۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۳۰
کد خبر: 82709848
T T
۰ نفر

جزئیاتی از نشان ژئوپارك طبس

۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۳۰
کد خبر: 82709848
جزئیاتی از نشان ژئوپارك طبس

بیرجند - ایرنا - نشان ژئوپارك طبس كه هفته جاری با حضور 'گای مارتینی' رئیس شورای عالی ژئوپارك های جهانی یونسكو در طبس رونمایی شد، با توجه به شرایط ژئوپارك این شهرستان طراحی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا طراحی این نشان را 'حمید مصدق' از طراحان گرافیك كشور انجام داده و طرح كلی این نشان برگرفته از درخت نخل است كه ویژه مناطق كویری به ویژه طبس است.
لكه های سفید رنگ روی نشان حاكی از فرسایش، باد و رسوبات بادی و تغییرات درونی و سطحی زمین است.
نگاه رو به بالا و حالت رشدی این نشان حكایت از انرژی های درونی زمین كه موجب تحولات زمین شناسی می شوند را نشان می دهد.
حالت های قوسی شكل و كمی كمانی تا پرانتزی نشان، بیانگر چین خوردگی ها و تغییر شكل سنگ های زمین است، همچنین حالت كمانی سه لایه در این نشان، حاكی از سد قوسی كریت به عنوان قدیمی ترین، بلندترین و نازك ترین سد جهان است.
رنگ سیاه نشان به خاطر وجود ذخایر زغالسنگ و اینكه طبس قطب زغالسنگ خاورمیانه است و همچنین اینكه ساختار كلی و نخلی شكل حاكی از فسیل شدن گیاهان و درختان در گذشته است كه زغالسنگ ها را بوجود آوردند.
رنگ سبز به دلیل سرسبزی و خرمی طبس در دل كویر و نگین كویر بودن این شهر است.
رئیس شورای عالی ژئوپارك های جهانی یونسكو دوم آبان در آیین رونمایی از این نشان گفت: طبس همه مولفه های لازم را برای ایجاد ژئوپارك مورد تایید یونسكو داراست و می توان بخش اعظمی از قدمت زمین را اینجا دید.
مارتینی در طبس افزود: تیم متخصصان ژئوپارك طبس باید مورد حمایت قرار گیرند و متخصصان دیگری نظیر متخصصان میراث فرهنگی و میراث معنوی باید در كنار آنها حضور داشته و در ایجاد این ژئوپارك نقش داشته باشند.
به گزارش ایرنا، ذخیره زمین شناسی شهرستان طبس بیش از پنج میلیارد تن است و ذخیره معدنی پروانه های بهره برداری صادر شده است بیش از 860 میلیون تن و ذخیره زغالسنگ شهرستان طبس، 76 درصد ذخایر زغالسنگ كشور را شامل می شود.
این شهرستان با 75 هزار نفر جمعیت، 57 هزار كیلومترمربع مساحت دارد و از آن با عنوان پهناورترین شهرستان استان و ایران از نظر مساحت یاد می شود.
شهر طبس در 270 كیلومتری غرب بیرجند مركز خراسان جنوبی قرار دارد.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به كانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
7217*3028* خبرنگار - سجاد نجفی* انتشار- رسول محمدحسنی