۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۲۷
کد خبر: 82711307
T T
۰ نفر

«پردیس پارس» نمادی از هویت ایرانی در چین

۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۷:۲۷
کد خبر: 82711307
«پردیس پارس» نمادی از هویت ایرانی در چین

پكن - ایرنا - «پردیس پارس» نام مجموعه فرهنگی كوچكی است كه در سال 92 به عنوان نماینده باغ ایرانی در اكسپوی باغ پكن، توسط بخش خصوصی طراحی و ساخته شد.

به گزارش ایرنا این پردیس در زمین كوچكی به مساحت 450 متر، در دل پارك بزرگی به وسعت 250 هكتار در غرب شهر پكن واقع شده است و در حال حاضر تنها باغ غیر چینی است كه از میان بیش از 30 باغ بین المللی شركت داده شده در اكسپو برجا مانده است.
طرح این باغ كه با بهره گیری از بن مایه های سنتی باغ ایرانی ولی با سبكی مدرن طراحی شده است، در سال 94 نیز به عنوان یكی از 60 اثر برگزیده معماری معاصر ایران، در نمایشگاه میلان به نمایش گذاشته شد.
این مجموعه فرهنگی، با هدف معرفی گوشه هایی از فرهنگ غنی ایرانی به شهروندان چینی و همچنین گردشگران خارجی بازدید كننده از مجموعه باغ پكن هدف گذاری شده است و می كوشد با استفاده از ایجاد تجربه های دلنشین، خاطره ای به یاد ماندنی را در ذهن مخاطبین خود ثبت كند.
عناصر فرهنگی ارائه شده به نحوی است كه حواس گوناگون مخاطب نظیر بینایی (با دیدن معماری ایرانی و نمایشگاهی از آثار هنری و صنایع دستی ایران)، شنوایی (با شنیدن موسیقی ایرانی و دیدن كنسرت های كوچكی در برنامه های ویژه)، چشایی (با چشیدن سوغات ویژه ایران) و بویایی (با عطر زعفران و گلاب و ...) به طور همزمان تجربه واحدی را با عنوان تجربه فرهنگ ایرانی ثبت می كنند.
در این پردیس امكان تجربه مستقیم برخی از هنرهای سنتی ایران نظیر چاپ سنتی پارچه قلمكار، قلمزنی بر روی مس، خوشنویسی با قلم نی، و ... نیز برای بازدید كنندگان پیش بینی شده است.
علاوه بر این، پردیس پارس جایگاهی برای گفت و گوی بین هنرمندان ایرانی و چینی در قالب برگزاری نمایشگاه ها و رویدادهای هنری مشترك نظیر خوشنویسی ایران و چین، موسیقی ایران و چین، و نقاشی ایران و چین است.
دوره های آموزشی كوتاه مدت با موضوع تاریخ، هنر و فرهنگ كشورهای مسیر جاده ابریشم برای دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی از دیگر برنامه های این مركز فرهنگی است.
ارتباط فرهنگی، علاوه بر تحكیم دوستی بین ملت های ایران و چین كه سابقه بیش از دو هزار سال روابط دوستانه دارند، می تواند عاملی بسیار موثر در زمینه های اقتصادی نظیر توسعه گردشگری و جلب گردشگران چینی برای بازدید از ایران و همچنین ترغیب مردم چین به خرید كالاهای ایرانی باشد.
**آساق**1904**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی