۱۱ آبان ۱۳۹۶، ۸:۵۶
کد خبر: 82716868
T T
۰ نفر
تسهیلات مشاغل خانگی راهی برای كاهش بیكاری كرمانشاه

كرمانشاه - ایرنا- برخی كشورها برای ایجاد اشتغال از نسخه توسعه مشاغل خانگی استفاده كرده و موفق هم شده اند؛ همین موضوع باعث شده تا در سال های اخیر در كشور ما نیز به موضوع پرداخت تسهیلات برای توسعه مشاغل خانگی توجه شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از آنجا كه ایجاد اشتغال پایدار از اصلی ترین شروط توسعه است، در كشور در حال توسعه ما نیز شاید مهمترین دغدغه دولت هایی كه بر سر كار می آیند توجه به اشتغال بخصوص اشتغال جوانان و دانش آموختگان دانشگاه هاست.
در سال های اخیر بسیاری از كشورها توانسته اند با توسعه مشاغل خانگی در ایجاد اشتغال موفق عمل كنند آنها خانه های خود را به یك كارخانه كوچك تبدیل كرده اند؛ نمونه موفقش هم كشور چین است.
با بومی سازی این طرح در كشور ما نیز از سال 1390 افراد بیكار توانستند تسهیلاتی با عنوان مشاغل خانگی دریافت كنند.
آخرین اتفاق در این رابطه نیز به همین مهر ماه بر می گردد كه علی ربیعی، وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در مراسم انعقاد قرارداد توسعه مشاغل خانگی در هشت استان آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، كردستان، كرمانشاه و لرستان گفت: تا پایان سال 96 برای اشتغال 20 هزار نفر حدود هشت هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
او با بیان اینكه مساله اصلی امروز ما رسمی و پایدار كردن مشاغل خانگی است؛ گفت: به زودی از نوعی بیمه تامین اجتماعی ارزان قیمت رونمایی خواهیم كرد تا از این طریق گام بزرگی به سمت رسمی كردن مشاغل برداریم.
حال سوال اینجاست كه سهم استان كرمانشاه از توسعه مشاغل خانگی چه میزان است؟
معاون اشتغال و كارآفرینی اداره‌ كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان كرمانشاه در این خصوص به ایرنا می گوید: در فاصله سال های 90 تا 96 بیش از 34 هزار متقاضی برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی در استان كرمانشاه ثبت نام شده اند و از این تعداد حدود 13 هزار نفر تسهیلاتشان را دریافت كرده اند.
به گفته مختار احمدی، در این مدت بیش از 16 هزار فقره وام مشاغل خانگی به ارزش 570 میلیارد ریال پرداخت شده است.
احمدی بیان می كند كه برای راه اندازی یك كسب و كار خانگی از 50 میلیون ریال تسهیلات با اشتغالزایی یك نفر تا 750 میلیون ریال با اشتغالزایی 15 نفر پرداخت می شود.
وی از قالیبافی، گلیم بافی، ساخت و سازهای سنتی، ابزار آلات فلزی، البسه محلی و ارغوان بافی به عنوان رشته های دارای مزیت در استان كرمانشاه نام برد و گفت: رشته ارغوان بافی بازار بین المللی نیز دارد؛ او اما آمار ثبت نام تسهیلات قالی بافی را بیش از سایر مشاغل عنوان می كند.
ارغوان بافی نوعی هنردستی است كه از به هم تنیدن تار و پود تركه های نازك درختچه های ارغوان درست می شود.

**صندوق كارآفرینی امید
مسعود خاكسار رییس صندوق كارآفرینی امید استان كرمانشاه نیز به ایرنا می گوید: از سال 90 تاكنون بیش از سه هزار فقره وام مستقل به ارزش بیش از 136 میلیارد ریال پرداخت شده است.
او افزود: سهم دولت تدبیر و امید از این تسهیلات از شهریور 92 تاكنون حدود هزار و 800 فقره به ارزش 115 میلیارد ریال بوده است.
علاوه بر این خاكسار می گوید كه در این مدت حدود هزار و 400 فقره تسهیلات مشاغل خانگی نیز در قالب طرح پشتیبان به ارزش 43 میلیارد ریال پرداخت شده است.
در طرح پشتیبان كارگاه مشاغل خانگی مانند فرش بافی توسط یك نفر راه اندازی و برای چندین نفر ایجاد اشتغال می شود.
خاكسار در خصوص وضعیت بیمه افرادی كه تسهیلات مشاغل خانگی دریافت می كنند نیز گفت: بیمه این افراد برای دریافت تسهیلات اجباری نیست هر چند كه آمار آنها در سایت رصد توسط اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی مبنی بر دریافت تسهیلات اشتغال ثبت می شود.
او فرش بافی و خیاطی را پرطرفدارترین مشاغل خانگی بخش شهری برای دریافت تسهیلات عنوان می كند و می گوید: در بخش روستایی نیز طرح های دامداری بیشترین متقاضی دریافت تسهیلات هستند.

**صنایع دستی
پروانه حیدری معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمانشاه نیز در خصوص پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی این ارگان به ایرنا می گوید: در فاصله سال های 90 تا 95 حدود هزار نفر تسهیلاتی به ارزش بیش از 48 میلیارد ریال دریافت كرده اند.
به گفته او، متوسط پرداختی تسهیلات به هر نفر 50 میلیون ریال بوده و این افراد بیشتر متقاضی رشته های گیوه بافی، البسه محلی، معرق، منبت ساز سنتی و گلیم بافی بوده اند.
آن گونه كه حیدری می گوید: مقرر شده تا در سال جاری نیز مبلغ 20 میلیارد ریال تسهیلات در اختیار این اداره كل قرار بگیرد.

**ایجاد شبكه بازاریابی و فروش
اما در كنار این آمار ها اصلی ترین نكته توجه به بازار فروش است، اینجاست كه در كنار توسعه اینگونه مشاغل به نظر می رسد طراحی شبكه بازاریابی و فروش از ضروری ترین اقدامات است كه باید به آن توجه شود.
همچنین بسیاری از افراد بیكار ممكن است از وجود تسهیلاتی با عنوان مشاغل خانگی بی خبر باشند كه اطلاع رسانی گسترده بخصوص در بین اقشار بی سواد و ضعیف جامعه را لازم دارد و نیز توجه به آموزش افراد برای ایجاد شغل نكته دیگری است كه با قوت باید دنبال شود چرا كه یكی از دلایل اصلی بیكاری افراد شاید بی هنری آنها باشد.
ضمن اینكه با وجود این آمارها آیا می توان ادعا كرد كه تسهیلات پرداختی منجربه اشتغال پایدار شده است؟ تسهیلات كوچكی كه شاید خیلی از افراد آن را به زخم دیگری از زندگی می زنند.
استان كرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت در انتهای جدول بیكاری كشور است؛ ضمن اینكه طبق آمارهای بانك مركزی متوسط درآمد یك خانوار كرمانشاهی حدود دو سوم درآمد متوسط كشوری و متوسط هزینه یك خانوار در سطح استان برابر 62 درصد متوسط كشوری است.
نرخ بیكاری سال گذشته استان كرمانشاه 22 درصد اعلام شد كه در صدر استان های كشور قرار گرفت.
7457/8066 خبرنگار:جواد الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی
۰ نفر