۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۲۱
کد خبر: 82710700
T T
۰ نفر
گنجاندن ردیف اعتباری برای توسعه مترو در بودجه 97

مشهد- ایرنا- رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به سیاستهای دولت در مقوله توسعه خطوط مترو، در بودجه سال آینده ردیف اعتباری برای این مهم گنجانده خواهد شد.

محمدباقر نوبخت روز شنبه در حاشیه بازدید از خط دوم قطارشهری مشهد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی درمورد اجرا نشدن مصوبه تخصیص سهم 2 میلیارد دلاری برای توسعه خطوط مترو در كلانشهرها از زمان دولت دهم و سیاست دولت دوازدهم درخصوص این مصوبه، افزود: تسهیل عبور و مرور مردم در جغرافیای شهر ازطریق توسعه قطارشهری از مهمترین سیاستهای دولت است.
وی ادامه داد: شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه مهیا هستند در بودجه سال آینده این سیاست را با گنجاندن ردیف اعتباری ادامه دهند.
معاون رئیس جمهوری در ادامه همچنین به سهم شهرداریها از محل مالیات بر ارزش افزوده اشاره و بیان كرد: سهم شهرداریها از این محل حدود 15 هزار میلیارد تومان است. در این خصوص هیچ كاهشی رخ نداده و دولت ریالی از این مبالغ را استفاده نمی كند.
وی گفت: در قالب برنامه ششم توسعه نیز بحثی مطرح بود كه ساز و كار وصول مالیات و تخصیص آن به شهرداریها از كانال خزانه عمومی عبور كند. برای تسهیل در كار چنانچه گذر از خزانه نیز صورت نگیرد و بدون اینكه تخصیص از سوی سازمان برنامه انجام شود، این مبلغ توسط خزانه توزیع می شود.

* كارساز نبودن روشهای سنتی احیای بافت فرسوده شهری
رئیس سازمان برنامه و بودجه به موضوع نوسازی بافتهای فرسوده نیز اشاره و بیان كرد: طبق توصیه رئیس جمهوری برای شتاب در روند نوسازی بافتهای فرسوده، به جای احیای یك یا 2 واحد در بافت فرسوده شهری می توان از طرحهای بهتری استفاده كرد.
نوبخت افزود: در این راستا رئیس جمهوری به كارشناسان دستور داد تا در بهسازی بافتهای فرسوده با راهكارهای مناسبتری عمل كنند. با روشهای سنتی و پیشین درخصوص احیای بافتهای فرسوده در كشور تحول خاصی رخ نداده لذا در شهرهای بزرگ باید نوآوری در نوسازی داشت تا در زمان كوتاهی شاهد تحول در این بافتها بود.
وی ادامه داد: طبق سیاسیت ابلاغی رئیس جمهوری باید با روشهای موثر شهرها را از وضعیتی كه اكنون در تفاوت ساختمانی و اجتماعی با آن مواجیهم خارج كرد.

* تامین سهم 15 درصدی دولت در پروژه قطار سریع السیر مشهد - تهران
معاون رئیس جمهوری در ادامه همچنین گفت: برخی استانهای كشور فاقد خطوط ریلی هستند. با توجه به وضعیت ویژه مشهد و میزبانی شایسته زائران داخلی و خارجی همواره این كلانشهر مورد توجه دولت بوده است.
وی افزود: اجرا و تعدد خطوط متعدد مترویی و همچنین مساعدت دولت برای اجرای پروژه قطار سریع السیر برقی مشهد - تهران كه بسیار هزینه بر است گواه این موضوع می باشد.
نوبخت ادامه داد: دولت 15 درصد سهم خود را برای اجرای این پروژه با همه سختیها تامین كرده است. همواره مشهدالرضا(ع) متفاوت از سایر نقاط كشور دیده می شود كه البته این التفات نیست بلكه وظیفه و ضرورت است.
وی گفت: این یك وظیفه است كه تمام امكانات را برای رفاه حال زائران داخلی و خارجی فراهم كنیم. استاندار خراسان رضوی نیز همیشه مسائل مشهد را به ما منعكس می كرده و می كند، هم اكنون نیز شهردار مشهد با برنامه ای كه دارد در بحث مترو پیشرفتهای خوبی در این كلانشهر حاصل خواهد شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز از مرحله نخست خط دوم قطارشهری مشهد و ایستگاه در دست ساخت سعدی بازدید كرد و از نزدیك در جریان روند اجرای این پروژه قرار گرفت. استاندار خراسان رضوی، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، شهردار مشهد و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد نوبخت را در این بازدید همراهی كردند.
خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشاردهنده: حسین كریم زاده
7505/1858
۰ نفر