۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱
کد خبر: 82712052
T T
۰ نفر

ورزش به سبك كوچ

۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱
کد خبر: 82712052
ورزش به سبك كوچ

شهركرد - ايرنا - عشاير چهارمحال و بختياري در دو مرحله از سال كوچ بزرگ مي كنند و چهار مرحله نيز كوچ دورن استاني يا كوچ كوچك دارند.

به گزارش ايرنا، عشاير چهارمحال و بختياري در ابتداي بهار از سمت خوزستان به چهارمحال و بختياري ورود مي كنند و با پايان شهريور ، بار سفر مي ببندند و راهي خوزستان مي شوند كه اين مرحله را كوچ مالكنون مي نامند.
مالكنون اگر چه براي عشاير تلخي ها و سختي هايي را به همراه دارد اما اين كوچ براي رسيدن به مراتع سرسبزتري است كه عشاير آن را در مسيرهاي كوچ طرحي مي كنند.
عشاير كوچرو همراه با ايل خود به سمت خوزستان مي روند و در اين مسير پسران ايل هر گاه مال در جايي براي استراحت اطراق كرد، گرد هم مي آيند و به بازي هاي بومي و محلي مي پردازند.
از اين رو با توجه به حافظه تاريخي كه در نهاد كوچ قرار داشت، جشنواره ورزش بومي و محلي عشايري چهارمحال و بختياري با عنوان ' مالكنون ' آبانماه امسل در اردل برگزار شد، تا جوانان روستايي و عشايري از سنت هاي ديرين خود صيانت كنند.
اگر چه اين جشنواره بدون ساز و دهل برگزار شد،اما جوانان روستايي و عشاير در بازي هاي بومي و محلي همچنان كه در طول برپايي كوچ وجود داشت، بر آن پا فشاري كردند.
رئيس هيات ورزش هاي روستايي و بومي و محلي چهارمحال و بختياري در باره اين موضوع كه چرا اين جشنواره آبانمان برگزار شد، مي گويد: جشنواره بايد همزمان به كوچ مالكنون برگزار مي شود اما چون ماه هاي محرم و صفر بود ، به ابتداي آبانماه موكول شد.
فخر الدين اسعدي در گفت وگو با ايرنا افزود: به حرمت عزاي سيد و سالار شهيدان اين جشنواره بدون جشن برگزار شد و بيشتر رويكرد مسابقه اي داشت اما در سالهاي بعدي اين جشنواره در انتهاي شهريورماه به صورت منطقه اي با حضور عشاير هفت استان و همزمان با كوچ عشاير برگزار مي شود.
به گفته وي، اين جشنواره در 6رشته ورزشي بومي و محلي برگزار شد كه سه رشته مختص مردان و سه رشته نيز براي زنان در نظر گرفته شد و 150ورزشكار روستايي و عشايري از 9 شهرستان در آن شركت كردند.
اسعدي مي گويد:بازي هاي بومي و محلي يكي از ظرفيت هاي مطلوب براي جذب گردشگري است، اما بايد زمينه هاي اين ظرفيت به صورت بين بخشي فراهم شود.
به گفته وي، بازي هاي بومي و محلي هر منطقه مي تواند در جذب گردشگران داخلي و خارجي اثرگذار باشد و در چهارمحال و بختياري بدليل وجود بافت عشايري در بخشي از شهرستان ها هنوز بازي هاي بومي و محلي در بين جوانان مرسوم است.
به گفته وي، 6 رشته ورزشي از سوي جوانان روستايي و عشايري در استان برگزار مي شود كه ' دارلپان ' و ' لي لي مرحله اي ' ريشه تاريخي در استان دارند.
وي به بهره برداري از 4 خانه روستايي همزمان با اين جشنواره اشاره كرد و گفت: هم اكنون 10 خانه ورزش روستايي در استان آماده بهره برداري است و انتظار است مسوولان در اين زمينه اعتبارات استاني لازم را اختصاص دهند.
نماينده مردم شهرستان هاي اردل، فارسان، كوهرنگ و كيار در مجلس شوراي اسلامي نيز بازي هاي بومي و محلي و عشايري را يكي از بهترين ظرفيت ها براي جذب گردشگران خارجي مي داند.
علي كاظمي باباحيدري در گفت و گو با ايرنا افزود: ورزش استان از نظر سخت‌افزاري مانند زير ساخت هاي ورزشي و تجهيزات و از نظر وجود حاميان مالي مشكل دارد، از اين رو دولت يك خط اعتباري ويژه‌اي براي استان در نظر مي‌گيرد كه بخشي از آن بايد به ورزش روستايي و عشايري اختصاص داده شود.
نماينده مردم شهرستان‌هاي اردل، فارسان، كوهرنگ و كيار بابيان اينكه ورزش استان چهارمحال و بختياري مظلوم است، تصريح كرد: با اختصاص اعتبارات، بخشي از طرح‌هاي نيمه‌تمام ورزشي استان تكميل و به بهره‌برداري مي‌رسد و ورزش روستايي و عشايري نيز مورد توجه قرار مي گيرد.
رييس فدراسيون ورزشهاي روستايي عشايري و بازي هاي بومي و محلي نيز مي گويد:چهارمحال و بختياري از ظرفيت بالايي در توسعه ورزش هاي بومي و محلي برخوردار است.
غلامرضا جعفري در جشنواره ورزشي روستايي و عشايري چهارمحال و بختياري در گفت وگو با ايرنا افزود: تاكنون 500 نوع بازي بومي و محلي ايراني در استانهاي كشور شناسايي شده كه بخشي از اين بازي ها مربوط به اين استان است.
وي افزود: بازي هاي بومي محلي شناسايي شده ايران در قالب 2 هزار و 400 شكل است.
جعفري افزود: ورزش هاي بومي و محلي ايران داراي اصالت فرهنگي است و فلسفه هر بازي با اصالت فرهنگي و اجتماعي آن پيونده خورده است.
به گزارش ايرنا،در چهارمحال و بختياري بازي هايي مانند وسطي ها، آزادي، الختر، الخترو، الك دولك، بكش ‌بكش، تركه ‌بازي، تيراندازي، تير و كمان، تير و نشانه، چنگ و چاله، چوب‌بازي، چوب تل، حلال و حرام، خرمنگل، دست روي سر، دو گوبه، سواركاري و تيراندازي، سو گردم، شال‌بازي، سه خط، شير و پلنگ، قيقاج، لال‌بازي، هفت سنگ و هل هله گرگ از فراواني بالايي در نزد مردم برخوردار بود.
برخي از اين بازي ها اكنون روبه فراموشي است و جوانان كمتري نسبت به اين بازي ها اقدام مي كنند.
امسال دو هزار و يكصد برنامه ورزشي از سوي هيات ورزش روستايي و عشايري استان برگزار شد كه نزديك به 48 هزار نفر از روستاييان و عشاير استان در برنامه ها شركت كردند كه اين مي تواند يكي از مهمترين ظرفيت هاي گردشگري باشد.
چهارمحال و بختياري 900 روستا با جمعيتي افزون بر 470 هزار نفر دارد و بخشي از مردم اين استان هنوز به صورت عشايري زندگي مي كنند و اين بافت روستايي و عشاير و وجود بازي هاي بومي و محلي مهمترين ظرفيت گردشگري اين استان است.
چهارمين المپياد ورزشي روستائيان چهارمحال و بختياري با قهرماني تيم كوهرنگ به پايان رسيد.
گزارش از محمود رئيسي
2097