۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۵۴
کد خبر: 82712282
T T
۰ نفر
دلالان، روزگار انگور سياه كردستان را تيره كردند

سنندج - ايرنا - تاك داران كردستاني با وجود برداشت خوب، اما روزگار خوبي ندارند و سهم آنها از فروش انگور سياه (هه نگوره ره شه) محصول باغات اين منطقه، كمتر از درآمد دلالان بازار است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، در اين فصل كه برداشت انگور سياه كردستان شروع شده به سختي خريداري خوب براي اين محصول پيدا مي شود و تاك داران زحمتكش به ناچار محصول خود را با حداقل قيمت به دلالان مي فروشند و حاصل تلاش يك ساله آنها به تارج مي رود.
بخش زيادي از انگور سياه توليده شده كردستان به صورت تازه خوري مصرف مي شود و بخش ديگر براي تبديل به ساير فرآورده ها به كارخانه هاي صنايع تبديلي در ديگر استان ها فرستاده مي شود.
در حاليكه دلالان انگور توليد شده در باغات كردستان را از قرار هر كيلوگرم با قيمت كمتر از 10 هزار ريال از تاك داران مي خرند، اما همان محصول در بازار و مغازه هاي ميوه فروشي هر كيلوگرم حداقل 30 تا 35 هزار ريال به مصرف كننده فروخته مي شود.
يكي از تاكداران روستاي ينگيجه شهرستان مريوان گفت: چون بازار انگور سياه در دست دلالان است، ثبات قيمت در بازار وجود ندارد.
عبدالله آزاديان افزود: بدليل اين عدم ثبات قيمت، باغداران نمي دانند در ابتداي فصل برداشت محصول خود را بفروشند يا براي فصل پايان برداشت نگه دارند.
وي اضافه كرد: در برخي سال ها كه محصول را به دلالان مي فروشيم در آخر فصل برداشت محصول را با قيمت بالاتري مي خرند در حاليكه محصول كمتري براي فروش داريم.
آزاديان كه در تاكستان 1.5 هكتاري خود بيش از 30 تُن انگور توليد و برداشت مي كند، افزود: بسياري از تاكداران در اين فصل براي برداشت محصول به پول نياز دارند و دلالان نيز از اين موضوع سوء استفاده كرده و محصول را با قيمت پاييني به صورت نقدي مي خرند.
كردستان بعد از استان فارس دومين توليد كننده انگور ديم در كشور است و انگور سياه ارگانيك كردستان بخاطر بارش ساليانه مناسب و خاك مرغوب يكي از غني ترين نوع انگور در ايران است.
كار در تاكستان هاي انگور سياه كردستان به سبب قرار گرفتن تاكستان ها در مناطق كوهپايه اي بسيار سخت است و بهره برداران در فصل برداشت بايد محصول را براي بارگيري با دست به محل عبور كاميون و خودرو حمل كنند.

** توليد ساليانه بيش از 65 هزار تُن انگور سياه در كردستان
كارشناس امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي كردستان گفت: تاكنون بيش از 10 هزار هكتار تاكستان در استان ايجاد شده و ساليانه بيش از 65 هزار تُن انگور سياه ديم از اين تاكستان ها برداشت مي شود و بيش از 13 هزار بهره بردار در اين بخش اشتغال دارند.
رسول اميني افزود: كردستان با ميانگين عملكرد توليد پنج تا 6 تُن در هكتار، يكي از استان هاي مستعد در زمينە توسعە باغات ديم بويژه انگور است و شهرستان هاي بانه، كامياران، مريوان و سروآباد بيشترين سطح كشت اين محصول را دارند.
وي اظهار كرد: در بين ارقام انگور ديم كردستان، 2 رقم سياه مريوان و 'خوشناو' بانه در مقايسه با ساير ارقام از كيفيت بهتري برخوردار است و با توجه به بارش 650 تا 750 ميلي متر بارندگي ساليانه و عملكرد خوب در اين مناطق با استقبال بهره برداران روبرو بوده است.
اميني يادآور شد: معرفي انگور سياه كردستان با برند جهاني نيازمند صدور گواهي سلامت و نشان استاندارد سلامت و ارگانيك اين محصول است و سازمان جهاد كشاورزي در راستاي صدور برند محصول ارگانيك انگور سياه كردستان نيازمند همكاري همه دستگاه ها از جمله دانشگاه علوم پزشكي، اداره كل استاندارد است.
به گفته وي، علاوه بر انگور سياه (ره شه) مريوان و خوش نام بانه فخري، عسكري، ياقوتي، كشمشي و سفيد بي دانه از انواع انگور توليد شده در استان است.
وي با اشاره به طرح توسعه تاكستان ها در استان نيز تاكيد كرد: هر ساله بيش از يك هزار و 200 هكتار تاكستان در قالب طرح هاي اصلاح و جايگزيني قرار مي گيرند و 2 تا سه ميليون قلمه ريشه دار كاشت مي شود.
اميني از بهره برداران خواست در فصل برداشت محصول، تاك هاي پر محصول و با كيفيت را براي گرفتن قلمه در بهار (فصل كاشت) انتخاب كنند.
امسال براي نخستين بار تعاوني روستايي كردستان براي كمك به تاكداران و بهبود وضعيت بازار فروش برنامه هايي براي خريد انگور سياه در دست اقدام دارد.

**تعاون روستايي كردستان مراكز خريد انگور سياه داير مي كند
رئيس سازمان تعاون روستايي كردستان گفت: امسال خريد توافقي اين محصول در سه شهرستان مريوان، بانه و سروآباد و در دستور كار قرار گرفته است.
سيداحمد ذكريايي نژاد افزود: خريد توافقي اين محصول براي حمايت از بهره برداران به صورت نقدي و با قيمت توافقي انجام مي شود و جامعه هدف اين سازمان، اعضاي شركت هاي تعاوني و تمامي توليدكنندگان انگور سياه استان است.
وي اضافه كرد: اين سازمان برنامه هايي براي ايجاد غرفه و عرضه انگور سياه در بازار ميوه و تره بار تهران، انبار كردن محصول درجه يك در سردخانه استان و شركت در نمايشگاه هاي عرضه محصول را در برنامه دارد.
به گفته وي، خريد محصول نيز بسته به نوع و كيفيت محصول با قيمت هاي توافقي تا 22 هزار ريال خريداري مي شود.
ذكريايي نژاد پيش بيني كرد اين طرح با استقبال خوب تاك داران استان روبرو شود و از كاهش قيمت انگور سياه در بازار جلوگيري شود.

**احداث نخستين كارخانه فرآوري ميوه و مالت در كردستان
مدير صنايع تبديلي و غذايي جهاد كشاورزي كردستان گفت: براي نخستين بار كارخانه فرآوري ميوه و مالت در مريوان با ظرفيت فرآوري ساليانه بيش از 70 هزار تُن احداث مي شود.
فيروز احمدي افزود: عمليات احداث اين كارخانه امسال شروع شده و براي ساخت آن در مجموع بيش از يك هزار و 800 ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده است.
وي اظهار كرد: اين واحد فرآوري كه توسط بخش خصوصي در چند فاز احداث مي شود و فاز نخست آن در سال جاري به بهره برداري مي رسد.
احمدي يادآور شد: با راه اندازي اين كارخانه بخش زيادي از محصولات باغي توليد شده استان، پس از فرآوري به بازار مصرف عرضه مي شود.
وي با اشاره به اينكه بخشي از اين كارخانه به فرآوري انگور سياه اختصاص پيدا مي كند، افزود: اين امر مي تواند در ميزان توليد و افزايش قيمت اين محصول موثر باشد.
به گفته مدير صنايع تبديلي و غذايي جهاد كشاورزي كردستان چند درخواست ديگر براي احداث كارخانه فرآوري محصولات باغي در اين استان نيز در مرحله اخذ مجوز قرار دارند.

**انگور سياه سرشار از ويتامين هاي A، B و C بوده و داراي مقداري منيزيم، كلسيم، آهن، فسفر و پتاسيم است.
يك ليوان (160 گرم) انگور سبز يا قرمز بدون هسته حاوي 110 كالري انرژي، يك گرم پروتئين، 29 گرم كربوهيدرات و يك گرم فيبر است.
استان كردستان داراي 38 هزار هكتار باغ با 70 هزار بهره بردار است كه سالانه بيش از 300 هزار تُن انواع محصولات باغي در آنها توليد مي شود.
كردستان با داشتن بيش از يك ميليون و 110 هزار هكتار زمين قابل كشت مرغوب و مستعد يكي از قطب هاي توليد محصولات كشاورزي است؛ به طوري كه باغداران استان با توليد سالانه بيش از 45 هزار تُن انگور ديم رتبه دوم كشوري را به خود اختصاص داده اند و سيب، گلابي، زردآلو، هلو، شليل، بادام، گيلاس، آلبالو، آلو و گردو از ديگر محصولات باغي كردستان است.
استان كردستان يكي از قطب هاي توليد محصولات كشاورزي بويژه گندم در غرب كشور به شمار مي رود و جايگاه سوم كشوري در توليد اين محصول را به خود اختصاص داده است.
همچنين رتبه اول توليد توت فرنگي با توليد بيش از 40 هزار تُن به كردستان تعلق دارد.
ميانگين ساليانه بارش باران در استان كردستان بيش از 540 ميلي متر است كه اين مقدار 2 برابر ميانگين كشور است.
خبرنگار: عبدالله رحماني ** انتشار: مجيد سليماني
3020/9102