با تغيير كاربري هيچ سينمايي موافقت نشده است / تنها چهار سينما در آذربايجان غربي فعال است

اروميه - ايرنا- رئيس اداره امور سينمائي و سمعي و بصري فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي با اشاره به اينكه در زمان حاضر تنها چهار سينما در اين استان فعال است، گفت: تاكنون با تغيير كاربري هيچ سينمايي موافقت نشده است.

محمد باقر بابايي اصل روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با هدف توسعه سينما، فرهنگ و ارشاد اسلامي استان از طرح ايجاد سينما در مجتمع هاي تجاري استقبال مي كند.
وي اظهاركرد: علاوه بر اين طرح سينما سلام يا همان سينما سيار در استان فعال شده است كه در قالب آن دستگاه هاي پخش فيلم به صورت سيار در شهرستان هاي فاقد سينما به نمايش فيلم مي پردازد؛ هماكنون يك دستگاه پخ شفيلم در اين استان فعال شده و افزايش تعداد آنها در دست پيگيري است.
بابايي در خصوص سينما انقلاب مياندوآب، گفت: سينما انقلاب مياندوآب از سال 1383 هجري شمسي تعطيل شده و در حال حاضر غير فعال است؛ مالك سينما انقلاب مياندوآب حوزه هنري بوده و فروش سينما توسط مالك صورت گرفته است.
وي با بيان اينكه فرهنگ و ارشاد اسلامي استان با تغيير كاربري سينما انقلاب مياندوآب نيز موافقت نكرده است، گفت: تغيير كاربري توسط كميسيون بند پنج آئين نامه سالن هاي نمايش انجام مي گيرد و بر اساس قانون تا تغيير كابري از آن مكان فقط به عنوان سينما بايد استفاده شود.
رئيس امور سينمايي سمعي و بصري فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي با بيان اينكه محل هاي نمايش فيلم در سطح كشور پنج نوع و شامل سالن، سينما، پرديس، سينماي مجتمع فرهنگي و هنري و سينماي فرهنگسراست، اظهاركرد: تعداد سالن نمايش در آذربايجان غربي 9 سالن شامل پنج سينما و چهار سالن مجتمع فرهنگي و هنري است.
وي با اشاره به اينكه آذربايحان غربي از نظر تعداد سالن نمايش فيلم در رديف هشتم كشور قرار دارد، اصل ادامه داد: پيگيري از مالكان و كمك به احياي سينماهاي غيرفعال و حمايت دستگاه هاي مسئول جهت ايجاد سالن هاي نمايش در مجتمع هاي تجاري، فعال كردن تعداد ديگري از سالن هاي مجتمع فرهنگي و هنري شهرستان ها و همچنين اجراي طرح سينما سلام يا همان سينما سيار در دستور كار فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان غربي قرار دارد.
به گزارش ايرنا، آذربايجان غربي داراي 19 باب سينماست كه از اين تعداد تنها چهار سينما از جمله انقلاب، ايران و آزادي در اروميه و يك سينما در خوي فعال است؛ چهار سالن مجتمع فرهنگي و هنري در شهرستان هاي خوي، مياندوآب، بوكان و مهاباد نيز با نصب سيستم پخش ديجيتال به سينما تبديل شده است.
تاريخ نمايش اولين فيلم در سينماهاي آذربايجان‌غربي به سال ۱۳۱۰ بر مي گردد؛ زماني كه سينما 'ايران' در خوي با ۳۱۵ صندلي به عنوان اولين سينماي استان فعاليت خود را آغاز كرد.
شهرستان اروميه به عنوان مركز استان ۳۰ سال پس از اين تاريخ صاحب سينما شد به طوري كه سينما آزادي اروميه در سال ۱۳۴۰ هجري شمسي با نام تخت جمشيد، سينما انقلاب در سال ۱۳۴۲ و سينما ايران اروميه در سال ۱۳۴۴ به بهره‌ برداري رسيد.
بعدها نيز سينماهاي فرهنگ و تربيت در اروميه، قدس در اشنويه، وحدت در بوكان، فرهنگ در پيرانشهر، ميهن و آسيا در خوي، قدس در سردشت، سعدي در سلماس، بهمن در شاهين دژ، قدس در ماكو، تربيت در مهاباد، انقلاب در مياندوآب و فرهنگ و ايران در نقده فعاليت خود را در مجموع با ظرفيتي بالاي ۱۱ هزار نفر صندلي (به ازاي هر هزار نفر جمعيت چهار صندلي) آغاز كرد.
8135/3072
** خبرنگار: شهين بيدادرس ** انتشار: عليرضا فولادي