۵ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۲۹
کد خبر: 82710135
T T
۰ نفر
كاهش رشد دادخواستهاي كارگري در خراسان رضوي/ شناسايي كارچاق كنها

مشهد- ايرنا- مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي از روند كاهش در رشد دادخواستهاي ارائه شده به هياتهاي تشخيص دعاوي كارگر و كارفرما در اين استان خبر داد.

محمود احمدي روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: ظرف شش ماه نخست امسال هفت هزار و 275 دادخواست به هياتهاي تشخيص دعاوي كارگر و كارفرما ارائه شد كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال 13 درصد بيشتر شده است.
وي به روند افزايش تعداد دعاوي كارگري از 1393 تاكنون اشاره و بيان كرد: با اين وجود نسبت پرونده هايي كه در هياتهاي تشخيص، به سازش منتهي نشده و به شوراهاي حل اختلاف كارگر و كارفرما ارسال شده هر نسبت به سال قبل رشد كمتري داشته اند.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي ادامه داد: رشد پرونده هاي دعاوي در هياتهاي حل اختلاف ظرف شش ماه نخست سالهاي 94 و 95 در مقايسه با سالهاي ماقبل به ترتيب 40 و 25 رشد بود اما امسال اين رشد رو به كاهش رفته است.
وي گفت: رشد 13 درصدي دعاوي كارگري ظرف شش ماه نخست امسال نشانگر كاهش افزون بر 50 درصدي ميزان افزايش سالانه اختلافات كارگر و كارفر در خراسان رضوي از سال 1394 تاكنون است.
احمدي يكي از علل افزايش اختلافات و دعاوي كارگري را ناهماهنگي قوانين كار با ساير قوانين اداري و نقض برخي از اين قوانين در محاكم بالاتر ذكر و بيان كرد: نقض احكام و بخشنامه ها، كارگران را روانه هياتهاي حل اختلاف مي كند.

* شناسايي 29 كارچاق كن
وي عملكرد كارچاق كنها را ديگر علت رشد دعاوي كارگري عنوان و بيان كرد: اين افراد اطلاعات غيرواقعي به كارگران داده و آنان را تحريك به شكايت مي كنند. اخيرا 29 نفر كارچاق كن در اين خصوص شناسايي شده اند كه اقدامات قانوني عليه آنها در حال انجام است.
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي افزود: در صورتي كه كارگران با نمايندگان قانوني خود مشورت كنند به حقوق قانوني مي رسند و چه بسا با توافق، مشكل حل شده و شكايتي هم ثبت نشود اما فعاليت دلالان سودجو با هدف دريافت كارمزد، اين روند را مختل مي كند.
وي ادامه داد: اقدامات پيشگيرانه اي در اين زمينه صورت گرفته كه آموزش تشكلهاي كارگري و كارفرمايي در زمينه دعاوي از آن جمله است.
احمدي گفت: تاكنون مجوز فعاليت قانوني براي هيچ دفتري تحت عنوان پيگيري دعاوي كارگر و كارفرما از سوي وزارت كار در خراسان رضوي صادر نشده لذا دفاتري كه در اين زمينه در مشهد فعاليت دارند كاملا غيرقانوني هستند.
حدود 700 هزار كارگر در استان 6ميليون و 400 هزار نفري خراسان رضوي فعاليت دارند.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروي **انتشار: حسين كريم زاده
3221/1858