افراد فوق تخصص اين خواسته را اجابت نمي كنند اما اگر اين اقدام صورت گيرد پوست فرد در صورت نياز به جراحي هاي ديگري در آينده، ممكن است تحمل جراحي را نداشته باشد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز افزود: با تخليه كامل چربي به عروق تغذيه كننده پوست آسيب مي رسد و در نتيجه پوست به صورت كامل از بين مي رود و مانند سوختگي درجه چهار مي شود.
وي اظهار كرد: مراجعه كنندگان بايد خواسته هاي واقع بينانه و در حيطه استاندارد درمان از پزشك بخواهند كه البته پزشكان فوق تخصص خارج از استانداردهاي پزشكي فعاليت نمي كنند و به دنبال راضي كردن بازاري (بدون پايه علمي) بيمار نيستند.

** ماندگاري نتيجه با رژيم غذايي و ورزش
عطايي گفت: بايد بيمار مراقبت هاي پس از عمل را به صورت كامل انجام دهد و اين روش در صورتي ماندگار است كه فرد براي هميشه رژيم غذايي مناسب و ورزش كافي داشته باشد.
دبير انجمن جراحي پلاستيك و زيبايي خوزستان ادامه داد: بر اين اساس نتيجه مي گيريم كه ليپوساكشن از عمل هاي استاندارد شده پزشكي است كه قابل انجام توسط پزشكان فوق تخصص جراحي پلاستيك است كه در صورت انتخاب مناسب بيمار و پزشك، و با ديد واقع بينانه بيمار، بسيار نتيجه بخش است.

** هيچ عملي بدون عارضه نيست
وي تاكيد كرد: در پزشكي هيچ درمان و عملي بدون عارضه وجود ندارد و مردم نبايد گول تبليغات با ذكر واژه بدون عارضه را بخورند.
عطايي اظافه كرد: ژل ها و روغن هاي موضعي كاهش چربي كه تبليغ مي شود، قدرت جذب پوستي و رسيدن به بافت چربي زيرپوست را ندارند.
اين فوق تخصص جراح پلاستيك و زيبايي بيان كرد: اما روش مزوتراپي با يكسري داروهاي موضعي تخصصي امكان كاهش چربي را در نقاط با حجم چربي محدود دارد كه بايد توسط پزشك فوق تخصص انجام شود و همچنين لباس هاي لاغري نيز بيشتر حالت فرم دهي داشته و تاثيري در كاهش چربي ندارند.
وي خاطرنشان كرد: مردم براي انجام جراحي هاي پلاستيك و زيبايي حتما به پزشكان فوق تخصص مراجعه كنند و براي اطمينان پيش از انتخاب به سايت انجمن جراحان پلاستيك و زيبايي ايران به آدرس plasticssurgeons.ir مراجعه كنند.
3004/ 6037
خبرنگار: خاطره غفاري ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي