۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۴۸
کد خبر: 82710758
T T
۰ نفر
نصب بيش از هزار كنتور هوشمند در چاههاي كشاورزي سيستان و بلوچستان

زاهدان - ايرنا - مديرعامل شركت سهامي آب منطقه اي سيستان و بلوچستان گفت: چهار هزار و 280 حلقه چاه كشاورزي برق دار در استان وجود دارد كه از سال 89 تا كنون براي مديريت مصرف آب در بخش كشاورزي بر روي هزار حلقه چاه كنتور هوشمند نصب شده است.

اتابك جعفري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: براي نصب اين تعداد كنتور هفت ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است.
وي بيان كرد: نصب كنتورهاي هوشمند در شرايط بحران كم آبي به عنوان ابزاري كارآمد براي مديريت مصرف آب در بخش كشاورزي توسط وزارت نيرو پيش بيني شده است.
وي ادامه داد: با نصب كنتورهاي هوشمند در طول سال ميزان آب استحصالي هر چاه سنجش شده و در صورت اضافه برداشت هشدارهاي لازم به بهره بردار داده مي شود.
وي افزود: بديهي است با مشاركت بهره برداران براي نصب كنتور هوشمند بر روي چاهها از آثار مخرب بهره برداري بي رويه از منابع آب زيرزميني جلوگيري كرد.
مديرعامل شركت سهامي آب منطقه اي سيستان و بلوچستان گفت: 94 درصد آب مصرفي در اين استان به بخش كشاورزي اختصاص دارد.
جعفري اظهار داشت: در سالهاي اخير كاهش نزولات جوي باعث برداشت بي رويه از منابع آبهاي زيرزميني از طريق حفر چاه هاي عميق كشاورزي شده است.
وي افزود: 6 هزار و 200 حلقه چاه غيرمجاز در سيستان و بلوچستان وجود دارد كه سالانه 500 ميليون متر مكعب آب از سفره هاي زيرزميني برداشت مي كنند كه اين مساله بحران بي آبي را در اين استان تشديد كرده است.
وي بيان كرد: ميزان برداشت از آبهاي زيرزميني توسط چاههاي مجاز و غير مجاز، چشمه و قنات برابر با 2 ميليارد متر مكعب است.
وي ادامه داد: سيستان و بلوچستان داراي 19 هزار و 446 حلقه چاه با ميزان برداشت 967 ميليون متر مكعب و هزار و 281 رشته قنات با ميزان برداشت 383ميليون متر مكعب در سال است.
مديرعامل شركت سهامي آب منطقه اي سيستان و بلوچستان گفت: با توجه به اضافه برداشت بي رويه از چاههاي مجاز و غير مجاز طي 20 سال گذشته به طور متوسط سطح آبهاي زيرزميني استان سالانه 21 سانتيمتر افت مي كند.
جعفري ادامه داد: اين امر سبب شوري آب در دشت هاي پايلوت شده و سالانه به طور متوسط 93 ميكروموس بر سانتي متر افزايش داشته است.
وي افزود: حجم آب موجود در سدهاي سيستان و بلوچستان هم اينك 990 ميليون متر مكعب است.
وي بيان كرد: 32 سد در سيستان و بلوچستان وجود دارد كه هفت سد آن مخزني و بقيه تغذيه اي هستند.
وي ادامه داد: از آبهاي ذخيره شده در هفت سد مخزني براي مصارف آشاميدني و كشاورزي سيستان و بلوچستان استفاده مي شود.
مديرعامل شركت سهامي آب منطقه اي سيستان و بلوچستان گفت: 2 ميليارد متر مكعب آب از درياي عمان براي مصارف كشاورزي، آشاميدني و سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين استان تخصيص يافته است.
جعفري اظهار داشت: پس از بحث و بررسي در خصوص گزارش ارائه شده توسط گروه برنامه ريزي و تخصيص آب مقرر شد در راستاي حمايت از بخش خصوصي و جذب سرمايه گذار برنامه ريزي هاي لازم براي استفاده از منبع عظيم درياي عمان انجام شود.
وي با اشاره به اهميت تخصيص آب از درياي عمان گفت: با توجه به وضعيت منابع آب در سيستان و بلوچستان و محدوديت هايي كه در اين خصوص وجود دارد شيرين كردن و انتقال آب از درياي عمان يكي از طرح هاي وزارت نيرو در اين استان است كه مي تواند وابستگي زاهدان و منطقه سيستان را از آب رودخانه هيرمند مرتفع كند.
وي ادامه داد: همچنين اين طرح مي تواند آب مطمئن و پايداري در بخش آشاميدني، كشاورزي و صنعتي در سيستان و بلوچستان باشد.
وي افزود: از حجم 2 ميليارد متر مكعبي آب انتقالي درياي عمان به سيستان و بلوچستان بيش از 13 ميليون مترمكعب براي مصارف آشاميدني و بهداشت، 317 ميليون مترمكعب در بخش كشاورزي شامل طرح هاي كشت گلخانه اي با بهره وري مناسب، بيش از هزار ميليون مترمكعب در بخش صنعت به عنوان نيروي محركه رشد و توسعه شرق كشور و 600ميليون مترمكعب در بخش شيلات شامل طرح هاي آبزي پروري مصرف خواهد شد.
مدير عامل شركت آب منطقه اي سيستان و بلوچستان گفت: ميزان تبخير سالانه آب در اين استان چهار هزار ميلي متر است كه در مقايسه با 2 هزار و 100 ميلي متر ميانگين كشوري رقمي حدود 2 برابر را نشان مي دهد.
جعفري مهمترين دليل تبخير آب در سيستان و بلوچستان را گرماي زياد هوا ذكر كرد به طوري كه در پنج ماه از سال گرماي هوا از 40 تا بيش از 50 درجه در نوسان است و وزش بادهاي موسمي 160 روزه سيستان از ديگر عوامل تبخير آب محسوب مي شود.
به گزارش ايرنا استان سيستان و بلوچستان با وسعتي حدود 187 هزار و 502 كيلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت كشور) و بيش از 2 ميليون و 775 هزار نفر جمعيت پهناورترين استان كشور محسوب مي شود.
سيستان و بلوچستان بيش از 19 سال است كه درگير خشكساليست.
3213**6081 خبرنگار: اكبر نوري **انتشاردهنده: حيدرسراياني
۰ نفر