۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۵۶
کد خبر: 82709870
T T
۰ نفر

رنج نامه مرنجاب

۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۵۶
کد خبر: 82709870
رنج نامه مرنجاب

كاشان- ایرنا- مرنجاب واقع در شمال استان اصفهان یكی از زیباترین نقاط كویری كشور است كه در فصل های سرد سال شمار قابل توجهی از گردشگران را با كمترین امكانات و خدماتی میزبانی می كند .

به گزارش ایرنا، كویر نوردی شاید برای بسیاری واژه ای چندان آشنا نباشد اما در واقع یكی از جذاب ترین تفریح هایی است كه طی سال های آخیر در ایران نیز باب شده و امروزه تورهای كویر نوردی برای لختی آسایش و دوری از هیاهوی زندگی شهری به این مناطق سفر می كنند.
استان اصفهان در این میان با برخورداری از موقعیت جغرافیایی ویژه در كنار جاذبه های تاریخی، منطقه ای زیبا و بكر همچون كویر مرنجاب را در 215 كیلومتری خود جای داده كه به واسطه دلبری رمل ها، درختچه های بیابانی، دریاچه نمك، چاه ها، آب انبارها و كاروانسرای صفوی بطور میانگین حدود 2 هزار و 500 نفر مسافر داخلی و گردشگر خارجی را در هفته میزبانی می كند.
مرنجاب از توابع شهرستان آران و بیدگل با 850 متر ارتفاع از سطح آب های آزاد جزو 10 گزینه نخست علاقه مندان به زیبایی های چشم نواز كویری ایران است ، این منظقه از شمال به دریاچه نمك، از غرب به كویر مسیله، دریاچه حوض سلطان و حوض مره و از شرق به پارك ملی كویر منتهی می شود و از نظر دسترسی نیز گزینه مناسبی برای سفرهای كوتاه پایان هفته به شمار می آید.
درخت های گز، تاق و گون در كنار گونه هایی مانند گرگ، شغال، كفتار، روباه شنی، گربه شنی، بزمجه، آفتاب‌پرست، انواع مارمولك، مار، عقرب، تیهو، عقاب، شاهین و به گفته برخی یوزپلنگ پوشش گیاهی و جانوری پربار مرنجاب را شكل می دهد.

**مرنجاب در گیر و دار امكانات اولیه میزبانی
برای رسیدن به دل مرنجاب باید رنج سفر به جان خرید و از جاده پر پیچ و خم خطرناك پوشیده از ماسه و پر از دست انداز حدود 70 كیلومتری بدون علائم راهنمایی و رانندگی عبور كرد كه البته حدود 55 كیلومتر آن خاكی است و همین امر نخستین و بزرگترین مشكل این منطقه كویری به ویژه برای افراد ناآشنا می باشد.
بنابر اعلام مدیریت پایگاه های فوریت های پزشكی شهرستان آران و بیدگل، تنها در 2 هفته گذشته نزدیك به 20نفر در اثر حادثه های رانندگی و واژگونی خودرو در مسیر مرنجاب زخمی و راهی بیمارستان شدند كه ادامه بی توجهی به این مهم می تواند این كویر در ظاهر رام را از منطقه ای تفریحی به قتلگاه گردشگران تبدیل كند.
از سوی دیگر فقدان استقرار دائم نیروهای امدادی، فوریت های پزشكی و انتظامی در منطقه، سرویس بهداشتی، پایگاه اطلاع رسانی جامع در مورد مرنجاب، كمبود اقامتگاه و در مقابل دریافت مبلغ 100 هزار ریال و 400 هزار ریال از هر دستگاه خودروی سواری و اتوبوس و ارایه نكردن خدمات در قبال آن از دیگر كاستی های بارز این منطقه است.
تغییرهای ناشی از میزان و شدت استفاده از محیط كویر و در نهایت تخریب سیمای كنونی مرنجاب از دیگر مسائلی می باشد كه عده ای از دوستداران محیط زیست منطقه و استان را مشغول خود كرده است.
شرایط ویژه هر منطقه به طور طبیعی ایجاب می كند كه برای میزبانی از تعدادی محدود با شرایطی محدود برنامه ریزی شود، اما مرنجاب گویی به حال خود رها شده و تنها عنوان گردشگری را یدك می كشد.
این بخش از كویر علاقه مندان رشته اتومبیلرانی (آفرود) را هم در كنار بومیان منطقه و دوستداران كویر نوردی به خود می خواند و برخی معتقدند حضور مجموع این مسافران و گردشگران در منطقه طی دراز مدت می تواند به محیط زیست آن آسیب های جدی وارد كند.
عده ای اندك هم در این میان دغدغه های فرهنگی را از حضور بدون نظارت تعداد قابل توجهی گردشگر در این منطقه كویری مطرح می كنند.

***دغدغه های یكسان مردم و فعالان؛ بی توجهی مسئولان
مردم در برخی حوزه ها ممكن است دیدگاه متفاوتی از كارشناسان و فعالان آن حوزه داشته باشند كه همین امر در مواردی موجب سردرگمی و بلاتكلیفی مسئولان اجرایی برای تصمیم گیری و انتخاب درست بین خواست مردم و دیدگاه كارشناسی می شود اما همیشه یا دست كم در مورد مشكلات و كاستی های كویر مرنجاب چنین نیست.
حسین نجارزاده یكی از فعالان گردشگری در این زمینه گفت: جلسه های بسیاری برای بررسی مشكلات مرنجاب برگزار شده اما نتیجه ای در بر نداشته و در شرایط كنونی نیز سرمایه گذاران تمایلی برای حضور در این منطقه ندارند.
حسین انصاری ازسرمایه گذاران بومی حوزه گردشگری نیز گفت: مرنجاب منطقه نمونه گردشگری است كه باید با نگاه و امكانات ملی مدیریت شود، در حالی كه نه تنها كویر ساماندهی نشده بلكه دروازه ورودی در منطقه بكر ارغوانی نیز راه اندازی شده كه باید این تصمیم غیركارشناسی هرچه سریعتر اصلاح شود.
او تصریح كرد: مدیریت منطقه مرنجاب دراختیار مجموعه ای است كه تخصصی درزمینه گردشگری ندارد و با وجود ادعای زیان دهی بابت ایجاد دروازه ورودی، همچنان بر حضور خود اصرار دارد.
محسن سلطان محمدی هم با تایید مشكلات و انتقاد از بی عملی ها، خواستار توجه بیشتر مسئولان امر و به ویژه تعیین جایگاهی برای تشكل های غیردولتی فعال در زمینه های گردشگری و محیط زیست برای ساماندهی منطقه مرنجاب شد.

**ساماندهی كویر مرنجاب پیگیری می شود
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان كه به دنبال وقوع حادثه های رانندگی زنجیره وار هفته گذشته به این منطقه سفر كرده بود با ابراز تاسف از آسیب دیدن گردشگران، از اجرای طرح ساماندهی در 2 هفته آینده با همكاری شركت متولی دریافت ورودیه این منطقه خبر داد.
محسن یارمحمدیان گفت: با توجه به حادثه های ناگوار تصادف و واژگونی خودرو در جاده منتهی به كویر مرنجاب اجرای طرح اصلاحی جاده، راهنمایی بیشتر گردشگران در ورودیه و استقرار نیروهای امدادی ضروری است.
وی موقعیت جاده مرنجاب را غیر قابل قبول عنوان كرد و افزود: باید این جاده به عنوان جاده گردشگری یا روستایی تعریف شود كه در این راستا پیگیری و رایزنی با وزارت راه در حال انجام است.
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به برخی شایعه ها در زمینه واگذاری مدیریت منطقه مرنجاب بیان كرد: واگذاری مدیریت منطقه مرنجاب به یك تعاونی خاص بی اساس است و این منطقه در قبال ارائه طرح های گردشگری واگذار می شود.
او ساماندهی كویر مرنجاب را جزو اولویت ها و دغدغه های مسئولان حوزه گردشگری استان اصفهان عنوان كرد و گفت: امنیت جسمی، روحی و روانی گردشگران در این منطقه اولویت است و باید نسبت به استقرار پایگاه فوریت های پزشكی، امدادی، نیروهای انتظامی، راه اندازی اقامتگاه ها و ارائه خدمات اقدام شود.
عضو هیات مدیره شركت تعاونی توسعه پایدار (متولی ورودی كویر مرنجاب) نیز با استقبال از انتقادها گفت: از فعالان گردشگری برای همكاری و ارائه دیدگاه های سازنده دعوت به همكاری می شود؛ ساماندهی اساسی مرنجاب نیاز به زمان دارد و باید طرحی جامع در این زمینه تهیه شود.
حسین مشهدی افزود: ایجاد ورودی در ارغوانی با این تشكیلات درست نیست اما بنا به دلایلی مجبور به ایجاد این تشكیلات به این سبك در منطقه ارغوانی بودیم كه به زودی برطرف خواهد شد.

*** نوش دارو پس از مرگ مرنجاب
شرایط گذشته و حال منطقه نمونه گردشگری مرنجاب مانند بیماری است كه طی این سال ها پزشكان حاذق تنها بر بالینش حاضر شده، روش درمانی تجویز كردند اما خبری از دارو نبوده است!
این كویر زیبا سال هاست با هر كیفیتی مورد بهره برداری قرار می گیرد و هر از چندگاهی با وقوع حادثه ای توجه ها را به خود جلب می كند اما باز به فراموشی سپرده می شود؛ در این میان دوستداران و علاقه مندان بیم آن دارند كه زمانی مسئولان به اهمیت موضوع پی ببرند كه دیگر نوش دارو اثرگذار نباشد و مرنجاب هم به سرنوشت دیگر نقاط مانند دریاچه ارومیه تبدیل شود.
گفته های رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل نیز به این مهم اشاره دارد كه 'تصویب مرنجاب به عنوان منطقه نمونه گردشگری صورت گرفته و باید به مشكلات این منطقه با نگاهی ملی رسیدگی شود.'
جواد صدیقیان افزود: كویر مرنجاب در دولت گذشته به عنوان منطقه نمونه گردشگری مصوب شد اما در حد مصوبه باقی ماند و هیچ خدماتی در زمینه زیرساخت ها داده نشد.
وی با اشاره به مشكلات كویر مرنجاب بیان كرد: ایجاد زیرساخت ها و خدمات رسانی در این منطقه یك ضرورت است و باید با ارائه تسهیلات لازم زمینه حضور سرمایه گذاران و فعالان گردشگری فراهم شود.
به گزارش ایرنا امنیت، اعتدال نسبی، گوناگونی جاذبه‌های گردشگری، گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی كویر مرنجاب فضای مناسبی را جهت گردشگری و سرمایه‌گذاری در این منطقه فراهم كرده و گردشگران بسیاری را به خود می‌كشاند كه باید در این راستا به نسبت به اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از شرایط منطقه اقدام شود.
كاروانسرای مرنجاب كه در زمان شاه عباس صفوی در مسیر گرمسار به كاشان و اصفهان بنا شده، هم اكنون نیز برای اسكان گردشگرانی كه قصد اقامت در شب كویر را دارند، مورد استفاده قرار می گیرد كه باید توسه یافته یا مكان مناسب دیگری هم برای این مهم تعیین شود.
جاده مرنجاب به دلیل تلفات و خسارت های بالا به ویژه برای افراد ناآشنا به منطقه باید در گام نخست ساماندهی شود كه قرار دادن آن در حوزه راه های روستایی جهت دریافت ردیف بودجه اختصاصی یك ضرورت است.
همچنین برگزاری كلاس های آموزشی تخصصی برای راهنمایان تورها و كویرگردانان، نظارت بر كیفیت و نحوه برگزاری تورها، ارایه اطلاعات به رانندگان پیش از حضور در كویر، پشتیبانی و بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی از دیگر اقدام هایی است كه می تواند در تغییر شرایط كنونی سیمای كویری مرنجاب موثر واقع شود.
گزارش از: حسین منصوری فر- محمد ملا حمزه زاده - انتشار دهنده : سلطانمرادی
7472/8123
۰ نفر